Hoewel de VS Huawei-boycot, bleef de groepsomzet tijdens het derde kwartaal groeien met 26%. Het industrieel internet wordt nu praktisch; slimme wegen zijn in aanleg en er komt een nationaal blockchain netwerk. Werknemers staan positiever tegenover artificiële intelligentie dan gedacht. Jack Ma onthulde een tipje van zijn pensioenplannen en Apple krijgt nu kritiek wegens een samenwerking met Tencent
Hoewel Huawei op de Amerikaanse zwarte lijst geplaatst werd, bleef de omzet tijdens K3 groeien met 26% tot 209 miljard yuan. Tijdens de eerste drie maanden bedroeg de toename 24% tot 610 miljard yuan. De winst bleef tijdens het eerste semester onveranderd op 8,7%. Het versturen van smartphones (goed voor de helft van de omzet) nam in de drie kwartalen eveneens toe met een kwart tot 185 miljoen toestellen. Huawei heeft ondertussen al 60 contracten voor 5G, verstuurde 400.000 5G basisstations en het hielp 700 steden met hun digitalisering.
Industrieel internet: de praktijk
Minister Miao Wei van Industrie en IT meent dat 80% van de 5G-applicatie scenario’s in het industrieel internet te vinden zijn. Op de Wuxi 2019 World Internet of Things Expo heeft Ericsson uitgebreid zijn systeem gedemonstreerd van sensoren, real time transmissie en verschillende mechanische armen die automatisch onderdelen kunnen sorteren, leveren en opslaan.
Binnenlands provider Pactera Technology meent ook dat de basistechnologie van de IoT sensoren de vooraf gaande voorwaarde is voor slimme productie met daarna ook toegang tot data. Het Han platform van het te Xuzhou gebaseerde XCGM Information heeft oplossingen uitgedokterd voor 63 diverse nijverheidstakken. Han platform integreert data analyse, verbinding met het apparaat en applicatie. Probleem is dat er nog geen standaard is zodat verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren. China Daily
Slimme wegen op dagorde
*Minister Miao Wei zei op het Boao Forum for Asia in maart dat China slim vervoer promoot om de druk op transport te verlichten, het energieverbruik en
koolstofuitstoot te verminderen. In dit kader bestaat eensgezindheid in het Ministerie van Transport om de wegeninfrastructuur gedigitaliseerd en slim te maken. Eerder dit jaar werd in Shandong een 25 km lange slimme autoweg ingehuldigd met IoV sensoren.
Ook de provincies Zhejiang, Hebei, en Gansu timmeren aan dit soort wegen met zelfrijdende voertuigen. In Zhejiang zal tegen 2022 een 161 km lange slimme autoweg klaar zijn tussen Hangzhou en Ningbo. Deze weg zal eveneens via IoV sensoren diensten verlenen aan zelfsturende auto’s. 14 steden uit de delta van de Jangtse zijn hiermee bezig. China Daily
*Op de Internetconferentie van Wuzhen gaat een zelfsturend busje van 10 personen in première. Het pendelbusje wordt vervaardigd door Hangzhou BroadXT en is het eerste busje dat op 5G werkt en in serie gebouwd wordt. Het reageert op minder dan 100 milliseconden op de situatie van de weg. Het systeem identificeert voetgangers, voertuigen of hindernissen op minder dan 200 meter.
Het controlesysteem in de cloud doktert de beste weg uit rekening houdend met opstoppingen en wegincidenten. Wuzhen en BroadXT hebben een akkoord gesloten om op 3 jaar tijd in de stad een slim transportsysteem van 110 km² aan te leggen.
Meer vertrouwen in robots dan in managers
Uit een enquête blijkt dat een kwart van de ondervraagde werknemers positief staat tegenover artificiële intelligentie op het werk. 88% van de arbeiders hebben in China zelfs meer vertrouwen in robots dan in managers. Dit is meer dan in andere landen waar het cijfer op 66% ligt, maar minder dan in India met 89%, aldus een studie van Oracle en Future Workplace. Volgens onderzoeksdirecteur Schawbel van Future Workplace wordt de verhouding werknemers/manager anders in een door AI-gedreven omgeving: de managers zullen zich meer moeten concentreren op de menselijke kant door hun ‘zachte vaardigheden’ en techniek & routines aan AI overlaten. De studie werd uitgevoerd bij 8370 werknemers in 10 landen. De helft van de mensen die antwoorden waren al vertrouwd met AI op het werk, terwijl dit vorig jaar 32% bedroeg SCMP
Nationaal blockchain netwerk
China test momenteel een natiewijd blockchain dienstensysteem uit dat de drempel moet verlagen voor blockchain apps. In het verleden hebben steden blockchain projecten uitgewerkt maar er was niet echt een natiewijd systeem. Het idee gaat uit van het State Information Center en van 6 instellingen waarbij China Mobile en China Unionpay
Naar verluidt zou de kerntechnologie klaar zijn. Het netwerk zal bestuur, ondernemingen, instellingen, tech- en andere instellingen verbinden zodat de ontwikkelaars beschikken over een laagdrempelig en goedkoop netwerk. 31 steden werken mee en later zullen ook financiële instellingen toetreden. Technode
Jack Ma: onderwijs en Afrika
Alibaba-stichter Jack Ma heeft op de Forbes Global CEO Conference 2019 een sluier opgelicht over zijn pensioenplannen. Als ex-leraar vindt hij de kwaliteit van het onderwijs belangrijk en hij lichtte ook de plannen toe om jonge Afrikaanse ondernemers te stimuleren. Hij wil dus in Afrika onderwijs stimuleren, e-commerce en het cultiveren van jonge lokale ondernemers.
Weer kritiek op Apple
Nadat er vorige week Amerikaanse kritiek was op toegeeflijkheid van Apple ten aanzien van een Hongkong app, is er nu kritiek wegens een mogelijk lek van de Safari browser naar Tencent. De Safari browser helpt in China kwaadaardige webpagina’s te vinden en dit met hulp van Tencent Safe Browsing systeem.
Deze vergelijkt de opgevraagde pagina met een zwarte lijst van onveilige webpagina’s.
De controverse slaat op de mogelijkheid dat Tencent al of niet de IP-adressen opslaat op hun systeem. The Verge detailleert de complexe interactie tussen de zwarte lijst en de Safari browser. Er is geen bewijs dat Tencent de bezochte adressen opslaat, maar het kan hypothetisch, aldus de privacy-critici. Technode, The Verge
.