De app van korte videodienst Tiktok werd wereldwijd al meer dan één miljard maal gedownload, maar ligt onder vuur. De Internet Society of China wil een commissie oprichten voor e-sporten. De deeleconomie groeide vorig jaar fors en WeChat zorgt voor 22 miljoen banen. AI zit in een stroomversnelling en Ctrip gaat in zee met TUI. Baidu investeert in WM Motor en tijdens het lentefestival werd een record aan bioscooptickets verkocht.
Vorig jaar werd Tiktok alias Zhouyin 663 miljoen maal gedownload op de Apple’s App store en de Google Play store. Dit was na Facebook met 771 miljoen, maar voor Instagram met 444 miljoen downloads. Nu zijn er al één miljard. De app is beschikbaar in 34 talen met 150 miljoen actieve gebruikers. Niettegenstaande het succes ligt de app onder vuur. In theorie is ze enkel voor gebruikers boven de 16 jaar, maar de facto wordt dit niet nageleefd. Er is geen optie om enkel met vrienden iets te delen en gebruikers kunnen niet zelf hun account verwijderen maar moeten dit via email aanvragen. In de VS kreeg het bedrijf een boete na het onwettelijk verzamelen van informatie van kinderen; in Japan werden seksueel getinte clips geuploaded, maar ook in Hongkong doet zich dat voor. Zelfs in China kwam Zhouyin onder vuur wegens ongepaste inhoud. Daarna beloofde CEO Zhang Yiming het aantal censoren van 6000 tot 10000 te zullen uitbreiden. Naar verluidt zou Bytedance dat ook de app Toutiao bezit, 50.000 personeelsleden tellen. Facebook heeft er 35.587 en Tencent 48.864 FT, SCMP.
E-sport commissie opgericht
De Internet Society of China heeft aangekondigd een e-sportcommissie te gaan oprichten. China telde vorig jaar 250 miljoen e-sport gamers of de helft van het wereldtotaal. De omzet bereikte 5 miljard yuan. Op de Asian Games vorig jaar in Jakarta was e-sports een discipline waarin China twee gouden en een zilveren medaille behaalde. Bij het ministerie van Onderwijs zit ‘e-sports en management’ ook in het curriculum. 32% van de gaming enthousiasten willen wel een baan in de sector en een kwart van de ouders steunen de kinderen in dit verband. Naast het officieel maken door de Internet Society of China wil ook spelgigant Tencent zijn investeringen opvoeren in e-sport toernooien. Het heeft al twee toernooien die bekeken kunnen worden door 80 miljoen kijkers per match. Tencent wil zich nu keren naar lokale besturen voor toelagen tot wedstrijden in hun gebied. Hoewel E-sporttoernooien weinig winstgevend zijn, vormen ze een middel voor Tencent om het gamingvuur warm te houden. Peoples Daily
Deeleconomie: + 41% in 2018
De bloeiende deeleconomie groeide vorig jaar met 41% tot 2,94 biljoen yuan. Voor de komende drie jaar verwacht het State Information Center een jaarlijkse aangroei met 30%. De deeleconomie trekt niet enkel zelfstandigen aan, maar ook personen uit specifiek sociale groepen. Zo komen 6,7% van de Didi-chauffeurs uit arme gezinnen, 12% betreft veteranen en 21% zijn in het gezin de enige broodwinner. Vorig jaar kwam 77% van de 2,7 miljoen Meituan-bestellers uit landbouwgebied waarvan 670.000 uit arme kantons. Van 2015 tot 2018 groeide de omzet van de thuisbestelling 12 maal meer dan de groei in de traditionele catering Xinhua
22 miljoen ‘WeChat’ banen
