Het Yu’e Bao-fonds van Alibaba is met 165 miljard dollar al een van ’s werelds grootste beleggingsfondsen. WeChat wordt meer gebruikt dan Facebook. Baidu brengt een KI-thuisrobot op de markt. JD.com lanceert een logistieke arm…De Chinese internetgiganten breiden geruisloos verder uit.
Yu’e Bao is het fonds dat Alibaba vier jaar geleden oprichtte. Volgens de Financial Times is dit beleggingsfonds al het grootste wereldwijd op de geldmarkt. Yu’e Bao beheert immers 165 miljard dollar, terwijl de regeringsfondsen bij JPMorgan 150 miljard dollar halen, zo stelt het blad. Directeur Rachel Wang van het China-onderzoek bij het gezaghebbende Morningstar klasseert Yu’e Bao echter als het zevende grootste financieel fonds (obligatie- en aandelenmarkt incluis) wereldwijd. Toch zijn er ook zeker risico’s aan verbonden. Vermits er geen institutionele investeerders zijn, zou er een probleem kunnen zijn op een crisismoment als iedereen zijn geld opvraagt. Ondertussen betaalt het Fonds 3,93%.
Voorzitter Jack Ma van Alibaba blijft voorts bij zijn belofte aan de Amerikaanse president Trump dat hij een miljoen jobs wil scheppen in de VS. De plannen daartoe worden nu opgesteld en zullen midden juni door Ma zelf worden ontvouwd op een conferentie in Detroit waar 1000 personen deel aan zullen nemen. Directeur Jennifer Kuperman ‘International corporate communications’ bij Alibaba vindt een miljoen ‘conservatief. Ze gaat er van uit dat elk van het miljoen bij Alibaba aangesloten bedrijven die zijn goederen in de VS wil verkopen, daarvoor 1 persoon in dienst neemt. Jack Ma vergelijkt de VS met China dat 33 miljoen banen schiep door e-commerce.
Wat ook geen krans behoeft, is het platform WeChat van Tencent dat al 889 miljoen gebruikers telt. Uit een bevraging bij de gebruikers blijkt dat de gemiddelde WeChat consument 66 minuten per dag de app gebruikt. Een derde van de gebruikers verblijven er dagelijks vier uur op. Hoe dan ook de 66 minuten liggen hoger dan de 50 minuten die de gemiddelde Facebook gebruiker vorig jaar op zijn app doorbracht. 92% van de respondenten zijn zeer tevreden met WeChat te kunnen betalen en geen cash meer hoeven te gebruiken. 45 % van de ondervraagden beweert over meer dan 200 contacten te beschikken. Dat is 10% meer in vergelijking met enkele jaren terug.
Tot nu toe was Tencent echter zwak in het zoeken, waar concurrent Baidu in schittert. Tencent heeft sinds 2013 37% aandeel in de kleinere zoekmachine Sogou. Caixin meent te weten dat Tencent haar aandeel wil vergroten en de enorme hoeveelheid informatie die dagelijks op WeChat gepubliceerd wordt doorzoekbaar te maken met Sogou. Dit zou de zoekmachine meer aantrekkelijk maken want naar verluidt plant ze een beursgang later op het jaar.
Een andere pijl op de boog van Tencent zijn de ‘cloudcomputing’ centra in het buitenland. Concurrent Alibaba beschikte eind vorig jaar al over 14 dergelijke centra. Die groep wil dit aantal nog opdrijven, voornamelijk langs de nieuwe zijderoutes. Tencent heeft al in de VS, Hong Kong, Singapore en Toronto ‘cloudcomputing’ centra. Vorige week werd een tweede centrum ingehuldigd in Silicon Valley en binnenkort komen er nog bij in Frankfurt, Mumbai, Seoul en Moskou. De internationale markt van clouddiensten wordt volgens Synergy Research Group voor 40% gedomineerd door Amazon Web Services en voor 23% door Microsoft, Google en IBM samen.
Baidu
Zoekmachine Baidu bleef ook niet achter met een verruiming van het aanbod. Netflix ondertekende een exclusiviteitsdeal waardoor voortaan streaming videosite iQiyi de rechten van Netflix verkrijgt. De omzet van Netflix beloopt 8,3 miljard dollar terwijl de totale streaming markt in China 8,8 miljard bedraagt. iQiyi telt meer dan 20 miljoen betalende leden. Volgens onderzoek firma iResearch draagt publiciteit tot de helft bij van de netto-inkomsten bij de Chinese online video sites. De prijs van de abonnementen die in 2016 goed waren voor 19% van de inkomsten zou tegen 2019 stijgen tot 38%, zo voorspelt iResearch. De Californische firma was vorig jaar al aanwezig in 130 landen, maar China was er toen nog niet bij.
De afgelopen week heeft Baidu eveneens zijn door de stem gecontroleerde thuisrobot Xiaoyu voorgesteld. Die moet de concurrentie aangaan met Amazon Echo of Google Home. Bedoeling is zich vooral te richten op druk bezette ouders die via de KI-robot beter de opvoeding van hun kinderen in de hand kunnen houden. Zo kan de robot van op afstand door de ouders worden bestuurd om een liedje te zingen of Engels aan te leren. Xiaoyu wordt ook gezien als een eerste Baidu-stap op weg naar de slimme thuismarkt.
JD.com
Webwinkel JD.com is een B2C-platform met 25% van de markt waar concurrent Alibaba 57% inpalmt. Deze week lanceerde de firma de logistieke arm JD Logistics. Dit filiaal biedt de zakenpartners alomvattende oplossingen voor de toelevering. Dit omvat opslag, transport, verdeling en logistieke diensten. CEO wordt de vicevoorzitter van JD.com Wang Zhenhui. Naar verluidt is JD Logistics de komende 5 jaar van plan de terreinen van haar logistieke centra tot 50 miljoen m2 uit te breiden. Ook een transregionaal luchtvaart netwerk zal uitgebouwd worden. Langs de landen en regio’s van de nieuwe zijderoutes komen 20 opslag warenhuizen. De B2B logistiek zal meer dan 300 steden omvatten. Momenteel beschikt JD.com al over 7 slimme logistieke centra. Ook in de toekomst zal JD.Logistics kunstmatige intelligentie, big data en automatisering gebruiken opdat het een model zou worden qua slimme logistiek. De laatste mijl wordt geleverd door drones die de pakjes bezorgen na gelaatsherkenning. Eind 2016 telde JD.com 256 opslagplaatsen en 6909 verdeel- en ophaalstations. Zoals we eerder aangaven breidt Alibababa zijn verdeel-netwerk uit met Cainiao.
Bronnen: China Daily, SCMP, en.ce.cn, FT
‘Yue Bao’ werkt met restjes op de betaalrekeningen bij Alipay. Die honderden miljoenen restjes maken samen een gigantisch kapitaal. Maar ook een vluchtig kapitaal dat snel kan verdampen in geval van ernstige vertrouwenscrisis. Vandaar dat Yue Bao het alleen kortlopend kan beleggen. Toch slagen ze erin een hoger rendement te halen dan de klassieke spaarrekening. Zodat sommige klanten geld van een klassieke spaarrekening halen om het als ‘restje’ te beleggen bij Alipay!