Leerlingen te Guangzhou kregen een slimme armband en de stad is dit ook van plan bij senioren. De sector van deelwoningen is in opbloei. Twee onderzoekscentra bevelen de post aan om elke persoon een unieke postcode toe te kennen. Google stopt het Project Dragonfly. De koerierdiensten boeken hun eerste resultaten met een meer groene verpakking. Eén van de 8 nieuwe privé-SSL werkt met AI en Huawei dankt af in de VS en werft aan in Italië.
Guangzhou heeft 10.000 leerlingen uit 60 basisscholen een slim uurwerk gegeven, zo zegt Guangzhou Daily. De slimme uurwerken gebruiken een chip van het Chinees GPS-systeem Beidou wat de mogelijkheid geeft hun positie te bepalen tot op 10 meter. De wearables heten ‘Safe Campus Smartwatches ‘en zenden de locatie van de kinderen naar de smartphone van de ouders die hen in een noodgeval kunnen bellen. Het lokaal bestuur legt er de nadruk op dat deelname aan het project op vrijwilligheid berust en dat totnutoe 8000 leerlingen hun uurwerken online hebben geregistreerd. Het project voorziet binnenkort eveneens in 30.000 dergelijke veiligheidsarmbanden voor senioren. MIT Technology Review
Naar uniek postnummer per persoon?
Een traditionele postcode bestaat in China uit 6 cijfers. Volgens het State Post Bureau Development Research Center en hetShikong Big Data Innovation Center bij de Universiteit van Beijing zou dit om het stijgend spoedverkeer op te vangen, best vervangen worden door een uniek postnummer per persoon. Elk pakje zou de code van de verzender en van de geadresseerde omvatten.
Volgens Beijing Business News kan dit plan dat deel uitmaakt van een nationaal onderzoeksproject de kosten verminderen zowel bij de verdeling als bij de voertuigen. Het nieuwe codeersysteem is geschikt voor lokaliseerbare, indexeerbare, berekenbare en automatische ruimtelijke associatie. Voor koeriersbedrijven zou het nieuwe systeem de nodige oppervlakte voor opslag met 27% verminderen, het aantal voertuigen met 71%, het personeel met 41% en de totale verzendingskosten met 44%. ecns.cn
Sector deelwoningen: + 37%
Volgens een rapport van het State Information Center steeg de sector van de korte verblijven in gedeelde woningen met 37% vorig jaar. 3,5 miljoen verblijven werden aangeboden in 500 Chinese steden. Vergeleken met het traditioneel toerisme helpt deze vorm de kosten voor de eigenaars te drukken zodat de prijs voor de klanten verlaagd kan worden. De platforms gebruiken het sociaal krediet systeem, aldus onderdirecteur Yu Fengxia van het Sharing Economy Research Center.
Volgens Yu ligt de klemtoon op eersterangs steden, maar halen tweede- en derde rangsteden snel in. Bovenaan het rapport staat Chengdu gevolgd door Beijing, Shanghai en Chongqing. Vooral Xian, Lijiang, Qinhuangdao en Guilin maken een explosie van de boekingen mee. Zowel bij de gasten als bij de eigenaars domineert een jongere bevolking. Het rapport verwacht dat de groei van de sector elk jaar rond 50% bedraagt en dat betere kwaliteit centraal zal staan. China Daily
Groene verpakking: eerste resultaten
Tijdens het eerste semester werden 27,8 miljard pakketten verstuurd, een vooruitgang met een kwart. De omzet bedroeg 339 miljard yuan. Het land raadde koeriersbedrijven al aan om meer milieuvriendelijke verpakkingen te gebruiken. Momenteel gebruiken 95% van de pakketten elektronische vrachtbrieven. China Post startte in 30 provincies met groene verpakkingsdozen en introduceerde in Beijing en in Henan bio afbreekbare verpakking. Ook JD.com lanceerde een dergelijke doos (foto) die al 10 miljoen maal werd gebruikt. Peoples Daily
Google stopt met Dragonfly
Googles ondervoorzitter Public Policy Karan Bhatia heeft aan het Judiciary Committee van de senaat verklaard dat Google stopt met het Project Dragonfly dat een aan China aangepaste zoekmachine beoogde. De ontwikkelaars van Google verloren ondertussen toegang tot de in Beijing gebaseerde website 265.com waarmee ze samenwerkten
De verklaring van Google heeft wellicht te maken met de kritiek van miljardair Thiel die Google had beschuldigd van ‘verraderlijke’ praktijken in China. Thiel een vriend van president Trump beschuldigt Google qua AI niet te willen samenwerken met de VS Defensie, maar wel met China. Google ontkent echter met defensie in China te werken, maar heeft in het land wel een AI-onderzoekscentrum. technode
Huawei sprokkels
*CEO Thomas Miao van Huawei Italië is van plan de komende 3 jaren 1000 banen in het land te scheppen en daarvoor 3,1 miljard $ te investeren. De banen zijn gebaseerd op het Italiaanse ‘Golden Power’ programma dat de staat een speciale machtspositie verleent bij de aanleg van hightech en veiligheidsapparatuur. Deze machtspositie gelden voor EU bedrijven. Een voorstel om dit dringend uit te breiden tot niet EU-spelers gaat echter (voorlopig?) niet door.
* Huawei is in de VS van plan om na onderzoek filiaal Futurewei Technologies honderden banen te schrappen. Futurewei Technologies heeft 850 medewerkers in dienst. Het initiatief volgt na het op de zwarte lijst plaatsen door de VS van Huawei en zijn filialen. SCMP/technode
Alibaba: manueuvres in auto joint venture
Alibaba is van plan om zijn team dat werkt aan het Ali Operating System af te splitsen en het te integreren met Banma Network Technologies, de joint venture tussen Alibaba en autobouwer SAIC. De afsplitsing speelt naar verluidt in op de wens van Alibaba om meer macht te verwerven in de joint venture.
Naar verluidt zijn de relaties tussen de autobedrijven en hun technologische tegenspelers bij de slimme voertuigen niet transparant. De autobouwers bekijken de technische bedrijven als een soort pottenkijkers. Banma dateert uit 2015 en heeft ondertussen 600.000 voertuigen uitgerust met het AliOS;
Concurrent Tencent lanceerde in november zijn Tencent Auto Intelligence in partenariaat met BMW, GAC Group en Dongfeng Motor. De afgelopen week hebben BMW en Tencent een informaticacentrum opgezet dat zich zal specialiseren in zelfsturende wagens. technode
AI ingezet op grote privé SST-lijn
De eerste privé SST-lijn Hangzhou-Shaoxing-Taizhou wordt ook de eerste lijn die met artificiele intelligentie zal worden bestuurd. De lijn is één van de 8 spoorprojecten met privé inbreng. Een derde van de bouw is afgewerkt en de lijn die 44 miljard kost, zou in 2021 starten. De maatschappij HSTR die de lijn bouwt en zal besturen heeft voor AI een akkoord gesloten met China Railway Gecent Technology waarin ook Geely en Tencent participeren.
Het bedrijf heeft een app met al 10 miljoen gebruikers waarmee de gebruikers aan boord wifi kunnen gebruiken, zich online kunnen ontspannen en zelfs een maaltijd bestellen. De AI kan ook gebruikt worden om de uitrusting, de stroom van passagiers, de parkeerplaatsen tot en met de reclameborden te controleren. De kosten van elektriciteit kunnen daardoor met 30% worden verminderd. China Daily