We starten met een drietal databijdragen zoals over de race naar gegevens waar China de VS staat te overvleugelen. We bekijken het profiel van een thuisbezorger en zien dat autofabrikanten de handen ineen slaan met grote ITC-bedrijven. De Chinese chipproductie zal verdubbelen op 5 jaar tijd en van de wereldwijde gedownloade apps kwam 40% uit China. Tmall en JD.com donineren B2C e-commerce en vouwbare schermen komen er aan.
Volgens een studie van International Data Corporation en van Seagate zal China in 2025 behoorlijk meer gegevens genereren dan de VS. In 2018 genereerde China 7,6 zettabytes (biljoen gigabytes) aan gegevens en dat aantal zal groeien tot 48,6 ZB in 2025. De VS dat vorig jaar 6,7 zettabytes opbracht, zou tegen 2025 30,6 ZB halen zo wordt voorspeld. De gegevens zijn de olie van het informatietijdperk. www.cnbc.com/
Fonds voor data centra
Het Japanse Itochu en het Chinese CITIC Group gaan samen een fonds lanceren dat investeert in Chinese internet data centra. De twee groepen gaan de infrastructuur bouwen, zullen deze verpachten aan operatoren en het inkomen uit de huur verdelen onder de investeerders. Een eerste ronde voorziet in het ophalen van half miljard $; een tweede fase mikt op een miljard $. Gehoopt wordt om zo de operatoren te verlichten van de moeilijke aanleg van infrastructuur zodat ze zich meer kunnen concentreren op hun IT werk. Itochu werkt in Japan al samen met KDDI Corporation dat wereldwijd al 50 datacentra beheert. CITIC zal de bouw op zich nemen, de gegevensverwerkende infrastructuur is de taak van de operatoren zelf. Verwacht wordt dat de Chinese markt van de datacentra jaarlijks stijgt met 30% om in 2020 200 miljard yuan te bedragen. China Daily
23 apps in Shanghai vermaand voor privacy
De Cyberspace Administration of China (CAC) te Shanghai heeft maatregelen getroffen tegen 20 firma’s van apps die te veel persoonlijke gegevens van de gebruikers opvroegen. Bij hen behoren de supermarkt Hema, het bedrijf voor online onderwijs Hujiang en het mobiliteitsplatform Transtech. Het probleem werd gemeld in oktober. Nadien volgde een onderzoek en de resultaten werden nu gepost op WeChat. De waakhond vermeldde dat nog 21 andere firma’s zich op de grens bevinden van wat toelaatbaar is. In sommige gevallen wordt het euvel toegeschreven aan de beperkingen van het Android systeem, in andere zou het de schuld zijn van “derde partijen”. Hoe dan ook de gewaarschuwde firma’s beloofden beterschap en CAC vraagt dat de gebruikers duidelijk weten welke gegevens van hen beschikbaar zijn. Feit is dat na een aantal incidenten de bezorgdheid over de bescherming van de privacy in China toeneemt. technode
Thuisbezorging meestal door ex-ruralen
Volgens iiMedia Research telde de Chinese markt van aan huis bestelde maaltijden 355 miljoen klanten met een omzet van 240 miljard yuan in 2018. Deze distributieplatformen zoals ele.me et Meituan-Dianping hebben miljoenen banen geschapen. Van hun 5,7 miljoen thuisbestellers komt 77% uit de landbouwgebieden. Bij Fengniao dat levert voor ele.me brengt een gemiddelde besteller dagelijks 48 orders aan huis en legt zo 150 km af. Gemiddeld is hij 29 jaar oud, verplaatst zich per e-fiets en verdient tussen 4000 en 8000 yuan, meer dan in de gewone privésector. (zie video) Xinhua
Autoproducenten mikken op 5G
Meer en meer autoproducenten gaan samen met een grote ITC-onderneming met het oog op 5G in voertuigen. Met de laatste overeenkomst tekenden Great Wall Motor en China Mobile Hebei een samenwerkingsakkoord waardoor China Mobile Hebei gedurende 5 jaar een cloudplatform opzet in functie van de Great-Wall-noden. Midden vorige maand hebben Changan Automobile en Huawei hun gemeenschappelijk innovatiecentrum onthuld dat focust op 5G ‘Internet of Vehicle’ (IoV) en zelfstandig rijden op niveau 4. Ook de overheid smeedt plannen om tegen 2020 5G IoV te voorzien in de sleutelregio’s. Al in 2016 hebben Audi, BMW, Daimler, Ericsson, Huawei, Intel, Nokia en Qualcomm de 5G Automotive Association opgezet. Volgens IHS Markit zullen er in 2025 72 miljoen voertuigen IoV hebben en dit met een omzet van 221 miljoen $ wereldwijd. De IoV markt zou jaarlijks met meer dan 10% stijgen. China Daily
‘Chinese chips productie zal verdubbelen op 5 jaar’
Volgens IC Insights zal de Chinese IC-productie tussen 2018 en 2023 verdubbelen van 23,8 miljard $ tot 47 miljard $. Dit betekent een samengestelde groeivoet met 18%. China is sinds 2005 de grootste IC-gebruiker. De Chinese productie stond in 2018 maar in voor 15% van de eigen markt die 155 miljard $ groot was. Zelfs met de voorspelde verdubbeling tot 23 miljard $ zou de Chinese productie dan maar instaan voor 8,2 % van de wereldwijde chipsmarkt. Vorig jaar werd het leeuwenaandeel van de Chinese productie gerealiseerd door multinationals met grote fabrieken in China zoals Samsung, Intel, SK Hynix en TSMC. Verwacht wordt dat de komende jaren eigen IC-fabrieken als SMIC, Huahong Group, YMTC en ChangXin Memory Technologies de productie gaan opdrijven. Ook Foxconn plant een fabriek in China. IC-Insights verwacht dat in 2023 nog minstens de helft van de Chinese chipproductie komt van buitenlandse bedrijven.eetimes.com
2018: Chinezen betaalden 40% van mobiele apps
Volgens het rapport van App Annie’s “The State of Mobile 2019” hebben de mobiele gebruikers vorig jaar 194 miljard apps gedownload. De gebruikers spenderen dagelijks drie uur aan de apps. China was goed voor de helft van de downloads en vertegenwoordigde 40% van de 101miljard $ die de gebruikers er voor betaalden. Het meeste geld ging naar de aanschaf van mobiele spellen. De Chinese markt is vrij compleet omdat naast de rijpe markten in Beijing of Shanghai ook de markten opkomen in de derde en vierde rang steden. Zo wordt China een echte groeimotor, aldus regionaal directeur Jaede Tan bij App Annie. Bij de top 300 bedrijven wonnen Chinese bedrijven 32% wat 19,6 miljard $ aan omzet opleverde. De Amerikaanse bedrijven wonnen maar 22% van deze uitgaven. Prnewswire
Tmall en JD.com domineren B2C e-commerce
Tijdens K4 steeg de B2C e-commercemarkt in China met 28% tot 226 miljard $. Tmall leidde gevolgd door JD, Suning, Vipshop en Gome. Alibaba dat zijn cijfer 40% de hoogte in zag gaan heeft al 636 miljoen klanten. Tmall is nu goed voor 61% marktaandeel, JD.com is tweede met 24%. Suning volgde op afstand met 6,7%, Vipshop werd vierde 3,7% Gome haalde nog 0,7%. 71 merken realiseerden tijdens het vrijgezellen festival een verkoop van meer dan 100 miljoen yuan. Vorig jaar waren er dat maar 40. Tijdens geheel 2018 ging de online verkoop van goederen en diensten er op vooruit met 24% om bijna 9000 miljard yuan te bereiken. Daarmee vertegenwoordigt het 14,4% van de totale kleinhandel. chinainternetwatch
Naar vouwbare telefoons
Samsung zal op 20 februari te Barcelona zijn opvouwbare telefoons voorstellen. Vier dagen later doet Huawei dat met zijn vouwbare 5G-telefoon. Ook Oppo zal op het MWC zijn dito telefoon ontvouwen. Royole deed dit al in oktober. Dit model heeft een AMOLED-scherm van 7,8 inch. De beurskoersen van schermproducenten stegen nogal de voorbije dagen. AMOLED staat voor active matrix/organic light-emitting diode en dit is een technologie die meer soepelheid toelaat dan de LCD-schermen. Vermits de smartphonemarkt verzadigd is, worden vouwbare telefoons wellicht het nieuwe hebbeding. China Daily