Naast de succesvolle beursgang van Tencent Literature hebben we deze week aandacht voor kunstmatige intelligentie (KI), cloud computing, de meest verkochte smartphones en ook een paar nieuwe aankopen. SecureLink opent een Cyber Defense Center in China.
Na de eerste dag notering op de beurs van Hongkong was Tencent Literature 1 11,9 miljard waard. Het gaat om het meest winstgevende debuut in 10 jaar want de waarde steeg met 100%. De literatuurafdeling van Tencent is nu meer waard dan vliegmaatschappij Cathay Pacific, Lenovo vastgoed ontwikkelaar Sino Land, China Merchants Port of China Shenhua Energy, aldus gegevens van Et Net. Moederbedrijf Tencent staat sinds een half jaar aan de top in de beurs van Hongkong. Om de waarde van ‘content’ in de ICT sector te benadrukken heeft Tencent 10 miljard yuan vrijgemaakt om ontwerpers van inhoud in de ICT sector te ondersteunen. Hun inkomen bedraagt immers maar 10% van de sector terwijl dat 50% in de film-, gaming- en muzieksector is. SCMP
2020: cloud computing 686 miljard yuan waard
Volgens de recent gepubliceerde studie ‘Report of Prospects and Investment Strategy Planning on China Cloud Computing Industry’ (2017-2022) door Forward Intelligence zal de sector van cloud computing in China de komende 5 jaar jaarlijks met 30% groeien. Tegen 2020 zou de sector 686 miljard yuan waard zijn of meer dan 103 miljard dollar. Sinds 2010 groeide de markt al met 18% jaarlijks om vorig jaar 178 miljard yuan te bereiken. De groei wordt vooral gedreven door openbare departementen. In de cloud gebaseerde infrastructuur speelt een sleutelrol in de nijverheid. Volgens Gartner zou de sector in 2020 wereldwijd goed zijn voor 411 miljard dollar. China Daily
AliCloud naar de top
Alibaba zette het afgelopen kwartaal evenveel om in de cloud als Google Cloud Platform in geheel 2016. Vorig jaar bedroeg de omzet van Alibaba’s cloud 675 miljoen tegenover 500 miljoen dollar voor Google Cloud. Toch zijn het de cijfers uit 2017 die bij Amazon en Microsoft een alarm zouden moeten doen afgaan, aldus Techworld. Het bedrijf groeide de voorbije kwartalen met 100% zodat voorzitter Simon Hu van Alibaba Cloud beweert goed op weg te zijn om Amazon tegen 2019 van de troon te stoten als marktleider. Zwak punt voor Alibaba is dat het alsnog minder sterk staat in het buitenland dan Amazon hoewel het er ook over data centra beschikt. Techworld
K3: Huawei en Xiaomi leiden in smartphones
5 merken staan in China in voor 3/4 van de smartphone markt. Marktleider tijdens het derde kwartaal was Huawei met 19,4% aldus IDC-cijfers. Samen met Oppo, Vivo, Xiaomi en Apple worden de kleinere merken in een figurantenrol gedwongen. In totaal werden het afgelopen kwartaal 114 miljoen smartphones verstuurd en dat is één procent minder dan vorig jaar. Apple was het enige buitenlands merk in de top 5 met 7,7% marktaandeel, een vooruitgang met 0,6%. Volgens onderzoek firma Newzoo zouden de 243 miljoen iPhone gebruikers in China een derde uitmaken van het wereldtotaal. SCMP
SecureLink opent Cyber Defense Center in China
SecureLink opent een Cyber Defense Center in China. Hiermee speelt het in op de vraag van zijn internationale klanten. Er is wereldwijd een snelle groei van wetten en regels met betrekking tot cyberbeveiliging en gegevensbescherming. China vormt daarop geen uitzondering. Om aan internationale klanten die in China zaken doen dezelfde kwaliteit en flexibiliteit te bieden als in Europa, opent het bedrijf een Cyber Defense Center (CDC) in Shanghai. Het CDC is gebaseerd op geavanceerde technologie, aangedreven door oplossingen die zowel artificiële als menselijke intelligentie combineren. Deze intelligente basis, in combinatie met een sterke focus op beste praktijken zorgt voor zekerheid, kwaliteit en veiligheid voor de CDC-klanten. http://www.engineeringnet.be
KI-chipstarter ambitieus
Cambricon Technologies is een Chinese startup die gesteund wordt door Alibaba en die KI-chips vervaardigt. Het ambitieuze doel is op drie jaar tijd chips te voorzien voor een miljard toestellen en daarmee voor 30% van de hoogwaardige chips in te staan op de Chinese markt. Cambricon beoogt zowel chips voor geavanceerde toestellen als voor de cloud, maar geen chips voor elektronische gebruiksvoorwerpen. Allicht is het initiatief bedoeld als een Chinees alternatief voor producent van grafische chips NVidia. Vorige week lanceerde het 3 nieuwe KI-chips die minder energie verbruiken en beter zijn in stem- en beeldherkenning China Daily
Tencent steunt KI
Tencent heeft in de ‘China Voice Valley’ in Hefei beloofd om in de toekomst starters in kunstmatige intelligentie te steunen met een plan van vele miljarden. De voorbije 6 jaar werkte Tencent al samen met 13 miljoen partners en ontwikkelaars. Vicevoorzitter Lin Songtao beloofde meer te gaan focussen op KI. China telt 2000 KI-firma’s van groot tot klein. Global Times
Ook JD Finance zoekt KI
De financiële afdeling van webwinkel JD.com, JD.finance, heeft samen met Sequoia Capital tussen 6/11 en 17/12 een wedstrijd gelanceerd om nieuw KI-talent te ontdekken en dit zowel in de VS als in China. Bedoeling is de winnaars in te schakelen bij de eigen digitale omvorming zodat naar een beter businessmodel overgeschakeld kan worden. China Daily
Ctrip koopt Trip; Toutiao Musical.ly en Tencent 12% van Snap
- Het Chinese online toeristisch agentschap CTrip heeft het in Californië gebaseerde Trip.com met 30 personeelsleden gekocht tegen een niet bekend gemaakt bedrag. Trip.com telt 3,5 miljoen leden en Ctrip realiseerde vorig jaar een omzet van 2,9 miljard dollar. tourhebdo
- Tencent neemt een aandeel van 2 miljard dollar in Snap bekend van Snapchat. Daarmee krijgt het twee bestuurders. Juist voor het nieuws namen de Snapaandelen een duik omdat het de door analisten voorspelde groeicijfers niet had gehaald. Reuters
- Toutiao betaalt 1 miljard dollar voor Musical.ly. Toutiao is een nieuws ‘aggregator’ maar wel een van de meest dynamische Chinese sites. Musical.ly is een Chinese app voor het plaatsen en/of live uitzenden van video’s. Daarmee kunnen gebruikers video’s tussen de 15 seconden en 1 minuut maken waarin ze playbacken op een door hun gekozen lied. Musical.ly beweert 60 miljoen gebruikers te tellen. Toutiao gebruikt KI om zijn nieuws toe te snijden op de interesses van zijn 120 miljoen dagelijkse gebruikers. Naar verluidt wil Toutiao ook de Franse nieuwe aggregator News Republic kopen. FT