Het land telt meer dan 800 miljoen internet gebruikers en overheden bieden almaar meer openbare diensten online aan. China Tower en de Post vinden elkaar in een verbond en de twee grootste online gezondheidsdiensten breiden uit. De technologische giganten kijken meer en meer uit naar de senioren. Shanghai gaat ook met Tencent samenwerken en Alibaba slaat een vangarm uit in de sector van auto-onderdelen. We eindigen met de cijferdans van de winsten.
China telt volgens het China Internet Network Information Centre (CNNIC) 802 miljoen internet gebruikers. Dit komt neer op de totale bevolking van de VS, Indonesië en Brazilië samen. Toch zijn nog twee op vijf personen niet online. 7 op 10 Chinese internet gebruikers kochten en betaalden online. 556 miljoen Chinezen betalen met hun smartphone en dat is een stijging met 7% in vergelijking met zes maanden geleden. Drie op vier internetters bekijkt korte streaming video. Techcrunch, SCMP
Overheden gebruiken meer sociale platformen
Bestuurlijke departementen bieden almaar meer openbare diensten aan via mobieltjes en vooral door WeChat en andere sociale media. 42% van de internetters hebben al stedelijke diensten gebruikt zoals het weerbericht of info over sociale zekerheid en belastingen. Zij die WeChat gebruiken voor openbare diensten stegen met 20% op 6 maanden tijd. Eind juni hadden meer dan 137.000 regeringsdepartementen microblogs op Sina Weibo terwijl het aantal websites van besturen sterk daalde. Veel informatie werd overgeplaatst naar mobiele platformen. Sommigen klagen er over niet ’s nachts de factuur voor water of elektriciteit te kunnen betalen. China Daily
Alliantie tussen China Tower en de Post
China Tower dat de bijna 2 miljoen antennes van de 3 telecom operatoren beheert, gaat een strategisch partnerschap aan met de China Post Group. De Post telt 54.000 kantoren en 400.000 diensten stations. De Post biedt China Tower een kredietlijn van 50 miljard yuan. Het opent ook zijn kantoren als bouwplaats voor de telecom-antennes. China Tower wil de Post video-monitoring en IoT aanbieden zodat de Post zijn bedeling kan verbeteren. China Tower wil zijn aanwezigheid opdrijven in batterijopslag wat de voertuigen van De Post ten goede kan komen. Samen willen ze ook de mogelijkheden naar de slimme samenleving exploreren. China Daily.
Techgiganten lonken naar ‘zilver’-bevolking
Terwijl de technologische giganten eerder vooral gericht waren op de jongeren, verlenen ze nu ook meer aandacht aan de ‘zilveren’ generatie. Dit blijkt uit een onderzoek van Quest Mobile. Er waren in juni 2017 50 miljoen Chinese senioren online. 40% van hen installeerden twee shopping apps en winkelen meer dan vier uur per maand gemiddeld. Alibaba lanceerde op Taobao een sectie voor senioren en heeft zelfs gespecialiseerde senioren-researchers in dienst die het duur betaalt. De meeste ouderen gebruiken echter WeChat. Zij spenderen gemiddeld 31 uur per maand op WeChat, gevolgd door nieuws app Toutiao met één uur per dag. Ook de streaming video is bij de senioren in opgang. chinamoneynetwork
Online gezondheidszorg breidt uit
*Alibaba Health investeert 862 miljoen yuan in een farmaketen uit Guizhou. Zo koopt het 14% van Guizhou Ensure Chain Pharmacy Co om op termijn tot 25% te verwerven. Eind juni injecteerde Alibaba Health al 545 miljoen in farmaketen Shuyu Civilian Pharmacy uit Shandong. De Guizhouketen bezit 1000 apotheken in China en maakte vorig jaar 66 miljoen winst. Alibaba Health vervoegde in 2016 65 farmaketens die samen de O2O-Chinese medische Alliantie oprichtten.
*Ping An Good Doctor wil uitbreiden in Zuidoost Azië. Daartoe gaat het met Grab uit Singapore een 70/30 joint venture aan waarvan het bestuur nu samen gesteld wordt. Gehoopt wordt nog dit jaar met de werking in één land te kunnen starten bv Thailand of Indonesië. Het nieuwe bedrijf is ook van plan zich te richten op het medisch toerisme want almaar meer Chinezen laten zich verzorgen in het buitenland waar de prijzen laag zijn en de kwaliteit toch hoog. Volgens CTrip maakten de Chinezen in 2016 een half miljoen medische trips waarbij het gemiddelde besteed bedrag tot 50.000 yuan opliep of tien maal het bedrag van een gewoon toeristische trip. Grab telt 20 miljoen actieve gebruikers in acht landen.
Shanghai ook met Tencent in zee
Nadat Shanghai vorige week een overeenkomst afsloot met Alibaba, heeft de metropool nu eveneens een gelijkaardig akkoord afgesloten met Tencent. Blijkbaar is Shanghai bang dat indien het de twee giganten waarvan de hoofdzetel zich elders bevindt, negeert dat het dan zelf achterop geraakt. Doel is eveneens dat Shanghai zowel internationaal blijft uitstralen maar ook dat verschillen met buurprovincies uitgevlakt worden. Partijsecretaris Li Qiang verwelkomde de deelname van Tencent aan de World Artificial Intelligence Conference die in september plaats vindt. China Daily
Alibaba-tentakel bij auto-onderdelen
De groep Alibaba slaat nu ook zijn tentakels uit in de sector van auto-onderdelen. Het vormt een joint-venture met Zhejiang Jingu Co dat auto-onderdelen levert aan General Motors, Volkswagen en Ford. Door de nieuwe band zullen 80.000 verdelers van auto-onderdelen profiteren van de digitalisering upgrade die Alibaba zal doorvoeren met barcodes die via de smartphone gescand kunnen worden. Het nieuwe bedrijf dat 600 opslagplaatsen bezit, belooft dat de 70.000 autoherstellers binnen 30 minuten van onderdelen kunnen worden voorzien. China Daily
De winst cijferdans
*De 3 telecomoperatoren boekten tijdens het eerste semester goede cijfers. Hun gecombineerde omzet bedroeg 733 miljard yuan en de gezamenlijke winst 81 miljard yuan. Vooral de winst van China Unicom steeg sterk. Vanaf 1 juli schrapte China echter de kosten voor interne raming en verwacht wordt dat de prijzen voor mobiele internet diensten dit jaar dalen met 30%. Bij China Mobile steeg de omzet van mobiel breedband met de helft. China Daily
*De omzet van Xiaomi steeg tijdens het tweede kwartaal met 68%. Smartphones brengen twee derden van het geld in de kassa. Afgelopen kwartaal verkocht Xiaomi 32 miljoen stuks of 44% meer vergeleken met vorig jaar. Het inkomen uit het buitenland staat in voor één derde van de groepsinkomsten. Vooral de verkoop van smart Tv’s stijgt sterk.
*Alibaba realiseerde tijdens het tweede kwartaal 61% meer omzet terwijl de winst halveerde door meer investeringen en meer voordelen voor het personeel. De omzet uit de cloud steeg met 93% tot 4,7 miljard yuan en die bij de afdeling media en ontspanning met 46% tot 6 miljard. Toch blijft e-commerce met 86% van het inkomen nog de belangrijkste melkkoe. Er kwamen 24 miljoen actieve gebruikers bij zodat Alibaba er nu 576 miljoen telt. Ook de omzet van de Hema-winkels steeg sterk. FT, SCMP