iTrends: Tencent legt culturele band met Verenigd Koninkrijk

Tencent richt zich cultureel op het Verenigd Koninkrijk. Alibaba koopt de Darazgroep uit Pakistan, investeert 200 miljoen $ in groepscateringgroep Xiyun en zag zijn alliantie tegen namaak verdrievoudigen. JD.com koopt 10% van CNLP  en de eveneens logistieke groep GLP uit Singapore investeert in China. 3 terreinen zijn het geschiktst voor de blockchain technologie en Vipshop is de derde grootste webwinkel.

Nu de betrekkingen tussen de VS en China afkoelen, verdiept Internetgigant Tencent de culturele banden met het Verenigd Koninkrijk. Een voorakkoord werd afgesloten met het VK departement voor internationale handel waarbij de klemtoon ligt op film, videospellen en mode. Gedurende 3 jaar zal de videoarm Tencent Penguin Pictures samenwerken met de BBC. Er is ook samenwerking met de British Fashion Council, de toeristische promodienst Visit Britain en de uitgever Springer Nature. Wat mode betreft zal bij het ontwerpen ‘artificiële intelligentie’ en ‘big data analyse’ worden gebruikt. Tencent beschouwt de deal als een soort landingsbaan in Europa, in de hoop ook in andere landen te gaan ‘landen’. Voorheen had Tencent Video al met de BBC samengewerkt voor de documentaire Blue Planet 2 die al 220 miljoen kijkers haalde. Tencent zal onder meer een Britse versie van het 3D-spel ‘QQ Speed Mobile Game’ lanceren. Met de Universiteit van Oxford zal Tencent een e-sport toernooi organiseren. SCMP, Reuters.

Alibaba koopt de Daraz groep

 De groep Alibaba heeft het Pakistaanse e-platform Daraz helemaal opgekocht tegen een niet bekend gemaakt bedrag. De Daraz groep die in 20912 gesticht werd, is actief in Pakistan, Bangladesh, Myanmar, Sri Lanka en Nepal. Het beschikt er over 30.000 verkopers, 500 merken met 2 miljoen producten en 5 miljoen klanten. Daraz blijft onder eigen naam werken. Alizila

 Alliantie tegen namaak verdrievoudigd

De Alibaba Anti-Counterfeiting Alliance (AACA) die in januari 2017 startte met 30 leden, heeft dit aantal al weten te verdrievoudigen tot 105 merken. Er zijn bedrijven uit 12 sectoren waarbij ook bekende namen als Honda, Samsung, Mars, Adobe, Danone en L’Oréal. De Alliantie gebruikt de laatste technologische snufjes om namaak op het spoor te komen en werkt met 12 subgroepen. Directeur Anna Gibson van het IP protection for Penfolds onder Treasury Wine Estates (TWE) maakte op de laatste bijeenkomst bekend dat al tienduizend flessen van nep-TWE wijn werden ontdekt en zo 14 misdadigers aangehouden. Alizila

Ant Financial investeert 200 miljoen $ in Xiyun.

De groepscatering firma Xiyun International kreeg voor 200 miljoen $ financiering van Ant Financial. Xiyun werd in 2017 gesticht, bezit 30.000 eetkraampjes en bedient 2100 kantines van hospitalen tot luchthavens. Volgens een rapport van de China Cuisine Association bereikte de catering sector vorig jaar een omzet van 3900 miljard yuan waarvan één derde in de groepscatering. Chinamoneynetwork

JD.koopt 10% in CNLP

Webwinkel JD.com heeft het voorbije kwartaal voor 101 miljard yuan omzet gerealiseerd en dit was 33% meer dan het jaar voordien. Door de talrijke investeringen schommelde de bruto winst ‘maar’ rond 13%. Een van de gloednieuwe investeringen is 115 miljoen dollar voor een 10% aandeel in het te Hongkong beursgenoteerde China Logistics Property Holdings (CNLP). CNLP werd in 2000 gesticht en beschikt in 42 Chinese steden over 60 logistieke zones met een bruto oppervlakte van meer dan 5,8 miljoen m².JD.com krijgt een bestuurder. scmp.com/chinamoneynetwork

GLP lanceert privéfonds in China

De grootste Aziatische logistieke operator Global Logistic Properties uit Singapore heeft het Hidden Hill Modern Logistics Private investeringsfonds met 10 miljard yuan opgericht dat zich richt op China. Er wordt uitgekeken naar verzekeringsmaatschappijen en institutionele investeerders voor kapitaal en de bedoeling is te investeren in groeisectoren met klemtoon op technologie die de efficiency opvoert in de logistieke sector. GLP beheert voor 50 miljard dollar aan activa en bezit een vastgoed portefeuille met 62 miljoen m²in 8 landen. Grootste aandeelhouder is het Singaporese soeverein Fonds GIC dat 37% van de aandelen bezit. scmp

PwC: Blockchain goed voor 3 sectoren

Logistiek, regeringsadministratie en medische diensten zijn volgens PwC en Bain de 3 domeinen met het meest potentieel in China om de blockchain technologie toe te passen. Uit een bevraging bij 130 niet financiële bedrijven blijkt dat logistiek het meest geschikt blijkt voor deze technologie omdat het de oorsprong traceert, het transport en de opslaggegevens. Een tweede terrein is bestuurszaken zoals stadsplanning en de opslag/verplaatsing van overheidsdocumenten. Ook gezondheids- en medische diensten kunnen de blockchain technologie gebruiken wegens de strenge vereisten qua authentieke persoonlijke gegevens, de diagnostiek en de voorschriften. De kost was de minste bezorgdheid van de ondervraagde ondernemingen. Het National Audit Office denkt er aan de technologie te gebruiken om zijn datastructuur te verbeteren. Het Ministerie van Industrie en IT wil een standaardisatie comité oprichten en de stad Hangzhou is van plan om 3 miljard yuan investeren in een Fonds met 10 miljard dat blockchain-projecten ondersteunt. scmp

VIP.com werkt met WeChat

Vipshop is de derde grootste webwinkel in China en specialiseert zich in online mode. Vorig jaar realiseerde VIP.com een omzet van 72 miljard yuan, een vooruitgang met 28%. Het platform is vooral bekend om zijn kledij, make-up, thuisproducten en voeding. Sinds VIPshop zijn strategie ging afstemmen op de minder bekende luxemerken kende het een grote groei. Nu heeft Vipshop ook een samenwerking met WeChat waarmee de gebruikers direct kunnen betalen.  De winkel richt zich voornamelijk naar de zgn.’generatie Z’ (jongeren geboren na 1995) die een kwart van de e-commerce gebruikers uitmaken. marketing-chine.com

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *