Tencent blijft het waardevolste Chinese merk en het betaalsysteem Tenpay vreet almaar meer aan het Alipay-aandeel. Alibaba beklemtoont in de toekomst vooral het Internet of Things (IoT) en stelde een vernieuwde versie voor van zijn slimme luidspreker. Baidu voleindigde 5G testen met zelfrijdende wagens. Ook Xiaomi beschikt over een apart ecosysteem van 99 starters.
Tencent behield vorige week voor het vierde jaar op rij de titel van het meest waardevolle Chinese merk. De top 100 wordt samengesteld door BrandZ op basis van een rapport samengesteld door WPP en Kantar. Op één jaar tijd nam de waarde van Tencent toe met 25% en bereikte zo 132 miljard $. De waarde van de totale top groeide ook met 23% het afgelopen jaar. Op een straatlengte achter Tencent bevindt zich Alibaba dat 88 miljard dollar waard is. Niettegenstaande een afname met 15% blijft China Mobile op drie met 49 miljard dollar. ICBC staat op vier met 37 miljard dollar en Baidu komt op 5 met 25 miljard dollar. Nieuw in de top komen vijf logistieke bedrijven waarvan SF Express de waardevolste is op de elfde plaats. thedrum.com
Tenpay knaagt aan Alipay
Tijdens het K3 van 2017 groeide de markt van de mobiele betalingen met 28%. Daarvan heeft Alipay er nog 53%, maar Tenpay komt sterk opzetten en staat al tweede met een marktaandeel van 40 %, aldus Analysys International. Een vrij dramatische achteruitgang voor Alibaba dat in 2014 nog 70% van deze markt bezat. Nu heeft Alibaba in Frankrijk met betaalterminal firma Ingenico een akkoord gesloten zodat de miljoenen Chinese toeristen ook in Frankrijk met een scan van hun Alibaba QR-code kunnen betalen. Concurrent Tenpay heeft echter ook al partnerschappen in Frankrijk getekend onder meer met 8 toeristische sites en staat al voor Alipay in de Galeries Lafayette. Alibaba zou echter meer verontrust moeten zijn door een akkoord tussen Walmart en Tencent in eigen land. Walmart heeft in de VS het “Scan &Go”-betaalsysteem uitgerold in 100 Amerikaanse winkels en dit nu ook in China geïntroduceerd waar het samenwerkt met Tencent. De gebruiker scant de barcode per product en betaalt direct aan de kassa via een mini app in WeChat. Files aan de kassa doen zich nauwelijks nog voor. Walmart telt 400 winkels in China en is al in 90 winkels in het westelijk deel van China met Alipay gestopt ten voordele van Tenpay. In de Walmart winkel te Beijing kan wel (nog?) met Alipay betaald. La Tribune, SCMP
Waarom gaat Tencent in het vastgoed?
Stichter en CEO Pony Ma van Tencent heeft uitgelegd waarom hij investeert in vastgoed kleinhandelsketens. Volgens zijn zeggen gaat het hem helemaal niet om het verrichten van e-commerce. Des te meer waarde hecht hij aan mobiel betalen en aanverwante financiële diensten, de cloud ontwikkeling en publiciteit. Dagelijks worden via Tenpay -alias WeChat Pay- 600 miljoen transacties verricht en Ma vindt dit kanaal veel efficiënter voor reclame dan via flyers. Door kleinhandelaars in contact te brengen met de gebruikers kunnen de cloud diensten verder worden ontwikkeld. Tenslotte doet ook het betaalsysteem zijn voordeel met de offline kleinhandelszaken evenals het krediet dat Tencent hen eveneens verschaft. Uiteraard verschaffen de enorme hoeveelheid transacties ook een berg aan big data. chinamoneynetwork.com
Alibaba gooit het op IoT
De groep Alibaba is van plan om in het kader van het ‘Internet of Things’ (IoT) de komende vijf jaar een netwerk te bouwen van 10 miljard geconnecteerde toestellen. Dit wordt een heuse strategische richting, aldus voorzitter Simon Hu Xiaoming van Alibaba Cloud. Verwacht wordt dat eenmaal de 5G uitgerold wordt, dan ook IoT tot bloei zal komen. Zowel in huishoudtoestellen, slimme luidsprekers of wagens zullen sensoren informatie verzamelen en uitsturen naar het 5G netwerk. Zo kan het OS van de zelfrijdende wagen op een milleseconde reageren wanneer een sensor een hindernis op de weg detecteert. IDC verwacht dat dit jaar wereldwijd 772 miljard dollar besteed wordt aan IoT. AliOS heeft een partnerschap met chipproducent NXP dat door Qualcomm zou opgekocht worden. China is nog het enige land waarvan verwacht wordt dat het de geplande fusie goed- of afkeurt. SCMP
