iTrends: Wordt China leider in big data?

Vandaag hebben we het onder meer over big data, gezichtsherkenning en industriële robots. Uiteraard ontbreken de nieuwe initiatieven van de grote drie niet. Alibaba is het bedrijvigst, maar Tencent heeft nu ook een coalitie gesmeed in de sector van zelfrijdende auto’s

Volgens voorzitter en CEO Victoria Espinel van de Software Alliance maakt China zich op om leider te worden op het vlak van big data. Haar in de VS gebaseerde alliantie is actief in 60 landen wereldwijd en al 20 jaar in China. Zij gelooft dat China rijp is om een leidende rol te spelen en meent dat dit een weldaad zou zijn voor iedereen. Er moet wereldwijd beter worden samen gewerkt om zowel cybermisdaad te bestrijden als om de privacy te beschermen. Het zal China eveneens helpen om expertise op te doen uit andere landen. Ook voorzitter Bai Chunli van de Chinese Academy of Sciences verklaarde zich op een expo te Guiyang voorstander van het opzetten van een grote internationale organisatie voor innovatie in big data. Espinel zei nog dat de Chinese bedrijven wel hun alertheid moeten verhogen wat cyberveiligheid betreft. CNTV

Gezichtsherkenning ook in station en warenhuis 

De afgelopen week heeft de kleinhandelsketen Suning te Nanjing in een sportwinkel voor het eerst gezichtsherkenning toegepast om ook te betalen zonder contant geld. In Wuhan werden  16 machines daartoe in gebruik genomen in het station. Volgens de nieuwssite Caixin neemt het scannen maar twee seconden in beslag. In Wuhan kan eveneens gezichtsherkenning ingeschakeld worden wanneer je de ID-kaart niet bij hebt voor het aanvragen van een paspoort, aldus de Wuhan Morning Post. Alibaba paste de afgelopen week het ‘betalen met de glimlach’ voor het eerst toe te Hangzhou in een KFC-eethuis. Verwacht wordt dat de markt voor gezichtsherkenning in China tegen 2021 jaarlijks zal stijgen met 15% om dan 6,8 miljard dollar te bereiken. Global Times/SCMP

Industriële robots: voor meer dan 4 mjd $ in 2017

Volgens een rapport van de World Robot Conference in Beijing zou de Chinese markt voor industriële robots dit jaar 4,2 miljard dollar groot zijn. China is met 30% van de wereldwijde afzet al vijf jaar op rij de grootste markt in de wereld. De markt voor dienstenrobots zou volgens het rapport dit jaar met 28% stijgen om 1,32 miljard dollar te bereiken. Op de conferentie waren 300 KI-specialisten en vertegenwoordigers van 150 robot-bedrijven aanwezig. De World Robot Conference bestaat sinds 2015 en werd de grootste internationale gebeurtenis in de sector. Reuters

Tencent met BAIC in autonome voertuigen

Na Baidu en Alibaba heeft nu ook de chatgigant Tencent een reeks spelers rond zich verzameld die samen werken op het vlak van zelfstandig rijdende wagens. Vicevoorzitter Chen Juhong verwacht dat de zogeheten markt van ‘advanced driver assistant system’  tegen 2020 100 miljard yuan zal bedragen en dit is gebaseerd op een groeivoet van 35% per jaar. Bij de club rond Tencent behoren Sebastian Thrun die de vader van Googles zelfrijdende auto wordt genoemd, BAIC-voorzitter Xu Heyi; Li Bin stichter van EV-bouwer Nio; Stefan Greiner (Audi) en academicus Li Jun. Zoals we eerder meldden, heeft Baidu het Apollo-project met 50 partners waarbij Ford en Daimler. Alibaba heeft onder meer SAIC als partner. SCMP

China Life in zee met Baidu in KI

China Life en Baidu investeren voor 7 miljard yuan in een Investeringsfonds dat Kunstmatige Intelligentie (KI) wil stimuleren. China Life brengt 5,6 miljard in, Baidu de rest. Het fonds zal investeren in niet beursgenoteerde bedrijven op het vlak van KI en internet financiën. China Life is er van overtuigd dat dit belangrijk zal zijn voor de toekomstige ontwikkeling van de verzekeringssector in China. China Life investeerde ook in China Unicom en kende tijdens het eerste semester een verhoging van de winst met 17%.  SCMP

Baidu  verkoopt Xiaodu aan Ele.me

Baidu heeft zijn verlieslatende online besteldienst voor maaltijden Xiaodu verkocht aan concurrent Ele.me zo beweert The Wall Street Journal. De waarde van Ele.me bedraagt tussen 5,5 en 6 miljard dollar en tot de investeerders behoren zowel Alibaba als Tencent. Tot nu toe werkte Ele.me in 1000 steden en heeft 37% van de markt.

Alibaba Pictures samen met Wolf Warrior 2-producer

Het te Hongkong beursgenoteerd filiaal Alibaba Pictures heeft een strategisch partnerschap afgesloten met Beijing Jingxi Culture & Tourism. Die is co-producer en verdeler is van de meest succesvolle film ooit in China: Wolf Warrior 2 die op 4 weken tijd 5,2 miljard yuan opbracht. 40% hiervan komt van de online ticketdienst Taopiaopiao. Wolf Warrior 2 vertelt het verhaal van een soldaat ‘speciale operaties’ die het in Afrika opneemt tegen Amerikaanse huurlingen en hulpverleners en de lokale bevolking redt uit hun greep. De ticketdienst beweert op basis van de verkochte tickets in staat te zijn de voorkeuren van de diverse soorten publiek te kunnen opmaken. Doel is zo de juiste film met het gepaste publiek te koppelen. SCMP

Naar 10.000 Alibaba franchisewinkels

Alibaba wil op een jaar tijd 10.000 fysieke verkooppunten. Deze buurtwinkels zullen echter van de expertise van Alibaba kunnen genieten. De winkels zullen het merk Tmall dragen. Deze winkels zullen niet enkel bevoorraad worden via het logistiek netwerk van Alibaba maar ze zullen ook raadgevingen krijgen over de selectie van producten op basis van big data. Dit kan kosten besparend werken zo zegt directeur Liu Jianfeng van het platform. Xinhua

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *