Internetgiganten vechten om geld van chatters

De poging van Tencent om zijn ruime gebruikersbasis wat meer te doen spenderen stuit op verzet van concurrent Alibaba. Die heeft de winkeliers op zijn platform afgeschermd zodat men bij hen niet meer kan betalen via het microbetalingssysteem van WeChat, een product van Tencent.  Het gevecht om de poen via het mobiel internet lijkt daarmee losgebarsten.

AfbeeldingWe moeten de 2 internetgiganten nauwelijks voorstellen. Enerzijds is er het meest succesvole Internetbedrijf van China, Tencent, dat drijft op een brede gebruikersbasis van chatters. Het maakt gebruik van de toepassing WeChat die een combinatie is van Twitter, Facebook en chatting. Tot nu toe haalde Tencent het meest geld uit reclame en uit online games, maar de laatste versie van WeChat voorzag ook bescheiden mogelijkheden tot online betalen via een microbetalingsfunctie. Het is duidelijk de bedoeling om de honderden miljoenen gebruikers naar  de e-commerce te lokken.

Dat is echter de dominante speler van e-commerce Alibaba in het verkeerde keelgat geschoten. Alibaba heeft het betaalsysteem Alipay dat toegepast wordt op zijn 2 e-commerce platformen Tmall en Taobao. Op Taobao zijn veel onafhankelijke winkeliers actief waarvan er sommigen al begonnen waren uitnodigende sms’en te sturen naar gebruikers van WeChat. De interface tussen de Alibabasystemen en WeChat van Tencent werd prompt buiten dienst gesteld, om ‘veiligheidsredenen’. Het valt te betwijfelen of dit de ware reden is, want het blokkeren gebeurt niet tussen Alibaba en de microblogdienst Sina Weibo waarin Alibaba een aandeel heeft. Het lijkt er dus op dat een heus gevecht ontstaat om de bloggers en chatters te verleiden meer geld te besteden via draadloos internet. WeChat heeft echter 236 miljoen actieve gebruiker per maand (vgl. Twitter 200 miljoen) en Weibo heeft dagelijks 54 miljoen gebruikers (geen maandelijkse gegevens). Duidelijk is dat Tencent, dat nu de eerste stapjes gezet heeft op de weg van het online betalen, dit systeem verder zal willen uitbouwen. Omgekeerd probeert Alibaba zijn betaalsysteem aansluiting te laten vinden bij andere toepassingen …zolang het maar niet die zijn van Tencent. Om de poen via de gsm is het gevecht der titanen te doen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *