Het ICT-maakwerk verschuift naar westelijke regio’s. Huawei heeft AI-oplossingen voor energiebesparing in datacentra en versterkt zijn partnerschap met Guizhou. Huawei zou zijn Honor smartphones willen verkopen. Zoom voert end-to-end versleuteling in, Xiaomi wil een volautomatische fabriek bouwen, het Louvre werkt samen met Alibaba en Foxconn wil een soort Android platform van de elektrische auto’s opzetten.
Eén op drie in de wereld vervaardigde laptops komt uit Chongqing en bij de smartphones is het één op tien. Tezelfdertijd wordt 70% van ’s werelds iPads en 20% van de wereldwijde laptops in Chengdu vervaardigd. Chengdu Daily preciseert dat één derde van de wereldwijde ICT productie uit deze westelijke metropolen komt. Tijdens het eerste semester bleef de ICT sector zowel te Chengdu als in de gehele provincie Sichuan groeien met meer dan 11%. Chongqing exporteerde in het eerste halfjaar 25,5 miljoen laptops of een vooruitgang met 7,9%. Nadat Samsung in Xian een chipsfabriek opende volgden anderen in het kielzog zodat het aantal ICT-fabrikanten van januari tot juli er groeide met 46%. Ook het Amerikaanse Micron heeft een fabriek in Xian. China Daily
Huawei bespaart energie in data-centra
*Huawei realiseert energiebesparing in zijn datacentra met het intelligente thermische beheeroplossing iCooling. Dit systeem analyseert niet enkel de processen, het identificeert ook de sleutelfactoren qua energiebesparing en maakt een voorspelling van het verbruik. Een optimalisatie-algoritme stelt vervolgens de ideale parameters vast die naar de verschillende besturingssystemen worden verzonden. Daarnaast beschikt Huawei over de slimme stroom- en distributietechnologie iPower die fouten kan detecteren en isoleren en die deze vervolgens herstelt in minder dan een seconde. iPower voorspelt ook nauwkeurig de levensduur en gezondheid van de batterij, waardoor preventief onderhoud mogelijk is voordat storingen optreden. Tenslotte beschikt Huawei nog over iManager dat voor de infrastructuur via slim materieel de voeding en de afkoeling van de ruimte regelt zodat deze centra van een afstand kunnen worden bestuurd. chine-magazine.com
Guizhou verdiept partnerschap met Huawei
*Huawei verdiept zijn partnerschap met de provincie Guizhou zowel qua digitaal bestuur, data centra als voor slimme steden. Guizhou wil immers een hub worden voor big data en voor cloudcomputing. De provincie wil bovendien de data technologie tegen 2022 integreren in 10.000 bedrijven. Huawei bouwt een nieuw datacentrum van 400.000 m² in hoofdstad Guiyang. De overeenkomst voorziet ook een strategische samenwerking met Guizhou Power Grid om het netwerk slim en energiebesparend te maken. Tenslotte werkt Huawei aan een alliantie van de slimme big data-video sector. Deze alliantie omvat ook de specialisten in gezichtsherkenning SenseTime en Megvii. China Daily
Verkoopt Huawei merk Honor?
* Volgens Reuters is Huawei met zijn verdeler Digital China Group aan het onderhandelen over de verkoop van zijn Honor-smartphone afdeling voor 25 miljard yuan. Het Honormerk richt zich naar prijsbewuste jongeren, terwijl Huawei zich meer wil toeleggen op geavanceerde modellen. Ook TCL en Xiaomi zouden geïnteresseerd zijn. Honor boekte maar 5 miljard yuan winst op een omzet van 75 miljard. Als Honor los komt te staan van Huawei, is het merk niet meer onderworpen aan de VS-boycot. tradingsat.com
* Volgens de te Shanghai gebaseerde Hurun groep die ook het rijkenrapport publiceert, is Huawei 1,1 biljoen yuan waard en daarmee het Chinese meest waardevolle bedrijf. Door de VS-sancties daalde de waardering van 1,2 biljoen yuan vorig jaar tot 1,1 biljoen op 30 september. Xiaomi is 434 miljard yuan waard, Vivo 175 miljard en Oppo 170 miljard yuan. technode
Zoom voert end-to-end versleuteling in
*Vanaf volgende week voert Zoom de nieuwe end-to-end versleutelingswijze in. Daardoor komt Zoom niet meer tussen in het versleutelingsproces. Voorheen kon Zoom desnoods een sleutel onderscheppen waarvan weer werd gevreesd dat China er van zou kunnen profiteren. Voortaan is de boodschap gecodeerd bij de gebruiker en gedecodeerd op het apparaat van de gesprekspartner zonder mogelijke Zoom-interventie. Zoom belooft volgend jaar nog sterker de veiligheid te zullen aanscherpen met het ‘single sign-on’ (eenmalig paswoord). Datanews
*Zoom lanceert de 2 nieuwigheden OnZoom en Zapps. OnZoom is een betalend platform voor betalende gebruikers speciaal gericht om evenementen te organiseren zoals concerten of online cursussen. Zapps zijn apps die rechtstreeks in Zoom meetings gebruikt kunnen worden zonder te schakelen tussen toepassingen. Er komt bijvoorbeeld een notitie app voor notulen en ook een document delen via Dropbox kan zonder de vergadering te verlaten. computerworld.com
Xiaomi plant nieuwe slimme fabriek
Xiaomi is van plan een volledig geautomatiseerde fabriek te bouwen die jaarlijks 10 miljoen smartphones kan vervaardigen. CEO stichter Lei Jun verklaarde dit nadat Xiaomi’s eerste slimme fabriek in Yizhuang zes maanden in werking is. Deze fabriek van 18.600 m² heeft een geautomatiseerde productielijn die elk jaar de geplande 1 miljoen geavanceerde smartphones kan vervaardigen. Lei hoopt door automatisering de maakwerk kosten tot één tiende van het huidige niveau te herleiden. Dit jaar gaf Xiaomi al 10 miljard yuan uit aan onderzoek en ontwikkeling en in de toekomst wordt dit nog hoger aldus Lei. Xiaomi is marktleider in India en in Spanje en is tweede in Frankrijk. China Daily
Partnerschap Louvre-Alibaba
Chinese verbruikers kunnen voortaan ook producten kopen uit de winkel van het Louvre. Daartoe heeft het Louvre op Tmall een winkel geopend en over de inhoud een akkoord gesloten met Alifish het platform voor online vergunningen. Dit zal via data analyse de meest invloedrijke en populaire werken van het Louvre identificeren en de resultaten bezorgen aan het team voor productontwikkeling. Er komt ook een offline winkel op de Bund in Shanghai waar gebruikers de producten kunnen kopen gewoon door hun QR te scannen. Op videoplatform Youku focust een programma op de meesterstukken uit het Louvre en hun geschiedkundige betekenis. Recentelijk opende het Louvre zich ook voor een livestream videotour op Alibaba’s reisplatform Fliggy. alizila
Foxconn: wending naar EVs
Foxconn wil in de toekomst de Android worden van elektrische voertuigen, aldus Technology Officer William Wei. Via dit technologisch platform wil het bedrijf EV-producenten helpen kosten te besparen en nieuwe modellen sneller te lanceren. Het heeft al een overeenkomst met Taiwans grootste autoproducent Yulon en ook met Chrysler zou een JV in voorbereiding zijn. Op dit open platform kunnen belangrijke software- en hardware ontwerpen gedeeld worden tussen ontwikkelaars en producenten. Voorzitter Liu ambieert tegen 2025 10% marktaandeel. Naar verluidt is de winstmarge van Foxconn’s smartphones aan het afkalven. (FT)