Ook een regelgeving voor live streaming komt er aan. De tweede grote test voor de digimunt loopt te Suzhou. Hoewel India weer Chinese apps verbiedt, domineren er de Chinese smartphones. China staat aan de top op het vlak van ingediende AI patenten. Bytedance lanceert een office pakket en Alibaba heeft ook interesse in de EV-markt. Tencent investeert in Waterdrop en Xiaomi gaat goed vooruit in Europa en India.
*De State Administration for Radio, Film and Television heeft regels uitgevaardigd voor de live streaming sector. In het verleden gebruikten jongeren de gsm van hun ouders en maakten aan vedetten grote fooien over. Volgens iResearch werden vorig jaar voor 180 miljard virtuele giften overgemaakt in China terwijl er via de live streams voor 451 miljard werd verkocht. De regels vragen de platformen op voorhand te verwittigen wanneer vedetten live streamen en ook grote e-commerce gebeurtenissen twee weken op voorhand aan te kondigen. Minderjarigen mogen geen giften meer toekennen en het bedrag per persoon wordt beperkt. De identiteit van de gebruiker moet gecontroleerd worden en live streamers moeten met de echte naam bekend zijn. Er moet een moderator zijn per 50 streams. Vooral Kuaishou met het jeugdig publiek en Joyy zouden getroffen worden; Douyin dat meer afhangt van reclame wordt minder getroffen. SCMP, FT
Mango Excellent Media dat de online-streamer Mango TV bezit, kondigde onlangs aan dat het 5,3% van zijn aandelen te koop zou aanbieden. Afgelopen week kondigde Mango Media, dat gecontroleerd wordt door de provincie Hunan, aan dat de winnaar de investeringsarm is van Alibaba, namelijk Hangzhou Ali Venture Capital dat 6,2 miljard yuan betaalt. Alibaba is gecharmeerd van de hoge kwaliteit van de inhoud en de vele connecties met vedetten en influencers. Mango TV wil de markt van de e-commerce op week in china
Suzhou: tweede test met digimunt
Na de pilot in Shenzhen zal nu de stad Suzhou in het district Xiangcheng eveneens 100.000 rode enveloppen uitloten. Het ontvangen geld kan overgemaakt worden via NFC en dus hebben de handelaars van Xiangcheng al de NFC QR-codes geïnstalleerd. Ook in Chengdu en in Xiong’an zou de digimunt getest worden. De gebruikers te Shenzhen waren weinig onder de indruk wegens de gelijkenis met Wechat Pay en Alipay Technode.
Chinese smartphones domineren India
Hoewel India vorige week nog eens 43 Chinese mobiele apps verbood, blijven de Chinese smartphones het er goed doen. In het verleden verbood India al het gebruik van 170 Chinese apps en daar komen er nu 43 nieuwe bij. India werpt ook handelsbarrières op tegen Chinese goederen. Zo waren 30.000 Xiaomi TVs het slachtoffer van douane vertragingen. Nietegenstaande deze tegenwerking, blijven de Chinese smartphones het goed doen in het land. Vier Chinese merken zijn goed voor 73% van alle verkochte smartphones aldus Canalys. Xiaomi leidt met 26% marktaandeel voor Samsung met 20%. Samsung is overigens het enige niet Chinese merk in de top 5. SCMP
China de top in AI-patenten
China heeft voor het eerst de VS ingehaald wat het aantal aangevraagde AI-patenten betreft, zo werd gezegd op de World Internet Conference. Volgens iiMedia is bewaking goed voor 53% van de AI-apps, financiën is tweede met 11,6% en transport 4,2%. Volgens het te Wuzhen bekend gemaakte internetrapport bedroeg de Chinese digitale economie in 2019 35 biljoen yuan of 36% van het bnp. Door de pandemie wordt dit jaar een sprong voorwaarts verwacht. Bijvoorbeeld het aantal gebruikers van online onderwijs bereikte 381 miljoen of het dubbele van eind 2018. msn Peoples Daily
Bytedance diversifieert
*Bytedance heeft in China het office pakket Feishu gelanceerd dat de mogelijkheid geeft documenten in de cloud op te slaan en te bewaren. In het buitenland zal Feihu gecommercialiseerd worden onder de naam Lark. Ook met meerderen in de cloud aan hetzelfde-document werken is mogelijk. Tezelfdertijd werd bekend dat de Byedance videoconferentie app duizend deelnemers aankan en één miljoen toehoorders. siècle digital
*In de VS heeft CFIUS Bytedance een week uitstel van executie verleend voor de reorganisatie van Tiktok. De deadline werd verschoven naar 4 december. In het laatste voorstel stelt Bytedance voor dat een nieuwe entiteit opgericht wordt die de gegevens van VS gebruikers beheert en ook de content modereert. Nu uitkijken naar of dit aanvaard wordt. Global Times
Ook Alibaba interesse voor EV-markt
Nadat Huawei vorige week in zee ging met autobouwer Chang’an is het deze week de beurt aan Alibaba om zich ook te profileren op het vlak van elektrische voertuigen. Daarvoor neemt het SAIC Motor als partner. De samenwerking tussen beide dateert al uit 2015. Hun gemeenschappelijk investeringsfonds deed Banma ontstaan en dit platform ontwikkelde verschillende initiatieven zoals stemnavigatie tot het doen van bestellingen via de stem en dit is uiteraard verbonden met de E-geldbuidel van Alibaba. SAIC Motor zou 5,4 miljard yuan inbrengen in een Fonds van 7,2 miljard en dit samen met het Shanghai Zhangjiang Hi-tech Park Development. yahoo finance
Tencent investeert in Waterdruppel
Tencent investeert 140 miljoen $ in “Waterdrop“. Deze firma uit Beijing is vier jaar oud en is gespecialiseerd in crowdfunding voor ziekenzorg: de miljoenen leden brengen een druppel of klein bedrag aan en krijgen een uitbetaling in geval van ziekte. Het bedrijf kreeg al 230 miljoen $ van de Zwitserse verzekeraar Re. “Waterdrop” dat ook aan een beursgang werkt, wil eigenlijk een allround provider van gezondheidszorg worden met zowel verzekeraars, apotheken, ziekenhuizen en verpleeginstellingen. Bloomberg, Techcrunch
Xiaomi K3: Vooruit in Europa en India
Xiaomi heeft tijdens het derde kwartaal 72 miljard yuan omgezet of 34% meer. De winst steeg met 18,9% tot 4,4 miljard yuan. Vooral de omzet in India en Europa namen met de helft toe. Terwijl in Europa de Huawei zendingen met een kwart daalden, steeg het aantal bij Xiaomi met 88%. Europa is daarmee Xiaomi’s grootste markt buiten China. Xiaomi heeft nu 13,5 marktaandeel wereldwijd. Naast de smartphones steeg ook de afdeling Internet of Things met 16%. SCMP