Tijdens en na de pandemie kwamen er 26 miljoen e-sporters bij zodat het aantal gamers 400 miljoen bedraagt. Deze week ook nieuws van Tiktok, Huawei en de K3 resultaten van Alibaba. CEO Allen Wu van Arm China laat zich niet buiten zetten. JD.com heeft zijn verdeelcentrum te Zhengzhou uitgebreid en geautomatiseerd.
De waarde van de e-sport overschreed vorig jaar 100 miljard yuan en het aantal gamers bedraagt dit jaar al meer dan 400 miljoen. Omdat tijdens de pandemie er geen gewone sporten mogelijk waren, steeg het aantal gamers. Op 31 oktober versloeg het Zuid Koreaanse team het Chinese tijdens het Legends World Championship in het nieuw gebouwde Pudong Football Stadium te Shanghai. 3 miljoen fans registreerden zich om tot een van de 6300 toeschouwers te behoren. Shanghai ondersteunde vorig jaar 24 e-sport programma’s en hield meer dan 1500 wedstrijden, zowat de helft van het Chinese totaal. Shanghai telt 250 e-sport ondernemingen en dat is 80% van het totaal. Peoples Daily
Tiktok ook in gezondheid
*Bytedance heeft na de consolidering van de onderwijsoperaties nu ook de online gezondheidsdienst gecentraliseerd onder de naam Xiaohe. De gebruikers kunnen gebruik maken van geregistreerde artsen en van een medische encyclopedie. De gezondheid app van Bytedance startte een jaar leden als Xiangyu en werd later omgedoopt tot als Lvsongguo. De bedrijven achter de nieuwe miniapp zijn Beijing Codeshake Healthcare Technology en het te Hainan-gebaseerde One Zero Two Four Online Hospital. De online gezondheidsmarkt zou volgens Analysis stijgen van 133 miljard yuan in 2019 tot 200 miljard dit jaar. Intellasia
*Tiktoks game Genshin Impact was volgens App Annie in oktober s werelds meest winstgevende mobiel spel. Het werd pas in september gelanceerd door ontwikkelaar uit Shanghai miHoyo. Dit betekent meteen een einde aan de dominantie van Tencent dat al 12 maanden bovenaan staat met Honour of Kings (alias Arena of Valour) en PUBG Mobile. Genshin Impact bracht op 30 dagen 245 miljoen $ in het laadje. Volgens App Annie wordt Tiktok op de hielen gezeten door Snack Video, de internationale versie van Kuaishou. Kuaishou bereidt overigens tegen volgend jaar een beursgang in Hongkong voor. SCMP
* Tiktok heeft met Sony Music Entertainment (SME) een overeenkomst gesloten waardoor de ontwerpers van korte video muziekfragmenten mogen gebruiken van SME-muziek chinaeconomicreview.com
Arm-China blijft verdeeld
De CEO van chipontwerper Arm-China Allen Wu laat zich niet zomaar opzij schuiven. Arm wilde zich van de CEO ontdoen wegens belangenvermenging omdat hij een eigen onderneming had opgericht die concurrentie zou betekenen. Nu blijkt dat Wu naast het zegel van Arm China (waardoor hij de legale vertegenwoordiger is) ook via een bedrijf uit Ningbo 17% van de aandelen controleert. Het heeft twee zetels in de Raad van bestuur en ook vier andere aandeelhouders staan er achter. Er wordt onderhandeld over een minnelijke schikking. De spanning komt juist op het ogenblik dat Nvdia ARM wil opkopen. FT
Huawei wil chipsfabriek bouwen
*Huawei wilt te Shanghai een eigen chipbakkerij bouwen zonder Amerikaanse technologie. Het project zou onder de leiding staan van Shanghai IC R&D Center een chips onderzoekscentrum dat gesteund wordt door het stadsbestuur van Shanghai. De fabriek zal in een eerste fase chips vervaardigen van 45 nanometer, maar tegen eind volgend jaar is het de bedoeling over te gaan naar 28 nanometer chips. Die chips kunnen gebruikt worden voor slimme Tv’s en IoT- toestellen. Tegen eind 2022 zouden dan 20 meter chips bereikt kunnen worden en dit laat de meeste telecom uitrusting toe. Voor de fabriek zou apparatuur gebruikt worden die op de markt beschikbear is en ook van de Chinese leveranciers AMEC en Naura FT
*Huawei heeft te Shenzhen 15 consumentenproducten gelanceerd met IoT technologie. Daarbij behoren een hoofdkussen dat de slaap controleert, een tandenborstel die mobiel kan gamen en een deurbel die gasten erkent. De toestellen kunnen door aanraking van een knop verbonden worden met de smartphone. Volgens Strategy Analytics zal de wereldwijde markt van slimme huishoudtoestellen in 2023 157 miljard $ bedragen.
Alibaba K3: +30%
Tijdens het afgelopen kwartaal steeg de omzet van Alibaba met 30% tot 155 miljard yuan. Er zijn nu 881 miljoen actieve gebruikers. Het succes komt zowel door de e-commerce operaties als door de cloudcomputing eenheid die met 60 % vooruit ging en dit jaar uit de rode cijfers zal geraken. Er zijn 15 miljoen meer shoppers dan eind juni en de cloud is nu goed voor 10% van de omzet. Alle ogen zijn nu gericht op het vrijgezellen festival van 11/11. Global Times/SCMP
JD.com: automatisch verdeelcentrum
Het gerenoveerde verdeelcentrum van JD.com te Zhengzhou beslaat nu 460.000 square meters en kan 20 miljoen kleine en middelgrote stukken opslaan en 300.000 stukken bulk. Het kan één miljoen bestellingen per dag verwerken of vijf maal meer dan een traditioneel sorteercentrum. 100 automatische grond voertuigen maken dit mogelijk. Door het centraal gelegen verdeelcentrum zullen de pakketten sneller de klant bereiken in kleinere streken en in de landelijke gebieden. jdcorporateblog.com
,