Vanaf vandaag verbindt de langste hsl ter wereld Beijing en Guangzhou met elkaar. Met de opening van deze lijn beschikt China over een actief spoorwegnet van 9.300 km hogesnelheidslijnen, een eerste onderdeel van wat een netwerk moet worden dat het hele land bedient. Het lijkt erop dat de lessen getrokken zijn uit eerdere vergissingen en problemen.
De hst van de hoofdstad Beijing (N.O. China) naar de wereldstad Guangzhou (Z.O. China) legt 2.298 km af, met een gemiddelde snelheid van 300 km/u. De trein reduceert op die manier de reistijd tussen de twee steden van twintig uur tot acht. Elke dag rijden er voortaan 155 duo’s van treinen heen en weer. Een journaliste die voor de commerciële South China Morning Post de eerste reis meemaakt merkt in haar live verslag op: ‘we zijn de Parelrivier en de Jangtse overgestoken. Straks komt de Gele Rivier in de provincie Henan. In vier uur tijd hebben we drie wereldberoemde rivieren gezien die het land duizenden jaren lang hebben gevoed. Een mengeling van Chinese dialecten is aan boord te horen. We kwamen door Hebei: toen hadden we drie provincies doorkruist in 3,5 uur.’ De trein zat vol en de compartimenten zijn ook in tweede klas erg comfortabel. Er waren alleen wat klachten over onderbroken wifi-verbindingen en het eten dat niet op tijd werd geserveerd of te duur was. Er zijn 35 halten, waaronder enkele in belangrijke steden zoals Wuhan en Changsha. Volgens de officiële media is de datum van 26 december voor de eerste reis van de hst Beijing – Guangzhou ook gekozen om de geboortedag van Mao Zedong te vieren. De regering wil tegen 2020 dat een netwerk van 120.000 km het hele land in de vier windrichtingen omspant. De aanleg van hogesnelheidslijnen is razendsnel gegaan. China heeft daarbij geleerd van de deskundigheid en de ondervinding opgedaan in Europa en Japan en is nu in staat om zijn eigen ontwikkelde technologische deskundigheid weer aan andere landen (onder andere in de BRICS) door te geven. Het hele project heeft ook dieptepunten en minpunten gekend: de meest beruchte zijn de botsing van twee hst’s in Wenzhou in juli van vorig jaar en het corruptieschandaal dat de val heeft veroorzaakt van de minister van Spoorwegen. Wellicht zijn er op basis van die zeer negatieve ervaringen belangrijke verbeteringen aangebracht, bijvoorbeeld in de veiligheid en in de bekostiging. De schandalen hebben ook een rol gespeeld bij de maatschappelijke veranderingen die op de agenda staan zoals een betere strijd tegen corruptie en een streven naar meer openheid en aansprakelijkheid bij de overheid.
Bronnen: Xinhua, Global Times, SCMP, BBC