In deze aflevering ligt de klemtoon op kunstmatige intelligentie met zowel de regeringspolitiek, een partnerschap tussen Lenovo en JC.com en nog andere ontwikkelingen op het terrein. Baidu en Microsoft worden partners in zelfstandig rijdende auto’s. Het Tian’e meer beschikt zelfs over autonome boten die drenkelingen kunnen redden en helpen.
Volgens cijfers van de China Academy of Information and Communications Technology (CAICT) steeg het aandeel van de digitale economie vorig jaar met 18,9% en bereikte zo 22.600 miljard yuan. Ze staat nu zelfs in voor 30% van het bnp. Het CAICT verwacht dat de digitale economie tegen 2020 32.000 miljard waard zou zijn en 35% van het bnp zal uitmaken. Tegen 2030 zou het zelfs de helft bedragen. Ook provincies als Guizhou, Jiangsu en Anhui volgen de regering met stimuleringsplannen. Toch is de ontwikkeling nog onevenwichtig want de landbouw en het maakwerk lopen achter in de digitale ontwikkeling in vergelijking met de dienstensector.
Kunstmatige intelligentie
China heeft een plan over kunstmatige intelligentie (KI) bekend gemaakt dat de sector tegen 2020 wil uitbreiden tot een omzet van 150 miljard yuan en tot 400 miljard yuan tegen 2025. De VS kwam met een eigen KI-plan in oktober vorig jaar. De Chinese leiders werden vooral aan het denken gezet na de overwinning van Googles AlphaGo tegen Go-grootmeesters , aldus de New York Times. Het plan stelt dat het doel is wereldwijde leiders bij te benen op domeinen waarin een achterstand is: daarbij behoort een tekort aan gesofistikeerde chips en uitrusting, software en getraind personeel. De opzet tekent strategische plannen uit die de verbindingen versterken tussen private firma’s, onderzoeks- en militaire instellingen. De rol van de overheid zal versterkt worden qua veiligheidsbeoordeling en controle. Onderminister van Wetenschap en Technologie erkent dat grote aantallen arbeiders werkloos werden door robotisering, maar dat de ontwikkeling van de technologie op lange termijn verreweg meer banen zal opleveren dan verwacht. Volgens Li zal vooral het Internet of Things van de ontwikkeling profiteren en de gelaatsherkenning. KI zal ook helpen bij het upgraden van traditionele sectoren als maakwerk en de landbouw.
De Lenovo groep is van plan om de komende vier jaar minstens 1,2 miljard dollar te investeren in onderzoek en ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Volgens voorzitter en CEO Yang Yuanqing kan geen elektronisch toestel overleven tenzij het gebaseerd is op systemen die het slim maken. Vorige week kondigde Lenovo op Tech World te Shanghai aan dat het samen met JD.com een partnerschap aangaat om big data te ontwikkelen. Ook gaat Lenovo samen werken met NIO producent van elektrische wagens, om een platform te ontwikkelen voor slimme auto’s. Yang gelooft vast dat Lenovo’s verkoop niet zal afzwakken indien de groep ook een voorloper kan zijn in kunstmatige intelligentie. Wereldwijd wordt dit jaar een vlakke computerverkoop voorspeld, maar tijdens de tweede helft van het jaar hoopt Yang dat zijn mobiele afdeling uit het rood zal zijn.
KI-starter SenseTime is er in geslaagd om de grootste financieringssom in de KI-geschiedenis bijeen te werven, namelijk 410 miljoen dollar. De som komt van 20 investeerders waarbij Sailing Capital en China International Capital evenals de privéfondsen CDH Investments en IDG Capital. SenseTime werd in november 2014 opgericht en telde vorig jaar 400 klanten. Baidu heeft voorts de starter Kitt.ai uit Seattle opgekocht. De technologie van Kitt.ai wordt gebruikt door slimme chatrobots onder meer Alexa van Amazon. Ook ontwikkelde het meertalige stemherkenning. Kitt.ai werkt met 12.000 ontwikkelaars. Volgens McKinsey is China na de VS de tweede grootste KI-hub. De VS absorbeerde vorig jaar 66% van de KI-investeringen, terwijl China goed was voor 17%.
Zelfstandige voertuigen
Eerder deze maand maakte Baidu bekend dat 50 bedrijven haar Apollo-alliantie hebben verwezenlijkt. Apollo is het open platform voor autonoom rijden dat Baidu in april voorstelde. 13 Chinese autoproducenten en twee westerse producenten Ford en Daimler doen al mee, evenals leveranciers van onderdelen, operatoren in deelrijden en TomTom. Interessante ontwikkeling is dat voortaan Apollo een beroep kan doen op de Azure cloud computing dienst van Microsoft. Bedrijven als BMW, Ford, Renault-Nissan, Toyota en Volvo gebruiken al of kondigen aan Azure als slimme cloud technologie te zullen gebruiken. Zo kunnen de vervaardigers van auto’s zich beter op hun kerntaak concentreren. McKinsey verwacht dat 15% van de nieuw verkochte wagens in 2030 zelfstandig zullen kunnen rijden. Apollo wil een alomvattend, veilig en betrouwbare oplossing zijn die alle grote kenmerken en functies bezit van een zelfstandig voertuig.
Ook boten
Op het Tian’e meer in oostelijk China zijn al autonome boten ingezet die naar verluidt het werk aankunnen van een tiental menselijke redders. Deze varende drones zijn ontworpen om verdrinkingen te vermijden. Ze bevatten GPS, camera’s en zijn verbonden met akoestische en infrarode sensoren. Het meer is ’s zomers druk bezocht door toeristen. Vorig jaar verdronken er 15 personen. De boten kunnen de zwemmers waarschuwen die gevaarlijke zones naderen en hun lokalisering doorspelen aan de redders. De hulpdiensten van het meer zijn eveneens uitgerust met drie drones die reddingsvesten, geneesmiddelen en voedsel kunnen brengen naar personen in nood. Sinds het nieuwe systeem in november functioneert, is niemand verdronken, aldus adjunct directeur Zhang Bao van Anhui CAS-Huacheng Intelligent Technologyn, die de autonome vaartuigen ontwikkelde. De autonome boten worden momenteel ook uitgetest op de Parelrivierdelta.
China Daily, Scmp, techcrunch.com, business-internet-chine.com, mashable.france