Diverse gebieden rollen hun plannen uit ter uitbouw van nieuwe infrastructuur. Een online benefietconcert kreeg 350 miljoen bezoekers en Tencent lanceert een eigen kredietwaardigheidssysteem. Luxshare ITC mag van Apple de productie van draadloze oortjes opdrijven. Wanda plant dit jaar opnieuw de bouw van 60 bioscopen en de smartphone markt herleeft. Verder nog nieuws over autochips en de K1 bedrijfsresultaten van zowel Tencent als JD.com die het goed blijven doen.
Volgens het Economisch Dagblad zijn een reeks economische clusters bezig honderden miljarden te investeren in nieuwe infrastructuur zoals 5G, AI, IoT…In Guangzhou werden 16 contracten ondertekend voor een totale investering van 56 miljard yuan. De stad wil AI met het industrieel internet verbinden zodat 8 nijverheidsclusters ontstaan met onder meer slimme voertuigen en robots zodat hun productie 120 miljard overschrijdt. Shanghai spendeert de komende 3 jaar 270 miljard yuan in 48 grote infrastructuurprojecten. Kunming zal dit jaar 58 miljard investeren in 394 projecten van nieuwe infrastructuur. Ook Chongqing is van plan om tegen 2022 honderden miljarden te pompen in industriële clusters die op 5G gebaseerd zijn. Tegen 2025 zou China 17 biljoen yuan in nieuwe infrastructuur geïnvesteerd hebben, aldus het dagblad dat CCID Consulting citeert als bron. China Daily.
Online benefietconcert trok 350 miljoen
Omdat tussen januari en maart 20.000 muziekoptredens geschrapt werden, vroeg Zhu van Netease wat het platform kon doen voor de sector. Hieruit groeide de grootste bijeenkomst van popsterren– zij elk van uit zijn huis – sinds LiveAid in 1985. De optredens van meer dan 130 zangers werden gestreamd door Tencent Music, NetEase Cloud Music, Sina Weibo en Xiami Music (Alibaba). Het benefietconcert was zo succesvol dat het in 4 delen gesplitst werd waarvan de eerste delen op 4 en 5 mei werden uitgezonden en de twee laatste op 9 en 10 mei. Alles bijeen werd ‘Believe in the Future’ 350 miljoen maal bekeken. Drie maal twee uur te bezien op Youtube. Week in China
Tencent beoordeelt kredietwaardigheid
WeChat is van plan de kredietwaardigheid van haar 600 miljoen gebruikers te gaan beoordelen met gebruik van AI gebaseerd op de verbruikers- en kredietgegevens. Deze beoordeling maakt op basis van punten duidelijk of de gebruiker betrouwbaar is. Tencent hoopt dat kleine handelsinstellingen er gebruik van willen maken. Alipay heeft al een systeem dat meer op e-commerce gericht is terwijl WeChat van Tencent meer op snelle koop- en diensten gericht is in winkels, ziekenhuizen, restaurants, schoonheidssalons…WeChat en Alipay worden de hoofdconcurrenten in het verbruikerskrediet Asia Times
Wanda plant bouw 60 bioscopen
Niettegenstaande de bar slechte resultaten gedurende het eerste kwartaal is Wanda Films toch van plan om dit jaar nog 50 tot 70 nieuwe bioscopen te bouwen. Vorig jaar kwamen er ook 73 bij. De filmzalen zijn nog maar net heropend na 100 dagen sluiting door corona. Het is de bedoeling om de komende drie jaar 162 nieuwe bioscopen toe te voegen. Wanda Films heropent zijn 655 bioscopen in 230 steden. Het boekte tijdens K1 599 miljoen verlies tegenover 410 miljoen winst tijdens K1 van 2019. Wanda Films is volgens China Galaxy Securities al 11 jaar na elkaar marktleider. Scmp
Apple vertrouwt oortjes toe aan Luxshare ITC
Nikkei Asian Review rapporteert dat Apple zijn leverancier Luxshare ITC gevraagd heeft om de productie van haar AirPods Pro draadloze oortjes te verdubbelen tot 2 miljoen per maand. Tezelfdertijd vroeg Apple zowel aan Luxshare als aan het Chinese Goertek om de productie van deze oortjes in Vietnam op te drijven. De hoorapparaatjes van Apple hebben 45% van de draadloze markt. De vraag van Apple wordt ervaren als een klap voor Foxconn, Quanta Computer en Inventec. Luxshare werd in 2004 gesticht door Grace Wang die bij Foxconn werkte. In 2012 begon het bedrijf voor Apple te werken naast voor Huawei, Oppo, Vivo en Tesla. De omzet bedroeg 36 miljard yuan in 2018 en de winst 2,72 miljard yuan. Asia Nikkei
Markt smartphones herleeft
De Chinese bedrijven van smartphones hebben in april 40,8 miljoen smartphones de wereld ingestuurd of 17% meer in vergelijking met april 2019, zo meldt denktank China Academy of Information and Communications Technology (CAICT). Tijdens het eerste kwartaal verstuurde Xiaomi zelfs 79% meer toestellen. Hoewel Xiaomi in eigen land achteruit boerde, is het in Europa opgeklommen tot de vierde plaats met 10% van de West Europese markt. SCMP
Britse Imagination met BAIC in zee voor chips
Imagination Technologies uit het VK en de Chinese autobouwer BAIC zetten samen een chipfabriek op. Deze zal zich vooral toeleggen op chips voor voertuigen. Ook slimme dashboards die de stem begrijpen, behoren tot de objectieven. Vorig jaar ging de markt van chips met 9% achteruit en dit jaar wordt door de coronacrisis nogmaals een achteruitgang met 6% verwacht. journaldunet
Huawei beoogt ook voertuigen
*Huawei heeft volgens Securities Times met 18 autoproducenten een samenwerking opgezet om 5G in auto’s te installeren. Bij de producenten behoren First Automobile Group, Chang’an Automobile, Dongfeng Motor Corporation, SAIC Motor Corporation, Guangzhou Automobile Group, BYD Auto, Great Wall Motors, Chery Holdings en JAC Motors. Uiteindelijke bedoeling is volledig zelfsturende wagens, aldus roterend Huawei voorzitter Xu Zhijun. SCMP
*De Chinese chipproducent Semiconductor Manufacturing International Corp (SMIC) heeft voor Huawei met succes de chipset Kirin 710A vervaardigd op basis van een 14 nanometer technologie. Dit geldt als een doorbraak die de overgang van Huaweis chipfiliaal HiSilicon zal vergemakkelijken van het Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC) weg naar de binnenlandse chipproducent SMIC. Tegen eind dit jaar zou SMIC 15.000 wafels per maand kunnen vervaardigen. SMIC ’s omzet bedroeg in K1 905 miljoen $ of een vooruitgang met 35% op jaarbasis. China Daily
Bedrijfsresultaten K1
*Tencent: Niettegenstaande de pandemie maakte Tencent tijdens K1 28,9 miljard yuan winst, een vooruitgang met 6% en bedroeg de omzet 108 miljard yuan of plus 26%. De vooruitgang is grotendeels toe te schrijven aan de diensten met toegevoegde waarde als online- en mobiele games. Ook bij de fintech- en zakeljke diensten was er een groei met 22%. De inkomsten uit reclame bleven sterk. WeChat/Weixin telt nu 1,2 miljard gebruikers, een vooruitgang met 8,2% in vergelijking met vorig jaar. scmp
*JD.com Tijdens het eerste kwartaal telde JD.com 387 miljoen klanten of een kwart meer. De omzet ging met 20% vooruit tot 146 miljard yuan. In de kleinhandel zet het zijn inspanningen voor uitbreiding in rurale gebieden voort, de gratis medische raadplegingen werden 11 miljoen maal bezocht en qua logistiek lanceerde het in 100 steden de ‘Mobile Fresh Basket’ een buurtinitiatief om bewoners in contact te brengen met boeren. De thuisbesteldienst Dada Now/ JD-Daojia werkt al in 2400 steden en kantons. chinainternetwatch.com