De gemiddelde Chinees spendeert dagelijks drie uur op internet. De site voor korte video’s Douyin beweert dagelijks 150 miljoen kijkers te trekken. Chinese steden staan vooraan in slim verkeer. Zowel Meituan als Xiaomi bereiden een beursgang voor. IPee vindt in China een afzetmarkt en Alibaba is ’s werelds meest gevreesde tech-bedrijf omdat het de bestaande orde dreigt omver te gooien.
Chinese volwassenen spenderen elke dag 6.23 uur aan media en drie uur daarvan op internet. Tegen volgend jaar verwacht eMarketer de helft van de mediatijd op internet. 70% van deze internettijd wordt gespendeerd op mobiele toestellen, 21% op computers en 9% op niet mobiele apparaten als slimme TV’s. Hoewel de tijd die gespendeerd wordt aan TV afneemt, kent dit medium toch de grootste penetratie namelijk 93% terwijl bij internet deze 64% bedraagt. Het is vooral de populariteit van de online video waardoor de Chinese consumenten meer online zijn: dagelijks kijkt de Chinees 58 minuten online video. internetwatch
Douyin: dagelijks 150 miljoen kijkers
Het platform voor korte video’s Douyin heeft bekend gemaakt dagelijks 150 miljoen actieve gebruikers te tellen en 300 miljoen maandelijks. 3 maanden terug rapporteerde Analysys dat aartsrivaal Kuaishou leidde met 108 miljoen dagelijkse gebruikers: evenveel als de 3 concurrenten Douyin, Xigua en Huosha samen. Volgens Douyin WeChats account kreeg het platform er op 3 maanden 80 miljoen dagelijkse kijkers bij, met vooral een piek tijdens het Chinees nieuwjaar. Douyin heeft voor 40% gebruikers tussen 24 en 30 jaar. Daarnaast openden 500 overheidsinstanties of mediaorganisaties een account op Douytin. China Daily
China vooraan in slim verkeer
Volgens een rapport van Deloitte LLP behoren grote Chinese steden tot de wereldleiders qua slim verkeer. Shenzhen is koploper gevolgd door Shanghai, Beijing en Hong Kong. Het onderzoek bekeek 15 variabelen in 54 steden wereldwijd. Shenzhen gebruikt AI en big data voor verkeersveiligheid, gezichtsherkenning tegen overtreders en een pilot parkeersysteem dat dagelijks 330.000 wagens van de weg wil houden. De stad heeft ook een vloot van 16.000 elektrische bussen. De sterkte van Shanghai ligt in de uitbreiding van de infrastructuur naar Kunshan/Suzhou toe, terwijl Beijing uitmunt in elektrische auto’s en het aanroepen van deelauto’s. Hongkong blijft echt achterop. China Daily
Meituan plant beursgang
Het door Tencent gesteunde platform Meituan plant op de beurs van Hongkong 6 miljard dollar op te halen waardoor het 50 miljard dollar waard zou worden. Recentelijk werd de waarde door CB Insights op 30 miljard $ geraamd waardoor het ’s werelds vierde waardevolste starter is. Gesticht in 2010 door Wang Xing telde Meituan vorig jaar 320 miljoen actieve kopers, 4 miljoen verkopers en voor 57 miljard $ aan transacties. Meituan begon ook met een eigen betaalsysteem dat instaat voor één vijfde van de eigen transacties. SCMP
K1: Xiaomi 1 miljard $ verlies
Niettegenstaande Xiaomi tijdens het eerste kwartaal 7 miljard yuan verlies maakte, wordt dit niet ervaren als een hindernis op weg naar een beursgang binnenkort. Xiaomi kende tijdens het eerste kwartaal een vooruitgang van 87% in de smartphoneverkoop. Het zakenmodel van Xiaomi voorziet maar op een winst van 5%, maar rekent wel door bij diensten en bijkomende apps. De internationale expansie viel duur uit. Omdat het aandeel van smartphones in vergelijking met de diensten afneemt, groeit de omzet. Xiaomi verwacht na de beursgang 100 miljard $ waard te zijn. www.lesnumeriques.com/
IPee richt zich op toiletrevolutie
Het Mortselse bedrijf IPee dat intelligente sensoren maakt voor wc’s en urinoirs, trekt naar China waar het zijn bijdrage levert aan de toiletrevolutie. Het heeft een spoelsysteem ontwikkeld waarbij een verborgen sensor door kunststof- en keramische wanden kan opmeten wanneer een urinoir wordt gebruikt. Afhankelijk van de real-time metingen wordt het spoelvolume aangepast. Dit ‘zelflerend systeem’ komt volgens het bedrijf niet enkel de hygiëne ten goede, maar kan ook veel water besparen. In China vond IPee een strategische partner in het beursgenoteerde HCG, de derde grootste fabrikant van sanitair voor de publieke sector in China. HCG levert de keramiek, IPee de spoeltechnologie. Datanews
KPMG: Alibaba meest ‘verstorend’ tech-bedrijf
Volgens het KPMG-jaarrapport is Alibaba van 800 bedrijven het technologisch bedrijf bij uitstek waarvoor de andere het meest bang zijn. Facebook komt op de tweede plaats met veel minder stemmen. Forbes merkt op dat Alibaba op vele terreinen actief is en dat de ranking correct is. Alibaba is snel veranderd van een e-commerce merk naar een technologisch bedrijf, aldus Forbes. KPMG stelde in het eerste deel van haar 2018 rapport dat Shanghai de toekomstige ster zou worden die zou concurreren met Silicon Valley. Peoples Daily