Tencent heeft een vergunning gekregen om rechtstreeks beleggingsfondsen te verkopen. In het pashokje doet de slimme spiegel zijn intrede: bij het passen van een kledingstuk laat de KI-spiegel zien hoe de gebruiker er uitziet met andere maat of kleur. Wanda dankt het merendeel van zijn ICT-filiaal af. En de deeleconomie kent heel wat onderlinge verschuivingen.
Tencent vergund voor fondsenverkoop
Internetgigant Tencent heeft van de beursregulateur China Securities Regulatory Commission een vergunning verkregen voor de directe verkoop van beleggingsfondsen. Tencent heeft al vergunningen voor mobiel betalen, verzekeringen en microkrediet. Voortaan zal de chatter dus via WeChat ook rechtstreeks fondsen kunnen kopen zonder tussenpartij. Tot nu toe kon de Tencent gebruiker 100 fondsen kopen via Howbuy. Voortaan kan Tencent zich nog verder ontwikkelen als provider van financiële diensten. China Daily, scmp
KI-spiegeltje aan de wand
In de kledingwinkels van Jack & Jones en Vero Moda in Guangdong kunnen de klanten gebruik maken van een magische spiegel met kunstmatige intelligentie (KI) . Door gezichtsherkenning kan de slimme spiegel vermijden dat je viermaal een stuk textiel moet passen vooraleer je de juiste kleur of maat gevonden hebt. De KI-toepassing veronderstelt wel dat de gebruiker gezicht herkenning geactiveerd heeft via WeChat. Ook Joy City te Shanghai kent het systeem. Als je een jeans kiest, toont de machine 5 alternatieven in 10 verschillende kleuren. Voorlopig enkel op video via Uniqlo San Francisco. China Daily
Software registratie bereikt hoogtepunt
China ontving vorig jaar 700.000 aanvragen voor registratie van software en dit is een groei met 85% aldus het Copyright Protection Center of China. Naast de trend tot meer innovatie en tot meer respect voor de intellectuele rechten wordt de groei ook toegeschreven aan het feit dat voortaan niet meer betaald hoeft te worden voor deze registratie.`
Wanda dankt zijn e-commerce af
Na twee jaar in rode cijfers te hebben gedraaid, dankt de groep Wanda van haar filiaal Wanda Internet Technology Group 80% van de personeelsleden af. Bedoeling van Wanda Internet is maar 300 van de 6000 personeelsleden over te houden. Het personeel werd onder druk gezet een brief te tekenen waarbij ze schrijven “vrijwillig” af te treden. Naar verluidt was Wanda dat zich twee jaar geleden aan e-commerce waagde, niet opgewassen tegen Alibaba en JD.com. De voorzitter van het internetfiliaal beweert dat Wanda’s doel namelijk de offline zaken te integreren met de nieuwe technologie, niet veranderd is. Naar verluidt zou Wanda ook van plan zijn de sportfilialen samen te voegen om er mee naar de beurs te gaan. Scmp
Verschuivingen in deeleconomie.
Maaltijdbedelingsdienst Meituan-Dianping heeft aangekondigd ook te beginnen met het aanroepen van taxi’s. Directeur Cheng van Didi-Kuaidi dat al Uber heeft ingepakt, is niet bang van de nieuwe concurrentie. Anderzijds heeft deelfietsen firma Mobike eveneens bekend gemaakt met het aanroepen van taxi’s te beginnen, vooral in Guizhou. Didi dat recentelijk nog van Softbank 4 miljard dollar kreeg, is nu zowat 56 miljard dollar waard. Taxichauffeurs vinden het echter niet leuk dat ze 20% van de taxiritkosten aan Didi moeten afdragen. Didi heeft nu bekend gemaakt de failliete deelfietsenfirma Bluegogo te willen kopen.
Ook JD.com opent verse supermarkt
Na Alibaba met zijn Hema-winkels en Tencent dat SuperSpecies ontwikkelt voor Yonghui kon webwinkel JD.com niet achter blijven in het marktsegment van de verse waren. Het opende in Beijing haar eerste supermarkt voor verse producten die 7Fresh heet. De eerste vestiging is 4000 m2 groot en levert van vers fruit uit Nieuw Zeeland tot rundvlees uit Australië. Gebruikers die minder dan 5 km ver wonen, kunnen de online bestelde goederen ook binnen de 30 minuten thuis laten afleveren. Concurrent Alibaba dat in Beijing al 5 Hema winkels heeft, plant er dit jaar nog dertig bij.
Airbnb sluit lokale akkoorden
Omdat de Chinese markt de snelst groeiende is van Airbnb wil voorzitter Blecharczyk er de kwaliteit van het aanbod verbeteren. In vergelijking met 2016 verdrievoudigde het aantal verblijvende toeristen in 2017. Ook het aantal gasten dat verblijven ter beschikking stelt, verdubbelde. Airbnb heeft MoU’s afgesloten met lokale besturen, gaat de gastgezinnen een opleiding verstrekken en de aangeboden verblijven stuk voor stuk screenen. 80% van de Airbnb gebruikers zijn jonger dan 35. Sinds 2008 telde Airbnb in China tien miljoen gastverblijven. China Daily
K3: mobiele telefoons betalen vooruit
Volgens een rapport van Analysys overtroffen de mobiele betalingen gedurende het derde kwartaal 29.000 miljard yuan en dit is 28% meer dan tijdens hetzelfde kwartaal vorig jaar. Alipay meldt dat in 2017 82% van zijn 520 miljoen gebruikers mobiel betaalden terwijl dat in 2016 nog maar 71% bedroeg van zijn 450 miljoen klanten. In 2017 installeerden 40 miljoen fysieke winkels het systeem. 200 miljoen klanten betaalden ook voor openbare diensten met het betaalmiddel.