Diverse industriebonzen zien een pure terugtrekking uit China niet zitten. Volkswagen en Adidas willen zich om de vermindering van hun marktaandeel tegen te gaan zelfs meer in het land integreren. Ook over een overschakeling van China naar India kunnen diverse bedenkingen worden gemaakt.
Mercedes CEO Ola Kaellenius vertelde zondag Bild am Sonntag dat ontkoppeling van China ‘ondenkbaar’ is voor bijna de hele Duitse industrie. ‘De belangrijkste spelers in de wereldeconomie, waaronder Europa, de Verenigde Staten en China zijn zo nauw met elkaar verweven dat ontkoppeling van China geen zin heeft’, zei hij er aan toevoegend dat een poging daartoe een meerderheid van de Duitse bedrijven in gevaar zou brengen. Voor Mercedez Benz is China de grootste markt met 37% van de autoverkoop terwijl dat cijfer in Duitsland 31% bedraagt en nauwelijks 15% in de VS.
Volkswagen voert zijn investeringen in China zelfs op als reactie op een afkalving van het marktaandeel waar BYD nu Volkswagen onttroond heeft als marktleider. De Financial Times vergelijkt het merk met Nokia tegenover de iPhone. Volkswagen investeert de komende 5 jaar echter niet enkel 180 miljoen € om eigen e-batterijen te vervaardigen voor de VS en China, €2.4 miljard gaat naar Horizon Robotics en het lanceert in China het 100%TechCo innovatiecentrum waarin het 1 miljard € investeert Zelfde tendens bij speciaalchemie bedrijf Evonik dat investeerde in batterijspecialist SuperC. Dit Chinese bedrijf is een leverancier van grafeen dat het bereik, de robuustheid, de laadsnelheid en de levensduur van lithium-ionbatterijen verbetert.
De integratietendens is nog duidelijker bij Adidas dat na 36 % minder verkoop vorig jaar wegens een Chinese verbruikersboycot over Xinjiang weer de harten en geesten van de Chinese verbruikers wil heroveren. Het Adidas standpunt over het katoen uit Xinjiang deed de consumenten overlopen naar de Chinese concurrenten Li Ning en Anta Sports. Adidas heeft met Björn Gulden een nieuwe CEO en bezit in Shanghai over een 80-koppig ontwerpteam dat schoenen en kleding voor Chinese consumenten ontwerpt met als streefdoel om ten minste 30 procent van alle Adidas-kits te ontwerpen die in het land worden verkocht. Adidas dat over 12.000 winkels in China beschikt, wil dit aantal nog uitbreiden naar de kleinere steden toe. Zelfs de VS-topinvesteerders Warren Buffett en Charlie Munger van Berkshire Hathaway pleiten voor een betere vrstandhouding met China en citeren daarbij Apple als succesvol voorbeeld.
O&O centra
Naast de vermelde voorbeelden uit Duitsland, redeneert de ondervoorzitter van de Japanese Chamber of Commerce in China Ueda Toshihiro niet anders. ‘Het is onmogelijk voor Japanse multinationals om los te koppelen van China gezien veel van de toeleveringsketens al drie tot vier decennia bestaan’. Ueda, die ook uitvoerend directeur is van de Japanse glas- en consumentenelektronicafabrikant AGC merkt ook op dat de rol van China op het wereldtoneel aan het veranderen is van ’s werelds grootste consumentenmarkt naar een topspeler qua wetenschappelijke innovatie. ‘Een dergelijke verandering stelt ons in staat om een bredere toeleveringsketen op te bouwen, inclusief inkoop, productie en verkoop van materialen, allemaal in China’.
Dat meer en meer multinationals hun centra voor O&O naar China verplaatsen, kan geïllustreerd door het recente voornemen van Foxconn om in Zhengzhou waar het al ’s werelds grootste iPhone fabriek heeft, een nieuw innovatiecentrum op te zetten dat zich voornamelijk zal richten op het toepassen van nieuwe technologieën, het formuleren van ontwikkelingsplannen, het onderzoeken van kerntechnologieën en het incuberen van nieuwe projecten. Enkel Shanghai telt 531 buitenlandse R&D centers. De variatie qua betrokken sectoren is groot want dit gaat van geneesmiddelen Merck, Qualcomm chips, Schneider Electric tot LG Chem dat in februari bekend maakte klaar te zijn met de bouw van een O&O centrum te Wuxi.
India
In het bedrijfsleven bestaat wel de tendens om ook op India te mikken als land van de economische toekomst. Toch kunnen hierbij diverse kritische bedenkingen gemaakt worden. India streeft inderdaad China voorbij als het land met het meeste inwoners. Toch lijkt leedvermaak dat ‘China oud wordt vooraleer het rijk is’, ongepast Volgens criteria van de Wereldbank behoort China sinds 2010 bij de landen met een hoger middeninkomen en de middenklassen namen in 2018 al een kwart in van de bevolking die in toenemende mate tot de hoge middenklasse zal behoren. Volgens een rapport van de Boston Consulting Group zullen tussen 2022 en 2030 de Chinese midden- en hogere klasse met meer dan 80 miljoen toenemen tot 40 % van de totale bevolking. 70 % van deze welvarenden zal zich in derderangs- of lagere steden bevinden. Uiteraard willen de westerse bedrijven van deze grote groeimarkt een graantje meepikken. Wat de daling van de arbeidsbevolking betreft, bereidt China met robotisering en digitalisering van de productie zich voor om eenzelfde hoogwaardige productie te realiseren met minder arbeidskrachten.
Op het China Development Forum merkte voormalig Chongqing burgemeester Huang Qifan op ‘China heeft een unieke enorme interne markt, verenigd in termen van wetten, belastingen, bedrijfsregels en andere factoren die essentieel zijn voor economische ontwikkeling’. India voer hij verder aan ‘is een potentieel grotere markt dan China, maar is gefragmenteerd. De Indiase markt wordt beheerst door verschillende wetten en zakelijke regels op staatsniveau. Vandaar dat het interne marktvoordeel van China de kosten met betrekking tot productie, onderzoek en ontwikkeling, investeringen in vaste activa, logistiek, marktontwikkeling en zelfs de inkoop van grondstoffen aanzienlijk verlaagt. Dit schaalvoordeel kan internationale bedrijven helpen de productiekosten met 30 tot 40 % te verlagen’ zei hij nog. Overigens bezit India bijlange niet over de infrastructuur die China heeft zij het dat de regering Modi hieraan sleutelt, investeert het land duidelijk minder en ligt de uitbouw van het maakwerk ver achter op China.
Toeleveringsketens
Zelfs als bedrijven besluiten om in andere Aziatische landen vestigingen te openen, toch blijft in hun achterhoofd dat in de Aziatische toeleveringsketens China centraal staat. Vietnam is nogal gegeerd in deze China Plus One-strategie.
Tenslotte hebben zowel Japan, de EU als de VS nu een wetgeving die de ontwikkeling van greentech stimuleert. China heeft die toeleveringsketens echter al tien jaar uitgebouwd en geoptimaliseerd. Chinese verkopers verkochten in 2021 met $ 710 miljard auto-onderdelen de helft van de $ 1510 miljard wereldwijd. China domineert voorts de EV toeleveringsketen met driekwart van de wereldcapaciteit voor batterijen en het land controleert ook twee derden van de componenten om die te maken, zocht de SCMP uit.
Daaraan knagen, riskeert de eindproducten vooral duurder te maken, zoals TSMC bewijst. Het Taiwanese chipbedrijf beloofde in Arizona VS een chipfabriek te bouwen waarvoor het IRA-subsidies zal opstrijken, maar de kosten van de geproduceerde chips zouden om de meer kost in de VS op te vangen tot 30% hoger kunnen liggen, aldus Digitimes. Aangenomen wordt dat het verplaatsen van de toeleveringsketens een werk is van lange adem gaande van 5 tot 10 jaar zo wordt gezegd. China zal zich echter niet laten uitkleden, zo veel is zeker.
.Bronnen: China Daily, Financial Times, SCMP, nl.hardware.info,