Alibaba stelt slimme spreker voor
Alibaba heeft zijn nieuwste platform voor interactie tussen mens en computer voorgesteld dat luistert naar de naam AliGenie 2.0. AliGenie verstaat menselijke bevelen(in het Mandarijn) bijvoorbeeld bestellingen op TMall, kan 117 kinderboeken voorlezen tot en met flesjes geneesmiddelen van elkaar onderscheiden. In de toekomst zal de luidspreker naast stemmen ook gezichten kunnen herkennen. Het toestel herkent ook flashcards wat het aanleren van Chinese karakters bevordert. Voor ouderen met visuele problemen herkent het 40.000 soorten verpakkingen van geneesmiddelen . Van een eerste Genie versie werden sinds de lancering in juli 2017 twee miljoen stuks verkocht. 100 merken uit diverse sectoren hebben het AliGenie systeem in hun producten geïncorporeerd.alizila.com
Baidu voleindigde 5G-wegtest
Baidu heeft een eerste reeks testen met zelfrijdende wagens uitgevoerd in een 5G-netwerkomgeving. De testen werden met hulp van China Telecom en ZTE verricht te Xiongan. Baidu kreeg van de regering de opdracht om het land te leiden in zelfsturende technologie. De succesvolle beëindiging volgt na het nieuws dat een dode viel in Arizona bij het werken met Ubers zelfsturende technologie. Toch blijft Baidu CEO Robin Li Yanhong zijn technologie als veiliger bestempelen dan deze met een bestuurder. SCMP
2017: telecom boerde goed
Vorig jaar hebben de 3 telecom operatoren samen 113 miljard yuan winst gemaakt, zo meldt China News. Eind 2017 beschikten China Mobile over 887 miljoen klanten, China Telecom over 250 miljoen en China Unicom over 284 miljoen. Dit jaar zullen de providers 5G uitrollen in 12 steden en kregen ze van de regering de opdracht mee om de tarieven voor mobiel internet met 30% te doen dalen.
Huawei realiseerde vorig jaar een groepsomzet van 603 miljard yuan of 92.5 miljard dollar. Dit was weliswaar 15,7% meer dan in 2016 maar dat jaar bedroeg de groei nog 32%. Voor dit jaar wordt op minstens 100 miljard dollar gemikt. De winst bedroeg 47 miljard yuan en Huawei besteedde het afgelopen jaar 89 miljard yuan aan onderzoek & ontwikkeling. Dit jaar komt de klemtoon te liggen op AI, 5G en IoT. Concurrent en stadsgenoot ZTE realiseerde vorig jaar 4,6 miljard winst en veerde zo weer op na een verlies in het jaar voordien. People’s Daily Online, SCMP
Ook Xiaomi heeft ecosysteem
Naast de 3 internetgiganten met hun talrijke filialen beschikt ook Xiaomi over een eigen ecosysteem met 99 starters in zijn kielzog. Daarvan ontpopten zich al 3 starters in 2015 tot éénhoorn. In februari werd producent voor draagbare toestellen Huami op de beurs van New York genoteerd. Het vijfjarenplan om te investeren in 100 hardware starters dateert uit 2013. Ondertussen werd de horizon verruimd tot lifestyle producten. Eind 2017 waren vier starters dus een miljard dollar waard en boekten de 99 starters een gezamenlijke jaaromzet van 3,16 miljard dollar. Xiaomi beschikt over een troep ervaren productmanagers die zoeken naar teams die het volgende best verkopende toestel zouden kunnen bouwen. Van deze teams wordt de filosofie verwacht van hoge kwaliteit te bieden voor lage prijzen. In 2014 werd een Huami armband verkocht voor nauwelijks 12 dollar terwijl de Amerikaanse rivaal Fitbit-armband minstens 60 dollar kostte. Deze producten worden naast online ook verkocht in de 300 offline Xiaomi winkels. In 2016 was Xiaomi de vijfde grootste business-to-consumer online kleinhandelaar. In 2015 kocht Xiaomi samen met Ninebot het Amerikaanse Segway op vooral wegens 400 kritische patenten en marktaandeel. Naast de steun die Xiaomi geeft, beklagen sommige starters zich wel over een te minimale winst. Anderen voelen zich te afhankelijk van de grote broer. techinasia