iTtrends: Virus doet Didi vechten om voortbestaan

Het gebrek aan klanten zet Didi aan tot vechten om het voortbestaan. Huawei is de eerste die in Frankrijk Li-Fi aanbiedt en in Rusland sloot het een akkoord met Sberbank. Geely gaat ook eigen satellieten bouwen. JD.com verwacht tijdens K1 meer omzet. China was in 2019 de grootste app markt. De internetgiganten hebben het afgelopen jaar veel minder in de VS geïnvesteerd en de coronacrisis bracht aan het licht dat Europa sterk afhankelijk is van Chinese geneesmiddelen.

De aanroepdienst van auto’s Didi-Chuxing vecht bij gebrek aan klanten voor zijn overleving. Het hoopte dit jaar uit de rode cijfers te geraken, maar de viruscrisis heeft er anders over beslist. Volgens gegevens van Aurora Mobile viel het aantal dagelijkse klanten begin februari met de helft lager uit. Na de meer strikte regeringsvereisten bleek maar een kleine minderheid van de 11 miljoen actieve chauffeurs over de nodige vergunningen te beschikken. In Beijing en Shanghai mag het rijden enkel met een lokale hukou. Midden februari hadden 50 steden en kantons de dienst opgeschort uit vrees dat het virus zich verder zou verspreiden. De kosten werden nog opgedreven door het uitdelen van een mondkapje per chauffeur per dag en door de installatie van een plastiek afscherming tussen chauffeur en klant. Hoewel recentelijk de zaken er weer op vooruitgaan, is het twijfelachtig of Didi uit de rode cijfers geraakt. Als de tarieven verhoogd zouden worden, zouden de gebruikers de taxi nemen.

Huawei eerste om Li-fi te lanceren

Huawei heeft te Parijs met het Duitse Schnell een partnerschap afgesloten om in Franse ziekenhuizen de Light Fidelity netwerkinfrastructuur te installeren. Li-Fi gebruikt LEDs om draadloos informatie door te sturen. De technologie is niet onderhevig aan elektromagnetische storingen. Toch wordt het eerder gezien als een complement voor de huidige infrastructuur. Omdat Li-Fi niet op afstand gehackt kan worden, is de technologie ideaal voor kritisch gebruik zoals met robots, noodcommunicatie of het duursturen van gevoelige privégegevens. Schnell biedt de hotspots, de sleutels en de apparatuur. Huawei het netwerk aan 100 Mbits/s en een latentietijd van minder dan één milliseconde. 01net.com

Huawei in zee met Sberbank 

Huawei heeft met de Russische Sberbank een strategisch partnerschap afgesloten. Sberbank Cloud Advanced zal 37 clouddiensten integreren in één platform. Dit biedt de klanten van kleine tot grote ondernemingen Infrastructure as a Service (IaaS) en Platform as a Service (PaaS) om hun complexe netwerkinfrastructuur uit te bouwen. Sberbank kent ook een evolutie van traditionele bank naar een die meer digitale diensten aanbiedt en was ook een indirect investeerder in AliExpress Russia. Rusland was het eerste land dat Huawei Pay aanvaardde. Technode

Geely wil satellieten bouwen

De tijd dat autobouwer Geely enkel voertuigen bouwde, is al lang voorbij. Geely heeft aangekondigd in de havenstad Taizhou een fabriek te zullen bouwen die satellieten vervaardigt. In de fabriek die jaarlijks 500 satellieten zal produceren, wordt 326 miljoen $ geïnvesteerd. De satellieten zijn bedoeld om op lage hoogte supersnel gegevens door te sturen. Deze kunnen auto’s tot op één centimeter nauwkeurig afstand traceren en dit wordt belangrijk voor het tijdperk van zelfsturende auto’s. Gridam.com

China grootste app markt.

Volgens gegevens van GoldenCasinoNews.com domineert China de markt van de applicaties. De Chinese consumenten spendeerden er vorig jaar 92 miljard $ aan, de Amerikaanse 50 miljard $ en de Japanse 32 miljard. Terwijl de wereldwijde groei aan apps sinds 2016 110% bedroeg, beliep deze vooruitgang 190% in China en 105% in de VS. Vorig jaar hebben de Chinese verbruikers 95 miljard apps gedownload, gevolgd door India met 40 miljard en de VS 12,5 miljard op zijn beurt door Brazilië met 8 miljard en Indonesië Chinamoneynetwork.com

K1: JD.com plus 10%

In tegenstelling tot Alibaba en Baidu die tijdens het eerste kwartaal een achteruitgang van hun omzet verwachten, voorziet JD.com dat de omzet met minstens 10% groter wordt. Dit is toe te schrijven aan de opgang van thuisleveringen en aan het eigen logistiek systeem. Met de eigen chauffeurs en pakhuizen kan JD.com blijkbaar beter de verstoring van het verkeer tijdens de coronacrisis ontwijken. Vorig jaar zag JD.com zijn zaken met een kwart stijgen tot 577 miljard yuan en een winst van 12 miljard. zonebourse

2019: minder Chinese investeringen in VS

Vorig jaar vielen de VS-investeringen van Baidu, Alibaba en Tencent met 84% terug aldus PitchBook. De drie investeerden voor 560 miljoen $ en dit bedroeg in 2015 nog 4,7 miljard $. Vooral sinds het CFIUS meer de Chinese investeringen controleert, is het enthousiasme om in de VS te investeren duidelijk minder FT

Europa van China afhankelijk voor geneesmiddelen

De Covid19-crisis bracht aan het licht dat Europa voor sommige geneesmiddelen sterk afhankelijk is van Chinese leveranciers. Al enige tijd heeft de Franse ‘Académie de pharmacie’ gewaarschuwd dat het land qua antibiotica, antikankermiddelen en vaccins voor 60 tot 80 % afhankelijk is leveranciers uit India en China. ‘Dat kan niet langer’ zei de Franse minister Bruno Le Maire. 86% van de Europese ziekenhuizen zijn erg bezorgd over hun dagelijkse toelevering. challenges.fr

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *