China heeft vorig jaar 4683 km nieuwe sporen in gebruik genomen. Dit jaar wordt zelfs de aanleg van 6800 nieuwe km sporen voorzien. Het land bereikte één jaar vroeger dan gepland een super snel spoornet van 20.000 km, wat meer is dan twee derden van het wereldtotaal.
Het was de bedoeling om tegen 2020 30.000 km snelle spoorlijnen in gebruik te hebben en het zijn er nu al 29.000 km. Dus werd het doel één jaar vroeger bereikt dan gepland. Met dit aantal bezit China twee derden van het globaal wereldtotaal aan super snelle spoorlijnen. Deze zware investeringen worden volgend jaar verder gezet in de hoop zo een slappere economische groei tegen te gaan. Vorig jaar spendeerde China Railway Corp (CRC) 803 miljard yuan aan de aanleg van 4683 km nieuwe spoorlijnen waarvan 4100 km SSL. Dit jaar wordt de in gebruik name gepland van 6800 km nieuwe sporen waarvan 3200 km SSL.
Volgens CRC-algemeen manager Liu Dongfu heeft China weliswaar het meest geavanceerde spoorwegnet en het meest ontwikkelde SSL-netwerk, maar het probleem is de onevenredige verdeling ten voordele van de ontwikkelde regio’s. In de westelijk gelegen en meer arme gebieden moet het netwerk nog beter.
Chengdu-Tibet
Een groot project daarvoor is de aanleg van de 1700 km lange spoorweg tussen Chengdu (Sichuan) en Lhasa (Tibet). Deze spoorlijn vertrekt uit Chengdu, spoort door Ya-an en Kanding in Sichuan vooraleer in de Tibetaanse Autonome Regio aan te komen en via Qamdo en Nyingchi uiteindelijk Lhasa te bereiken. Probleem is dat deze lijn door een van ’s werelds meest actieve geologische gebieden passeert. De bouw van de twee gemakkelijkste delen namelijk tussen Lhasa en Nyingchi en tussen Chengdu en Ya’an werden al in 2014 aangevat. Het gedeelte tussen Chengdu en Ya’an werd vorige maand in gebruik genomen. Het moeilijkste stuk is de sectie Nyingchi-Ya’an want dit gebied kent lawines, aardverschuivingen, aardbevingen, hitte, karst grotten en ondergrondse beken. Volgens CRC zal de haalbaarheidsstudie van deze sectie klaar zijn tegen juni zodat de zaken klaar gemaakt kunnen worden om eind september met de werken te kunnen beginnen. Wanneer de spoorlijn volledig klaar is zal de trein er 13 uren over doen om vanuit Chengdu Lhasa te bereiken.
Geautomatiseerd
Nadat in verschillende steden al testen werden verricht met automatische metrostellen, zijn de spoorwegen ook gestart met testen van geautomatiseerde treinen. Liu Dongfu lichtte toe dat begonnen werd in de provincie Guangdong en dit op de intercity treinen tussen Dongguan-Huizhou en Foshan-Zhaoqing die reden aan 200 km per uur. Van juli tot september werd het automatisch systeem uitgetest op de sporen die Beijing met Liaoning verbinden. Met het systeem kan de trein automatisch starten, rijden tussen twee stations, zijn timing aanpassen volgens het rooster, nauwkeurig stoppen aan het station en de deuren openen en sluiten. Het systeem zal toegepast worden tijdens de Olympische Winterspelen in 2022 meer bepaald op de lijn die Beijing en Zhangjiakou verbindt met een snelheid van 350 km/uur.
Datalek
De politie van Beijings district Xicheng heeft een verdachte gearresteerd die betrokken was in het verkopen van registratiegegevens van 600.000 personen en informatie van 4,1 miljoen gebruikers van de officiële spoorwegsite 12306.cn. Volgens China Railway Corp op 28/12 werd geen gebruikersinformatie gelekt. De politie vond na onderzoek dat de verdachte Chen genaamd onwettelijk de registratiegegevens kocht en ze niet stal. Hij gebruikte deze informatie om informatie te bekomen van 4,1 miljoen gebruikers via ticket booking platformen van derde partijen. Chen is een 25 jarige die komt uit Hebei en werk voor een technologie bedrijf in Beijing. De zaak wordt verder onderzocht.