Volgens cijfers van de China Academy of Information and Communications Technology werken meer dan 22 miljoen personen in banen die verband houden met WeChat. Dit was 10% meer dan vorig jaar en het dubbele van 2014. Het WeChat ecosysteem bevat naast de WeChat account, miniprogramma’s en ook WeChat Pay. Vorig jaar hebben de meer dan één miljoen mini-programma’s 1,82 miljoen banen geschapen. Uit het rapport blijkt dat het verbruik van informatie bij WeChat 240 miljard yuan bedroeg of 4,8% van het totale infoverbruik in China. Het traditionele verbruik bij WeChat groeide vorig jaar met een kwart tot 410 miljard yuan. technode
AI in een stroomversnelling
Volgens PWC is het Chinees bedrijfsleven meer geïnteresseerd in de aanwending van artificiële intelligentie in vergelijking met het westerse. 47% van ondervraagde Chinese bedrijfsleiders willen AI aanwenden terwijl dit cijfer wereldwijd 42% bedraagt. Daarbij verklaart 39% van de Chinese toplui de komende 4 jaar in hun bedrijf AI te zullen introduceren. Maar 14% heeft geen plannen, lager dan het wereldgemiddelde van 23%. Uit de PwC studie blijkt dat de uitgaven aan O&O vorig jaar met 34% stegen tot 60 miljard $ de grootste groei wereldwijd. De marktwaarde van de AI-sector in China bereikte in 2017 23,7 miljard yuan (+67%) en voor 2018 wordt een verdere toename verwacht met 75%. China telde in juni 2018 1,011 AI-bedrijven, ver achter de VS met 2,028. PwC vond dat de bedrijven sterk geloven in de AI-technologie die nog een grotere maatschappelijke weerslag zal hebben dan Internet. De Chinese ondervraagden geloven ook dat voor de overheid een grote rol is weggelegd zowel als stimulator, regulator en ook voor de opleiding van degenen die hun baan verliezen en het voorzien van een sociaal vangnet voor deze groep. China Daily
Ctrip in zee met TUI
Online reisbureau CTrip realiseerde vorig jaar 31 miljard netto ontvangsten of een vooruitgang met 16%. De verkoop van biljetten draagt bij tot 42% van de inkomsten, een andere inkomstenbron komt uit accommodatie reserveringen. Ctrip heeft contracten afgesloten met 1500 leveranciers. Voor dit jaar verwacht het reisbureau een verdere vooruitgang van de inkomsten met om en nabij 20%. Ctrip heeft voorts met de Duitse groep TUI een strategisch akkoord afgesloten via het filiaal Musement, een startup uit Milaan dat TUI gekocht heeft. Daarmee krijgen de Chinese toeristen toegang tot de 150.000 producten van Musement en TUI toegang tot de 200 miljoen Ctrip-gebruikers. chine.in. tom.travel
Baidu investeert in WM Motor
Baidu investeert 3 miljard yuan in elektrisch autobouwer Weltmeister Motor. Het geld zal volgens WM CEO Freeman Shen vooral gaan naar O&O van een slimme stuurhut. In totaal kreeg WM al voor 23 miljard investeringen onder meer van staats bedrijf Taihang Industrial Fund als van durfkapitaalfirma Linear Venture. De twee bedrijven kondigden op de Consumer Electronics Show in Las Vegas een joint-venture aan voor O&O in zelfsturende wagens. WM vormt deel van Baidu’s Apollo platform dat overigens al 135 partners telt. In januari kondigde Baidu aan om tegen het jaareinde te Changsha te starten met 100 zelfsturende taxi’s. technode
Record verkochte filmtickets
Volgens China Movie Data Information Network werd in februari een record aan bioscooptickets verkocht: de inkomsten bedroegen 11 miljard yuan. Uit een tevredenheidsonderzoek door China Film Archive blijkt dat 83% van de bioscoopgangers tevreden waren over de film(s) die ze zagen tijdens het lentefestival. Vorig jaar produceerde China 1082 films die 60 miljard in het laadje brachten als entreegelden. Binnenlandse films waren goed voor 60% van deze inkomsten. In totaal telt China nu meer dan 60.000 grote bioscoopschermen. Peoples Daily