Voortaan kunnen particuliere personen ook het netwerk van JD.com gebruiken om pakjes te versturen. De Chinese digitale economie wordt dit jaar groter dan die in VS en EU. De smartphoneverkoop gaat achteruit in China, maar de Chinese merken floreren in India. Ook platform Tujia voor vakantiewoningen mikt op een groter buitenlands aanbod. OTT stijgt dubbel zo snel als televisie en iFytech trekt haar onderzoekscentrum terug uit een gebied dat een natuurzone blijkt. Applebaas Cook vraagt Bloomberg het verhaal over de Chinese spionagechip recht te zetten.
Voortaan kan een gebruiker via de JD-app en via WeChat een koerier vragen bij hem binnen één uur een pakje te komen ophalen dat via het goed uitgebouwde levernetwerk van JD.com binnen 24 uur besteld wordt. Na een proefperiode is de dienst nu beschikbaar in Beijing, Shanghai en Guangzhou. Bedoeling is volgend jaar het aantal steden uit te breiden tot 50. CEO Wang Zhenhui van JD.com Logistics wil binnen 5 tot 10 jaar een globaal slim leveringsnetwerk op poten zetten dat reikt tot in de regio’s van de 50 steden.. Technode, Peoples Daily
In 2020: Chinees slim maakwerk 220 miljard
*De waarde van de Chinese markt in het slim maakwerk zou tegen 2020 220 miljard yuan bedragen, aldus een rapport dat voorgesteld werd op de Wereldtop over het slim maakwerk te Nanjing. China heeft al 200 gedigitaliseerde en slimme fabrieken gebouwd. In 2016 bedroeg de waarde 106 miljard yuan, wat een stijging met 18% betekende. Dit zou naar verwachting blijven stijgen. french.peopledaily.com.cn
* Deloitte becijferde dat China sinds 2015 de VS met 24 miljard dollar aan investeringen in draadloze communicatie achter zich liet: de 3 Chinese netwerk operatoren hebben sindsdien 35.000 nieuwe zendschotels opgezet en de VS 30.000. scmp
*Voorzitter Joseph Yuen van de Hong Kong E-Commerce Association verwacht dat de Chinese digitale economie dit jaar in China 765 miljard $ bereikt, IN de VS 698 miljard $ en IN Europa 434 miljard $.
Smartphones: achteruit in China, vooruit in India
In september werden in China 11% minder smartphones verstuurd, aldus de China Academy of Information and Communications Technology. De Chinese merken vertegenwoordigen wel 88% van het totaal aan 36 miljoen verstuurde smartphones. De markt lijkt wat verzadigd en de Chinese merken zoeken hun heil in Zuidoost Azië en Rusland. Tijdens de jaarlijkse oktoberkoopjes in India waren de Chinese merken als Xiaomi, OnePlus en Huawei volgens Counterpoint Research goed voor 70% van de smartphone verkoop tijdens deze periode. Analisten wijzen als redenen op de goede prijs/kwaliteit verhouding van de Chinese merken en ook op de robuuste toeleveringsketen. technode.com Global Times
Tujia ook in het buitenland
Het Chinees platform voor vakantiewoningen Tujia is ook actief in het buitenland. Tijdens het eerste semester groeiden de Tujia-boekingen in het buitenland tien maal. Vooral Cambodja, Indonesië, Thailand en Zuid Korea zagen de Chinese toeristen sterk aangroeien. Ook Europa ligt goed bij de Chinezen. Tujia beschikt in totaal over 1,2 miljoen huizen in 400 Chinese steden en 1037 in het buitenland. Gezien vorig jaar 131 miljoen Chinese toeristen naar het buitenland trokken, mikt Tujia dus ook op dit publiek. Al in 2016 zette het in Japan een klein team op dat op volle kracht zal zijn tegen de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo. In Taiwan nam Tujia het B&B booking platform Fishtrip over waardoor er 300.000 eigendommen op de lijst bijkwamen. Voorts kocht het Mayi en de huizendiensten van Ctrip en Qunar. China Daily
OTT groei overvleugelt televisie
Volgens consultancy PwC groeit de Chinese markt van TV jaarlijks met 7,9%, maar de groei bij ‘Over the top’ (OTT) zal tot 2022 met 16,3% groeien of het dubbele. Door een kastje wordt zo audio- en video via Internet de huiskamer binnen gestreamd. Vooral Tencent, iQiyi en Youku sturen uitzendingen en series via internet door. Dit biedt de mogelijkheid om inhoud via internet te streamen nog voor die in de bioscopen is verschenen. Doordat de televisie ‘omzeild’ wordt, zal ook dit medium zich moeten bedenken. De uitvoer van deze programma’s zou in 2017 al 400 miljoen dollar hebben opgeleverd. zdnet.fr
Hongkong: 7 AI-starters gesteund
Het Hong Kong artificial intelligence lab dat gesteund wordt door SenseTime en Alibaba hebben de eerste 7 AI-starters aangeduid die ze gaan steunen. De zeven krijgen elk van het Alibaba Hong Kong Entrepreneurs Fund 100.000 dollar startkapitaal naast werkplaatsen van het Hong Kong Science and Technology Parks Corporation. De starters kunnen ook beroep doen op het deep-learning platform en de AI oplossingen van SenseTime en op de computer hulpmiddelen van Alibaba Cloud en de Alibaba DAMO Academy. Het programma zou twee maal per jaar 8 tot 10 starters opnemen.
iFlytek sluit O&O-centrum na schandaal
Een uitzending van China Central Television onthulde dat spraakherkenningsfirma iFlytek naast andere bedrijven een centrum heeft dat zich bevindt in het beschermd natuurgebied Anhui Yangtze Alligator National Nature Reserve. iFlytek heeft na de uitzending bevestigd het onderzoekscentrum te gaan sluiten er aan toevoegend dat er zich al 100 bedrijven in het gebied bevonden voor hun aankomst. iFlytek beweert ook niet geweten te hebben dat het zich in een natuurgebied bevond. Global Times
Cook vraagt rechtzetting
Cook CEO Apple vraagt in een gesprek met BuzzFeed News.Bloomberg om het verhaal over een Chinese spionagechip in Amerikaanse servers recht te zetten omdat het verhaal onwaar is. Apple heeft vele malen onderzoekingen gedaan, maar vond nooit kwaadaardige chips, hardware manipulaties of kwetsbaarheden die met opzet in een server zouden zijn ingeplant, aldus vice-voorzitter Informaticaveiligheid Stathakopoulos in een brief aan het Congres.Hij onthult hierin sinds oktober vorig jaar met Bloomberg over de kwestie in contact te staan. Ook de Franse baas Guillaume Poupard van l’Agence nationale de la sécurité des systèmes d’information (Anssi) toont zich zeer sceptisch. Het Taiwanese anti-spionage orgaan en de National Communications Commission hebben naar aanleiding van het Bloomberg-artikel zelfs willekeurige controles doen uitvoeren door hun labo dat evenmin iets verdachts vond. Ondertussen is de veiligheid van de toeleveringsketen wel in diskrediet gebracht, wat wellicht de bedoeling was. Cook is echter niet de enige die ingaat tegen het voornemen om een koude oorlog tegen China op gang te brengen. Ook Google CEO Sundar Pichai heeft bevestigd door te willen gaan met het project Dragonfly alias de Chinese versie van de Google zoekmachine. SCMP, Libé, Asia Times