Internetrapport 2019: China wordt nu gekopieerd

Volgens het zopas in Hongkong verschenen China Internet Report 2019 worden Chinese internetmodellen nu door andere bedrijven uit de VS en Zuidoost Azië gekopieerd. Het rapport analyseert 11 internetsectoren in detail.

Er was een tijd dat Chinese bedrijven westerse sociale media kopieerden. Het China Internet Report 2019 stelt vast dat momenteel een omgekeerde beweging aan de gang is. Het Indonesische Go-jek, het Japanse LINE en zelfs Facebook bewegen zich in de richting van het super app model van Tencent. China leidt ook op het vlak van social e-commerce met korte video’s. Voor het vijfde kwartaal op rij is Tiktok op de iOS app store de meest gedownloade app.  

Hoewel de internet penetratie in China ‘maar’ 60% bedraagt, betekent dit toch drie maal het aantal internetgebruikers van de VS. Bij het mobiel betalen is de kloof zelfs wijder: meer verbruikers betalen in China met hun smartphone dan er personen zijn in de VS. Baidu, Alibaba en Tencent investeerden in 2017 in 252 bedrijven, in 2018 bedroeg dit aantal 280 waarvan 42 in het buitenland. Het aantal rurale internet gebruikers steeg vorig jaar met 13 miljoen zodat de penetratiegraad er nu 38% bedraagt. De gespendeerde online tijd steeg er vorig jaar met 30%.

Sectoren

Meer geneigd tot betalen

Het zijn de kleinere steden die het e-commerce verbruik en groei aandrijven. Er zijn bijvoorbeeld 128 miljoen internetgebruikers in derderangs streden of lager die nog nooit online kochten terwijl dit 74 miljoen bedraagt in de tweederangs steden of hoger. Het succes van groepskoop site Pinduoduo is toe te schrijven aan deze kleinere steden. Momenteel kent de verkoop van verse waren een jaarlijkse aangroei van 150%. Bij de online aanschaf van goederen spelen aanraders of het oordeel van kennissen een grotere rol.

De Chinese overheid heeft er voor gezorgd dat de wildgroei van P2P leners op één jaar gehalveerd werd tot 1027 in K1 dit jaar. Het vergunnen van spellen werd voor 9 maanden opgeschort en 9300 ongepaste smartphone apps uitgewied. 800 miljoen Chinese gebruikers bekijken regelmatig korte video’s. De platformen als Weibo, Tencent, Netease, Sina en Kuaishai gebruiken een legertje aan censoren om ongepaste content te verwijderen.

Gebruik deelfietsen achteruit

De Chinese verbruikers zijn steeds meer bereid te betalen voor online ontspanning. Bij de langere video heeft de groei een plateau bereikt. Tencent blijft het chatten domineren.. Anderen als Baidu, Alipay en Toutiao hebben van Tencent de mini apps overgenomen. In vergelijking met de VS –consumenten staat de Chinese verbruiker meer open voor de deeleconomie. Ze delen niet enkel auto’s, fietsen, huizen maar ook keukens en kleding. Het gebruik van deelfietsen is wel sterk geslonken.

Momenteel rollen verschillende telecom operatoren in een twingtal steden 5G uit en tegen 2025 worden 460 miljoen 5G connecties verwacht of 28% van het wereld totaal. China bezit qua 5G de grootste aantal octrooien
In smartphones kromp de eigen markt met 11%. De merken zoeken bijgevolg nieuwe kenmerken of exporteren. Zo is het Chinese bedrijf Transsion marktleider in Afrika.

Aandeel Transsion in Afrika

Ook artificiële intelligentie breidt uit op bredere schaal  Op dit vlak gaat China de VS overvleugelen wat de top geciteerde wetenschappelijke artikelen betreft, maar de Chinese bedrijven beschikken over minder experts dan de VS. Vooral de bewakingstechnologie zoals van bedrijven als SenseTime en Megvii wordt uitgevoerd, overigens zeer tot ongenoegen van de VS.

China heeft tijdens K1 de VS overvleugeld inzake slimme luidsprekers. Het groeipotentieel blijft echter groot want maar 3% van de bevolking heeft een dergelijk toestel. Baidu is overigens marktleider. China steunt volledig de sector van zelfsturende auto’s. De stad Beijing keurde bijvoorbeeld 44 testwegen goed en dit over 123 km lengte. Meer dan 100 vergunningen werden verleend. China heeft een haat-liefde verhouding met de blockchain technologie, maar de grote drie Baidu, Alibaba en Tencent bouwen elk aan hun methode; in de sector van e-sports komt één vijfde van de wereld omzet uit China. Nergens er wereld behalve in Zuid-Korea zijn de vrouwen zo actief op dit vlak in vergelijking met de mannen.

Bron SCMP

Volledig rapport op
https://www.scmp.com/china-internet-report

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *