Zowel de logistiek als de culturele sector zijn aan digitalisering toe. Het Chinees bedrijfsleven gebruikt meer eigen software. Tencent dankt af en werft aan. AirBnB trekt zich terug uit de Chinese verblijven. Leica ruilt Huawei voor Xiaomi en we eindigen met bedrijfsresultaten.
Full Truck Alliance alias Manbang is de leidende aanroepfirma voor vrachtwagens. De Manbang apps brengen verkopers die hun waren willen versturen in contact met vrachtwagenchauffeurs. Zo kan ook het aantal lege weerkerende vrachtwagens verminderd en benzine gespaard. Manbang heeft ook twee ‘groene kanalen’ voor landbouw- en anti-epidemieproducten. Het bedrijf biedt eveneens logistiek om in 160 kantons rurale bewoners te helpen bij het transport van landbouwproducten. De kersen uit bergachtige gebieden geraken moeilijk in de grootsteden omdat het moeilijk is koelvrachtwagens te vinden. De lokale prijs van de kersen bedraagt echter maar de helft van die in de steden. De uitbouw van de koude keten logistiek kan dit verhelpen en dat is de bedoeling van Manbangs ‘groen kanaal’. China Daily
Culturele sector digitaliseert
Regering en partij hebben een gemeenschappelijke richtlijn uitgevaardigd om de culturele sector te digitaliseren. De digitalisering van de sector zal versneld en een nieuwe reeks culturele ondernemingen gecultiveerd op het gebied van het verzamelen, verwerken, verhandelen, verdelen en presenteren van culturele gegevens. Verwacht wordt dat dit nieuwe online en offline verbruikspatronen zal scheppen. De integratie van cultuur en de digitale technologie heeft online video streaming diensten, livestreaming, online games, online muziek, online cloud tentoonstellingen en cloud toerisme doen ontstaan . Sommige bedrijven hebben sterk in O&O geïnvesteerd . Een beursgang kan hen helpen kapitaal te vinden. China Daily
Meer software uit China
Volgens secretaris-generaal Lyu Weifeng van de China Software Industry Association bedroeg de omzet van de software vorig jaar 9500 miljard yuan, een jaarlijkse verhoging van 16% sinds 2012. Ook in april groeide de sector nog met meer dan 10%. De kloof met internationale producten verkleint. HarmonyOS van Huawei werd 240 miljoen maal verkocht en de WPS office software aan de man gebracht in 220 landen. Voorzitter Wang Xingsha van Inspur merkt op dat 69 van de 97 grote staatsbedrijven Inspur’s ERP (enterprise resource planning) software gebruiken voor hun digitalisering. Meer dan 70% van de software voor bedrijfsmanagement is in China gemaakt maar de high-end markt wordt nog gedomineerd door SAP en Oracle. China Daily
Afdankingen en aanwervingen bij Tencent
Vorig jaar verminderde Tencent al het personeelsbestand met 20%. Na de ontgoochelende bedrijfsresultaten gaan de afdankingen verder in de 5 afdelingen cloud computing, gaming, reclame en content. De gaming sector is het sterkst getroffen met 10% afvloeiingen. Tencent benadrukt dat het meer personeel zal aanwerven dan dat het afdankt en preciseert dat tijdens het eerste kwartaal het personeelsbestand met 3% aangroeide Technode
AirBnB plooit bagage
AirBnB trekt zich deze zomer terug uit China en gaat zich concentreren op toerisme in het buitenland. Vooral Covid speelde het toeristisch bedrijf parten. Sinds 2016 kende AirBnB 25 miljoen verblijven die goed waren voor 1% van de wereldwijde omzet. AirBnB bood in China 150.000 eigendommen aan, maar marktleider Tujia telt er 1,2 miljoen. AirBNB kende concurrentie van een tiental Chinese bedrijven zoals Ctrip en Meituan. Ft, GT
Leica ruilt Huawei voor Xiaomi
*De Duitse cameraproducent Leica stapt na een 7 jaar durend partnerschap met Huawei over naar Xiaomi. Ongetwijfeld een nieuwe opdoffer voor Huawei dat al zijn verkoop van smartphones sterk zag dalen na de VS-boycot. Tijdens het eerste kwartaal ging ook de omzet van Xiaomi in China er met 10% op achteruit. SCMP
*Huawei heeft een nieuw ontwerp van data centers voorgesteld waarvoor maar de helft van de tijd nodig is vergeleken bij voorheen. Een datacenter met 1000 racks kan opgeleverd worden in 6 tot 9 maanden terwijl daar vroeger 18 maanden voor nodig waren. Ook qua de benodigde ruimte is maar 40% nodig vergeleken bij de installaties vroeger CER
Bedrijfsresultaten
*De jaaromzet van Lenovo groeide vorig jaar met 18% tot $ 72 miljard terwijl de winst toenam met 72% tot $2 miljard. De groei is toe te schrijven aan de rush naar toestellen om van thuis uit te werken. De diensten groeiden aan met 40% en de afdeling cloud computing maakte voor het eerst winst. Lenovo blijft marktleider met 23% van de wereldwijd verkochte PCs scmp
*De omzet van Alibaba groeide tijdens K1 met 9% tot 204 miljard yuan. Het verlies nam echter ook toe namelijk tot 16 miljard. Tijdens het jaar voor 31/03 ging de omzet met 19% vooruit tot 853 miljard yuan. Het netto-inkomen daalde met 59 procent tot 62 miljard yuan. scmp
*De Baidu omzet groeide tijdens het eerste kwartaal met 1% tot 28 miljard yuan. Het netto verlies bedroeg 885 miljoen. Door de Covid-heropleving wordt het tweede kwartaal moeilijker. Reuters
*Kuaishou realiseerde tijdens K1 een omzet van 21 miljard yuan en het verlies bedroeg 6,2 miljard. De cijfers zijn beter dan de voorspellingen . Kuaishou evolueert van livestreaming naar meer e-commerce zoals met verkopers die cosmetica en kledij zullen verkopen onder het merk ‘Kuai’. Bloomberg
*iQiyi maakte het voorbije kwartaal voor het eerst winst namelijk 169 miljoen. De omzet daalde met 9% tot 7,3 miljard yuan vooral door minder reclame scmp