iTrends: Zegetocht van Tencent duurt verder

Na een nieuw gunstig kwartaal blijft Tencent de zon van de beurs in Hongkong.  Online autohandel Yixin plant een beursgang en LinkedIn concurrent maimai in 2019. Online cursussen doen het goed en nu is ook een alliantie gevormd  die kunstmatige intelligentie (KI) in de medische sector wil bevorderen. Qualcomm lanceert een charme offensief in China.

Na een nieuw succesvol kwartaal waar omzet en winst met meer dan de helft stegen, kan Tencent zijn zegetocht aan de top van de beurs in Hongkong verder zetten. Dit jaar verdubbelden de aandelen al in waarde. Nu bedraagt de marktwaarde van de internetgigant 470 miljard dollar en CNN vreest dat Tencent binnenkort Facebook gaat overvleugelen. Hoewel Tencent groot werd door chatten en door gaming, wil voorzitter Ma Huateng in de toekomst echter meer geld vrijmaken voor de auteurs van inhoud. Daartoe lanceerde hij de campagne 3 maal 10 miljard: 10 miljard yuan wordt uitgetrokken voor auteurs, 10 miljard voor starters-spaces en 10 miljard houdt verband met het tellen van dezelfde klanten op diverse subplatformen. Tencent telt zowat een miljard chatters.
FT, technode

Yixin trok naar beurs

De groep Yixin is de grootste Chinese online verdeler van auto’s. De Chinese verbruikers kopen meer en meer online en dit niet enkel het voertuig maar ook lening en verzekering. Op vrijgezellendag overtrof de vraag op de 3 grootste platformen Autohome, Yixins Taoche.com, en Bitauto, 800.000 voertuigen met een waarde van meer dan 100 miljard yuan. Dat is zowat een derde van de verkoop van nieuwe auto’s in oktober. Oorspronkelijk groeide Yixin uit Bitauto met een klemtoon op het verkrijgen van een lening. In juni werd Taoche gelanceerd en dit is een ‘one stop’-platform voor info, handel en diensten. Volgens Frost & Sullivan bezat Yixin vorig jaar met een omzet van 26 miljard yuan 19% van de markt. Tijdens het eerste semester steeg de omzet al tot 16 miljard yuan. Bitauto heeft 51% van de aandelen, Tencent 24%, JD.com 12% en, Baidu 3,5%. Vorige week werd Yixin genoteerd op de beurs van Hongkong. De eerste dag was een groot succes dat echter nadien wat afzwakte.

Online onderwijs bloeit

Op basis van een ondervraging bij 1440 studenten besluit de online onderwijs website Xuetang en iResearch dat de online onderwijsmarkt dit jaar 194 miljard yuan zou bereiken met 110 miljoen actieve studenten. Vorig jaar waren er 90 miljoen. De helft van de online studenten bevinden zich in de supergrote steden, hoewel uitbreiding verwacht wordt naar de kleinere steden. Vooral cursussen in talen en technische kennis van IT tot management zijn in trek. china.org

KI-netwerk voor gezondheidszorg

Volgens CB Insights steeg vorig jaar de wereldwijde omzet van de Kunstmatige Intelligentie-deals over gezondheidszorg met 31% om 794 miljoen dollar te bereiken. Enkele technologische starters en ziekenhuizen hebben afgelopen week in China een alliantie gevormd voor kunstmatige intelligentie (KI)  in de gezondheidszorg. Het gaat om Zhejiang University, enkele ziekenhuizen en de online medisch provider We Doctor Group. Naar verluidt is de technologie aan een doorbraak toe met een record aantal overeenkomsten tijdens het tweede kwartaal van 2017. Vooral vier firma’s uit India en drie uit China die gesteund worden door durfkapitaal firma’s zijn baanbrekend. Omdat China maar 7% huisarsten kent tegenover 40% in meer ontwikkelde landen zouden slimme gezondheidsproducten dat gat kunnen opvullen, aldus We Doctor. Het KI-lab van de Zhejiang University beweert dat ze diabetische retinopathie met meer precisie kunnen detecteren dan Google. Voorlopig blijft de regelgever in China nog achter. Global Times

