China is een van de vele landen die Internationale Kinderdag* op 1 juni vieren. De Chinese president bracht woensdag, voorafgaand aan het feest groeten aan kinderen in het hele land en bezocht een basisschool.
Het is niet ongewoon dat politici en andere leiders zich tot kinderen en hun opvoeders richten en verklaren het beste te willen voor de generatie van de toekomst. In het China van vandaag ligt de nadruk hierbij op specifieke waarden die bij nader inzicht anders (kunnen) zijn dan in andere delen van de wereld. Op kinderdag werd dat extra in de verf gezet.
Xi naar de Yuyingschool
Daarom kijken en luisteren we even mee naar wat Xi Jinping te vertellen had aan de kinderen op de specifieke school die zijn adviseurs voor hem uitgekozen hadden om te bezoeken. Op 31 mei bezocht Xi de Beijing Yuying School, een school die in 1948 is opgericht en hervormingen en innovaties in onderwijs en onderwijsmethodes promoot. Eerder deze week had Xi een vergadering van het Politiek Bureau van de CPC voorgezeten over hoe China een toonaangevende natie kan worden op het gebied van onderwijs.
Educatieve wandeling
Na een bezoek aan de tentoonstelling over de geschiedenis van de Yuyingschool ging de Chinese president praten tegen en met leerlingen op het sportveld, in de kinderboerderij van de school en in het wetenschapsklasje.
Ter plekke
De kinderen die aan het trainen waren op een basketbalveld kregen van hem te horen dat ‘de jeugd de belangrijkste tijd is om de basis voor hun gezondheid te leggen en dat je met een sterk lichaam een leven lang kan leren en werken’.
Daarna ging Xi naar een kleine boerderij in de school. Hier moedigde hij de leerlingen aan om de arbeid te leren waarderen en zelf hard te leren werken. Hij had het ook over het belang van de landbouw en van de natuur. (Xi sprak hier van ervaring: op zijn vijftiende werd hij naar het platteland gestuurd om er ’te leren van de boeren’ in Liangjiahe, een bergdorp in de provincie Shaanxi). De schoolboerderij was voor de president de uitgelezen plek om het even te hebben over het harde leven van de landbouwers, en de waarde van het voedsel dat ze produceren. Hier sprak hij ook over de liefde en het respect voor de natuur, om van China een mooi land te maken, met ‘weelderig begroeide bergen en heldere wateren’.
In een wetenschapslokaal waren de kinderen en hun leraren in de weer met proefjes. Xi prees hen en zei dat de jongeren zich moesten blijven inzetten om van China een koploper op het gebied van innovatie te maken. ‘Ons land moet sterk en zelfredzaam worden en blijven op het gebied van wetenschap en technologie’, was zijn boodschap.
Voor leraren en opvoeders
Xi onderhield zich dan met de leraren. Hij vertelde hen dat het beleid van dubbele reductie, de vermindering van het huiswerk en de beperkingen op bijlessen buiten de campus, van de afgelopen jaren zou worden voortgezet. De gezinnen, de scholen en de maatschappij in het algemeen riep hij op om kinderen te helpen hun fysieke conditie te verbeteren. ‘Met de verbetering van de levensstandaard moeten we ervoor zorgen dat de kinderen fysiek sterker worden, en niet mollig’ zei hij. Daarom is het volgens hem absoluut noodzakelijk op de scholen voldoende bekwame gymleraren te laten werken. Vooral zijn de fundamentele taken van onderwijs echter ‘het bevorderen van deugdzaamheid, het cultiveren van de idealen, morele kwaliteiten, kennis, intelligentie en fysieke en mentale vaardigheden van studenten’. Ze zijn stuk voor stuk onmisbaar voor het geluk en een betere toekomst van alle kinderen in China en van de samenleving.
Ter afsluiting had Xi het over de noodzaak om van lesgeven ‘het meest respectabele en bewonderenswaardige beroep’ te maken, zodat meer prima talenten zich aan het onderwijs kunnen wijden en het onderwijs eersteklas leraren blijft aantrekken.
Bronnen: Xinhua, China Daily, Wikipedia
NB
Internationale Kinderdag* werd uitgeroepen in Genève tijdens de Wereldconferentie over kinderwelzijn in 1925. In 1949 riep de Internationale Democratische Vrouwenfederatie in Moskou 1 juni uit tot Internationale Dag voor de Bescherming van Kinderen. In november 1959 namen de Verenigde Naties de Verklaring van de Rechten van het Kind aan. Wereldkinderdag wordt ook gevierd op 20 november ter herdenking van de Verklaring van de Rechten van het Kind door de Algemene Vergadering van de VN. Zo komt het dat er twee Kinderdagen zijn. Daarnaast hebben verschillende landen en regio’s eigen initiatieven. Een overzicht vindt u hier.