iTrends: Huawei lanceert Huawei Music

Huawei heeft een eigen muziekdienst gelanceerd en het gaat met Tencent in zee voor spellen in de cloud. Het ministerie wil de uitbouw van internet in de industrie versnellen. Taobao helpt de bedrijven met hun digitalisering. Een VK-studie vond droneproducent XAG de beste voor desinfectie van buurten. Xiaomi verkocht in februari meer smartphones dan Huawei en 2 miljoen werklozen vonden een baan door Alipay.

In concurrentie met Spotify, Apple Music en Deezer lanceert Huawei nu ook een eigen muziekdienst met 50 miljoen titels en 1,2 miljoen albums. Naast de gebruikelijke kenmerken zijn er ook specifieke: playlists voor personen met een Huawei uurwerk en ook de party mode waarbij een liedje op verschillende toestellen afgespeeld wordt. Een abonnement kost 9,99 € per maand na drie maanden gratis proefperiode. De snelheid van de stream is twee maal zo snel in vergelijking met Spotify. Hoewel pas nu in Europa gelanceerd, telt Huawei Music al 160 miljoen abonnees wereldwijd. Geekosoir

Huawei in zee met Tencent

Huawei en Tencent gaan samen op het vlak van spellen in de cloud. Spelen in de cloud hangt niet af van de processor van de smartphone en de gebruikers moeten het spel ook niet downloaden. Beide gaan ook een lab opzetten dat spellen ontwikkeld met gebruik van de laatste technologie qua: AI, virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Daarbij zal Huaweis Kunpeng processor worden gebruikt om samen Tencent’s GameMatrix cloud gaming platform te ontwikkelen. Vooral de lagere latency tijd van 5G is bevorderlijk voor het spelen via het cloud platform. De wereldwijde cloud spellenmarkt zou naar verwachting van 12,5 miljard $ in 2018 stijgen tot 56 miljard $ in 2027, aldus Fortune Business Insights. SCMP

Versnelling uitbouw industrieel internet

Het Ministerie van Industrie en IT heeft 20 maatregelen uitgevaardigd om de uitbouw van internet in de industrie te versnellen. Het land gebruikt daartoe 5G, AI en zal de bouw van grote opslagcentra van gegevens versnellen. Ook provinciale regeringen hebben gelijkaardige maatregelen uitgevaardigd. De toegevoegde waarde van de Chinese sector voor industrieel internet wordt dit jaar volgens een rapport van de China Academy of Information and Communications Technology op 3,1 biljoen yuan of 438 miljard $ geraamd en dat is 47% meer in vergelijking met vorig jaar. Peoples Daily

Taobao helpt bedrijven digitaliseren

Taobao van Alibaba stelt zijn consumer-to-manufacturer (C2M) ter beschikking van traditionele bedrijven bij hun digitale omvorming. Dit platform zal de ondernemingen toelaten beter hun grondstoffen en productinventaris te beheren en dit gebaseerd op het bedrag en de voorkeuren van de gebruikers. Taobao verwacht dat het nieuwe initiatief de komende 3 jaar 10 miljard nieuwe bestellingen tot gevolg heeft en dat zo 1000 superfabrieken ontstaan met elk 100 miljoen yuan omzet. SCMP

VK studie: XAG-drone beste voor desinfecteren

Uit een universitaire studie van de Harper Adams University in het VK blijkt dat de drones van de Chinese producent XAG het beste zijn om buurten te desinfecteren. De drones kunnen zelfstandig vliegen op basis van elektronische kaarten en ook sproeien boven erg besmette gebieden. XAG is gespecialiseerd in drones voor de landbouw en heeft een fabriek in Dongguan die weer volledig operationeel is. XAG werd ook al benaderd door lokale verantwoordelijken uit Zuid Korea en Vietnam voor desinfectiewerk. SCMP

Xiaomi voorbij Huawei in februari

Volgens Strategy Analytics heeft Xiaomi in februari voor het eerst meer smartphones verkocht dan Huawei. Xiaomi verkocht er 6 miljoen en Huawei 5,5 miljoen. De toekomst zal uitwijzen of dit een tijdelijk coronafenomeen is of een meer duurzame trend. melty.fr

2 miljoen vonden baan via Alipay

De werkloosheid steeg in februari met 5 miljoen en dit jaar studeren weer 8 miljoen studenten af. In samenwerking met het ministerie heeft Alipay een online jobbeurs opgezet waarvoor zich al 60.000 ondernemingen hebben geregistreerd. De beurs die tot juni online blijft, biedt al meer dan 100.000 banen aan. Alipay beweert dat sinds de uitbrak van de coronacrisis 1,64 miljoen personen een baan vonden via hun platform. technode

8 EU operatoren spelen lokalisatie data door.

In het kader van de strijd tegen het coronavirus zijn 8 Europese telecomoperatoren ingegaan op het voorstel van commissaris Breton om toch hun lokalisatie gegevens door te geven aan een ad hoc groep. Naast Orange gaat het om Telenor, Telia, Deutsche Telekom, A1 Telekom, Telefónica , Telecom Italia en Vodafone. Bedoeling is niet om individuen te traceren, maar collectieve bewegingen in kaart te brengen. De Commissie wil immers de effecten van de inperkingsmaatregelen weten op de verspreiding van het virus en dit ter voorspelling van de toekomst. De gegevens zouden na de crisis vernietigd worden. De CEO van Orange liet onlangs weten dat 20% van de Parijse bevolking de hoofdstad verlaten heeft. Kortom het Chinese voorbeeld om bevolkingsstromen via de smartphone in kaart te brengen, vindt navolging igen.fr

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *