De reispoot Fliggy van de groep Alibaba wil 100.000 hotels gratis voorzien van slimme luidsprekers. Daarmee kunnen de toeristen met hun stem lichten uitdoven, veranderen van Tv-kanalen, een taxi boeken of room service bestellen. Fliggy treedt hierbij in het voetspoor van Amazon dat Marriott International hotels uitrustte met zijn Echo. Het Westin hotel te Sanya dat tot deze groep behoort, test al het systeem uit. Het in Alibaba’s Artificial Intelligence (AI) Labs vervaardigd product heet Tmall Genie en wordt door de ontwerper vergeleken met een kamer butler. Je komt met Tmall Genie de kamer binnen via gezichtsherkenning. Alibaba komt hiermee op het terrein waar Amazon en Apple al bezig zijn. De strijd om de slimme hotelkamer geldt als een voorbereiding tussen de internetgiganten voor het komend gevecht om het slimme huis. Dan zullen verwarming, airco, verlichting en ontspanning bestuurd worden via de stem. Spraakherkenning van het Mandarijn en het Kantonees zijn daarbij essentieel. Het Alibaba-lab heeft bijvoorbeeld Tmall Genie getraind om 700 verschillende manieren te verstaan van naar de weersvoorspelling te vragen. SCMP
ASML-chipmachines uit Veldhoven naar China
ASML te Eindhoven fabriceert chipsfabricagemachines. Volgens ASML-China landmanager Young-Sun Kim zijn de Chinese chipfabrikanten die het verst gevorderd zijn al in 2019 toe aan de nieuwste EUV (extreem ultraviolet) technologie van ASML Daarmee lopen ze niet ver achter Intel, Samsung en TSMC. Die zouden volgend jaar voor het eerst EUV machines gebruiken om details van 7 of 5 nanometer op chips te belichten. De Chinezen zijn volgens Kim een jaar later toe aan het maken van chips met 7 nanometer. De levertijd van EUV machines die 110 miljoen euro per stuk kosten, bedraagt 21 maanden. De Chinese markt voor lithografie machines voor de chipindustrie met zijn 40 chipbedrijven is volgens de Kim 3 miljard euro waard. In het eerste semester hebben ze al voor 400 miljoen euro aan chipmachines besteld, terwijl in heel 2016 600 miljoen euro bij ASML werd gespendeerd. ASML heeft nu al elf servicevestigingen met daarnaast ook nog onderzoeks- en ontwikkelingsvestigingen in Shanghai, Peking en Shenzhen. In totaal werken er 600 mensen bij ASML China. Ed.nl
4 van 5 populairste spellen Chinees
Slechts één van ’s werelds meest gespeelde spellen is niet Chinees namelijk ‘ Candy Crush Saga’, dat eigendom is van de Amerikaanse firma Activision Blizzard. De vier andere gaan uit van ofwel een Chinese firma of een die opgekocht werd door een Chinese groep zo zegt l’Agence Française du jeu vidéo. Bovenaan staan twee titels die ontwikkeld werden in China namelijk Honor of Kings (van Tencent) en Anipop van Happy Elements. Op de derde en de vijfde plaats staan spellen van Supercell uit Finland dat echter opgekocht werd door Tencent: Clash of Clans en Clash Royale. Le Monde
‘Tencent leidt in e-sport’
Van spelen naar e-sporten is maar een stap. Het eerste e-sport toernooi dateert uit 1972 aan de Stanford Universiteit toen studenten het spel Spacewar uitvochten voor een jaarabonnement op het blad Rolling Stone. In 2015 was de wereldwijde markt van e-sporten 750 miljoen dollar waard en de helft bevindt zich in Azië namelijk met leiders China en Zuid Korea. Analisten voorspellen dat volgend jaar al 2 miljard dollar zal worden bereikt. Tencent dat zich in 2006 waagde in de sector, werd tot een van de meest invloedrijke en winstgevende bedrijven. Hun live uitzendingen van LPL (League of Legends Pro League) werden vorig jaar 5 miljard maal bekeken door 43 miljoen kijkers en deze lente de uitzendingen van of KPL (King of Glory Pro League) 2,68 miljard keer. 170 miljoen spelers doen met regelmaat mee aan de toernooien. Tencent kondigde in juni aan om de komende 5 jaar 15 miljard dollar te gaan investeren in e-sporten. China Daily
Taiwan: digitaliseren of middle income trap
Volgens McKinsey moet Taiwan digitaliseren of riskeert het achterop te raken. Merkwaardig is dat deze studie precies samenvalt met de bevinding door de Taiwanese denktank Academia Sinica dat Taiwan waarschuwt tegen het terugvallen in de middle income trap. Tussen 1961 en 2011 groeide de Taiwanese economie jaarlijks met 8%, maar na de financiële crisis van 2009 daalde zowel de groei als de productiviteit. Volgens consultancy McKinsey moet Taiwan zijn samenleving en economie digitaliseren want er is een correlatie tussen digitalisering en productiviteitsgroei. Vooral in hightech, financiën en de openbare sectoren vindt McKinsey belangrijke sectoren. Hoewel hightech 18% van het brp levert, is dit lokaal maar de derde meest digitaal geavanceerde sector. Ook de financiële diensten moeten zich herdefiniëren met uitbouw van hun IT. Hoewel e-government bij de tijd is, staat die nog niet op het niveau van de beste internationale praktijken. Taiwan moet snel handelen, substantieel investeren en een stappenplan uitdokteren, aldus McKinsey. Als de nodige hervormingen niet gemaakt worden, vreest de eigen Academica Sinica dat Taiwan het komend decennium verzeilt in de middle income trap. China Daily, China.org