Op het 70-jarig bestaan van de Volksrepubliek zullen de 3 operatoren 5G diensten starten in 40 steden. Tegen 2022 moeten de expresdiensten alle dorpen bedienen. De regering kent chipproducenten en software ontwikkelaars belastingvoordelen toe. Hellobike is Hello Transtech geworden. Xiaomi en Lenovo zijn aan de beterhand en Baidu ontkent dat het Apollo wil afsplitsen.
De regering heeft besloten de 70-ste verjaardag van de Volksrepubliek te vieren met de officiële lancering van het 5G netwerk. De drie operatoren zullen elk tussen 30.000 en 50.000 basisstations ontplooien zodat 5G beschikbaar is in 40 streden. Voor deze basisstations zal zowel uitrusting van Huawei, ZTE als van Ericsson worden gebruikt. Plannen voor Hongkong zijn (nog) onduidelijk. Aan 5G-smartphones zal er in oktober zeker geen gebrek zijn. China Daily
Alle dorpen tegen 2022 bediend met expres diensten.
Postregulator State Post Bureau (SPB) verwacht dat alle dorpen tegen 2022 bediend zullen worden door expres diensten. De postdiensten hebben de opdracht gekregen hun netwerk ten lande nieuw leven in te blazen. Tijdens de eerste 4 maanden groeide de spoedbezorging in de rurale gebieden met 30%, beduidend meer dan de groei met 7% in de steden.
Volgens directeur Jin Jinghua van het Policy and Regulation Department van de SPB komen er verdeelpunten in elke gemeente (township) want op dit ogenblik beschikken 74% van de dorpen daar niet over. Ondernemingen worden aangemoedigd zich aaneen te sluiten om een volledig koelketen expres logistiek systeem te vormen. Volgens SPB-gegevens werden in april 4,9 miljard pakketjes verdeeld wat een vooruitgang betekent met 31% op jaarbasis. Peoples Daily
Belastingvoordelen voor chipmakers
De regering heeft snel gereageerd op het Amerikaanse voornemen om Huawei op de zwarte lijst te plaatsen. Ze kent de sector van de chipproducenten en software ontwikkelaars gedurende 5 jaar een belastingvoordeel toe. Gedurende twee jaar zijn ze vrijgesteld van ondernemingstaks en daarna moeten ze maar de helft van de normale aanslagvoet betalen aldus het Ministerie van Financiën.
Het initiatief deed de beurskoersen van de betrokken firma’s meteen de hoogte ingaan. De voorgaande 4 jaren steeg de invoer van buitenlandse chips jaarlijks met 30%. Shanghai heeft ook al gereageerd en belooft met taks voordelen en subsidies te komen voor de hightech sector.
Hellobike werd Hello Transtech
Naast Ant Financial beschikt de groep Alibaba ook over de eenhoorn Hello Transtech dat vroeger Hellobike heette. In tegenstelling tot de twee concurrenten Ofo en Mobike zit Hello Transtech niet in financiële problemen. Volgens stichter en CEO Yang Le maakt zijn firma winst in één derde van de steden waar het werkt. Dit wordt toegeschreven aan de strategie om zich toe te spitsen op de kleine steden Volgens TrustData bevindt 72% van de deelfiets gebruikers zich in deze steden.
De fietsen worden er 4 tot 5 keer gebruikt per dag terwijl dat in de grote steden drie keer of minder is. De vloot fietsen bij Hello wordt op één derde van de twee grote concurrenten geschat. Alibaba heeft al tijdens 4 financieringsrondes 1,8 miljard $ gepompt in Hello Transtech dat 4 miljard $ zou waard zijn. Hello beweert 200 miljoen gebruikers te hebben. Deze komen overwegend van Alipay-gebruikers die een fiets kunnen gebruiken mits het scannen van hun code. En dit zonder een app te moeten gebruiken. technode
Xiaomi terug in goeden doen
‘s Werelds vierde grootste smartphone verkoper Xiaomi stuurde tijdens het eerste kwartaal 27,9 miljoen stuks de wereld in. Het bedrijf wil uiteindelijk 70% van de wereldbevolking bedienen. De winst bedroeg tijdens K1 3,2 miljard yuan terwijl vorig jaar het verlies nog 7 miljard yuan bedroeg. De omzet steeg met 27% tot 43 miljard yuan. Volgens stichter en CEO Lei Jun slaat de dubbelstrategie ‘smartphone en AIoT’ aan.
De komende vijf jaar wil Xiaomi 10 miljard yuan investeren in AI en IoT. Om dit te sturen wordt een technisch comité van 19 personen opgezet. Bernstein verwacht dat de groei bij de Xiaomi smartphones dit jaar maar 2% zal bedragen zodat Xiaomi wereldwijd 8,6% marktaandeel heeft. scmp
Splitst Baidu Apollo-filiaal af?
Volgens Caijing is Baidu na de slechte bedrijfsresultaten tijdens K1 van plan om het filiaal voor zelfsturende wagens Apollo af te splitsen. De kosten van Baidu schoten de hoogte in tot 25 miljard tijdens K1 terwijl vorig jaar dit cijfer in die periode 16 miljard bedroeg. De kosten voor O&O stegen met een kwart. Baidu CEO Robin Li had in 2017 gezegd Apollo te willen afsplitsen als het rijp genoeg was en het nieuwe fondsen nodig had.
De Baidu woordvoerder ontkende echter het voornemen. De Apollowagens maken 80% uit van de testen met zelfsturende wagens in Beijing. De zelfsturende wagens van Baidu kunnen gemiddeld 330 km rijden zonder menselijk ingrijpen terwijl volgens het California’s Department of Motor Vehicles de Chinese concurrent Pony.ai 1600 km haalt. Technode
Ook Lenovo aan de betere hand
Lenovo maakte tijdens K1 drie maal meer winst dan tijdens K1 van vorig jaar. De omzet bedroeg 11,7 miljard of een vooruitgang met 10%. Als reden wordt verwezen dat Lenovo weer marktleider is in PC-verkoop maar ook naar het segment data centra. Voor het geheel fiscaal vorig jaar bedroeg de winst 597 miljard $ tegenover een verlies van 189 miljard $ het jaar voordien. De omzet bedroeg 51 miljard $ of plus 13%. De aandelen in Hongkong stegen met 1,8% terwijl de index er 1,3% daalde. FT
SMIC verlaat beurs NY
De grootste Chinese chipproducent SMIC trekt zich na 15 jaar onverwacht terug uit de beurs van New York. Het blijft nog in Hongkong beursgenoteerd. Als reden geeft het hoge kosten op en lage volumes. SMIC wordt gesteund door staatskapitaal en heeft een joint-venture met Qualcomm. ASML levert aan SMIC. SMIC fabriceert chips met 14 nanometer technologie. De chipsector kent de laatste tijd beroerde beurstijden vooral na de Trump boycotacties van China. De aandelen in Hongkong tuimelden dit jaar al met 23%. De omzet steeg in 2018 nochtans met 8% tot 3,36 miljard $.. SCMP, Wikipedia, nandtech.com