Chinese merken zijn goed voor de helft van de tijdens het tweede kwartaal wereldwijd verstuurde smartphones. Voorts hebben we aandacht voor de door Sogou gewenste beursgang, het duopolie in het e-betalen en de deelname van de privébedrijven Alibaba en Tencent in staatsoperator China Unicom.
Volgens cijfers van Counterpoint Research vertegenwoordigden de Chinese smartphones de helft van de smartphones die tijdens het tweede kwartaal de wereld werden ingestuurd. Wereldwijd waren dat er 365 miljoen stuks, een groei met 3%. De Chinese merken sprongen echter met 48% omhoog. Onder de Chinese scoorde Xiaomi het hoogst (60%), gevolgd door Vivo (45%) en Oppo (33%). Volgens Counterpoint Research bedroegen de groeicijfers van Samsung en Apple respectievelijk 4 en 2%. Duidelijk is dat de Chinese merken nu ook aanslaan buiten hun thuisbasis die overigens verzadigd is. Hoewel Apple goede kwartaalresultaten bekend maakte afgelopen week, daalde de Chinese omzet tijdens het voorbije kwartaal met 10%. Huawei handhaafde zijn derde plaats wereldwijd met 10,7% terwijl het Apple aandeel 11,4% bedroeg.
Sogou wil VS-beursgang
De kleinere zoekmachine Sogou wil blijkbaar concurrent Baidu de loef afsteken. Het maakte bekend om zo snel als de markt het toelaat een beursgang aan te vragen aan de VS Securities and Exchange Commission. CEO Wang Xiaochuan hoopt een waarde van 5 miljard dollar op te halen. Tencent heeft 448 miljoen dollar geïnvesteerd in Sogou. Naar eigen zeggen ging de omzet tijdens het tweede kwartaal er met 20% op vooruit tot 211 miljoen dollar. In de zoekmarkt op internet heeft Baidu 41% marktaandeel, Sogou 20% en Shenma van Alibaba’s 18.2 per cent. Sogou is ook actief op het vlak van kunstmatige intelligentie, big data en het Internet of Things. Volgens de Financial Times wil Tencent eveneens de afsplitsing van zijn literatuur- en van de muziekafdeling ChinaMusic. De afgelopen week werd nog bekend dat Tencent investeert in Milky Tea uit Liverpool een studio die spellen ontwikkelt en ook animatiefilms vervaardigt.
Online betalen: een duopolie
FT Confidential Research heeft de Chinese markt voor online betalen onderzocht en bestempelt de situatie als een duopolie. Bij de 1000 ondervraagden kiest 82% Alipay als voornaamste betaalmethode terwijl 64% ook Tenpay aankruist. UnionPay QuickPass wordt nauwelijks door 6,5% gekozen en Apple Pay door 3,2%. Volgens iResearch werd vorig jaar via deze platformen 58.800 miljard yuan overgemaakt. Dat is 50 maal het bedrag in de VS waar de kredietkaart nog koning is. Alipay staat vooral sterk door de integratie met Yu’E Bao dat 4% opbrengst biedt terwijl de banken maar 1,5% toekennen. Alipay is ook meer aanvaard in het buitenland.
Hier op aansluitend werd door het Franse IPSOS en een dienst van Tencent een onderzoek gevoerd naar het bij zich hebben van contant geld. Hieruit blijkt dat 40% van de Chinezen minder dan 100 yuan op zak hebben wanneer ze op stap gaan. 52% gebruikt enkel contant geld voor 20% van hun maandelijkse inkopen. Meer dan 70% van de ondervraagden geven aan meer dan een week te kunnen leven met 100 yuan op zak. 84% voelt zich op zijn gemak zonder contant geld.
China Unicom vindt privegeld
Zoals nog andere staatsbedrijven zoekt telecomoperator China Unicom privékapitaal. Volgens Reuters willen enkele bedrijven waarbij Alibaba, Tencent en China Life in totaal 10 miljard dollar bijdragen in het kapitaal van de beursgenoteerde China Unicom-arm te Shanghai. Hoewel de overeenkomst van de zomer afgerond zou zijn, heeft China Unicom al centra uitgebouwd in Shenzhen bij Tencent en te Hangzhou bij Alibaba. Het centrum bij Alibaba telt 50 personeelsleden en dat bij Tencent 34. Doel van de centra is qua productontwerp, onderzoek en ontwikkeling samen te werken. Dit werd bevestigd door China Daily. Door de samenwerking krijgen de internetgiganten rechtstreeks toegang tot de kern van het netwerk en servers van de operator.
Bronnen: french.china.org.cn; China Daily, SCMP, FT