Maimai rivaal van LinkedIn

Maimai.cn dat onlangs 750 miljoen dollar ontving van VS top-investeerders DCM Ventures en IDG Capital wil in 2019 naar de beurs. De site ligt nek aan nek met LinkedIn qua gebruikers. Maimai stichter Lin Fan wil dat alle personeelsleden van de 500 top bedrijven en van de top 500 buitenlandse firma’s in China lid worden. LinkedIn heeft naar verluidt 36 miljoen geregistreerde gebruikers in China, wat acht maal zo veel is als bij het startjaar 2014. Maimai dat in 2013 startte, beweert 30 miljoen geregistreerde bezoekers te hebben en was dit jaar voor het eerst winstgevend. Topman Derek Shen van LinkedIn China is afgetreden omdat hij zijn doel van 140 miljoen gebruikers niet bereikte. Onderzoek van iResearch plaatste ook voor het eerst Maimai voor LinkedIn in het klassement. SCMP

Amazon draagt netwerk over aan Finnet

Amazon Web Services (AWS) verkoopt zijn netwerk van cloud computing tegen 300 miljoen dollar aan lokale partner Sinnet Technologie. AWS ontkent het bericht van de Wall Street Journal dat het de handdoek in de ring zou gooien in China. Het is eerder de bedoeling om in orde te zijn met de nieuwe wetgeving waarbij de servers op Chinese bodem in handen moeten zijn van Chinese bedrijven, zo preciseert Amazon nog. Het voegt er aan toe dat er geen sprake is van verkoop van intellectuele eigendomsrechten. Eureka Presse, Techcrunch

Qualcomm lanceert charmeoffensief

Qualcomm dat in eigen land geplaagd zit met een juridisch geschil met Apple en ook weinig opschiet met de overname van NXP, lanceert in China een charmeoffensief. Gebruik maken van zijn 150 miljoen dollar ‘China Venture Fund’ heeft het in 9 Chinese bedrijven geïnvesteerd. Meest prominent is deelfietsen bedrijf Mobike dat met Qualcomm samenwerkt bij zijn internationale uitbreiding. Snelgroeiend KI-starter SenseTime is een tweede begunstigde. Naast deze twee eenhoorns vielen nog in de prijzen:  Creatcomm Technology, Kneron, Element Zone, Microduino , Magic AI , Alo7 en Beijing Agriculture Consultant and Smart Management (ACSM) dat zich specialiseert in slimme landbouw. De klemtoon van de steun is gericht op kunstmatige intelligentie en het ‘Internet of Things’.  https://techcrunch.com

Digitale economie: nu en straks

*Een rapport van CCID Consulting uit Beijing stelt vast dat de ontwikkeling van de digitale economie ongelijkmatig gebeurt. Topprovincie is Guangdong gevolgd door Jiangsu, Zhejiang, Shandong, en Beijing. Alle gebieden die hoger dan 50 % scoren, bevinden zich langs de oostkust. De centrale en westelijke gebieden scoren minder goed.

*Volgens IDC-vicevoorzitter Wu Lianfeng zal tegen 2021 55% van de Chinese economie komen van de digitale economie. Hij verwacht dat China in 2019 310 miljard dollar spendeert aan digitale transformatie en dit is 35% meer dan dit jaar. Hij voorspelt ook dat 70% van de 1000 Chinese topbedrijven ernstig ICT zullen gebruiken bij hun innovatie en bij de verandering van hun zakenmodel. In 2021 zouden de Chinese ondernemingen 30 miljard besteden aan cloud computing en 20% van de eigen bedrijven de ‘blockchain’ technologie toepassen. Hij voegde er aan toe dat tegen 2020 20% van de banken, 30 % van de aanbodketens en 10% van de gezondheidsdiensten deel zullen uitmaken van ‘blockchain’-netwerken. Hij verwacht nog dat dan 90 % van de verbruikers zullen te maken hebben met robotten bij de klantenondersteuning. China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *