Dit jaar verwachten de Chinese media dat er 800.000 groene auto’s verkocht worden. Het aantal bedroeg 507.000 vorig jaar en lag daarmee sterk onder het plancijfer dat 700.000 bedroeg. Ondertussen wil de overheid dat naast de 150.000 oplaadpunten er dit jaar nog 800.000 bijkomen.
Vorig jaar groeide de verkoop van het aantal elektrische voertuigen en plug-in hybriden met 50 % en werden zo in China 507.000 groene auto’s verkocht, aldus de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). Daarmee werd wel het vooropgesteld verkoopcijfer van 700.000 niet gehaald. De overheidssteun dateert immers van voor 2015 en dit jaar werden de subsidies met 20 % verlaagd. Dit gebeurde in het vooruitzicht van hun volledige afschaffing tegen 2020, datum waarop de markt volledig moet spelen. Plaatsvervangend secretaris-generaal van de CAAM Xu Yanhua meldde in de ‘Economic Information Daily’ te verwachten dat in de sector groene voertuigen de vraag naar passagiersvoertuigen gaat domineren met dit jaar tot 70 % van de vraag. Xu legt in het betreffende nieuwsblad uit dat de vraag naar puur elektrische voertuigen zal blijven groeien evenals de aanleg van oplaadfaciliteiten terwijl de kosten van het maakwerk zal verminderen.
Donderdag deelde het Energiebestuur mee dat China dit jaar 800.000 oplaadpunten voor elektrische voertuigen wil bouwen waarvan 100.000 openbare. Vorig jaar werden al 100.000 publieke oplaadpunten geïnstalleerd wat het totaal op 150.000 brengt. Op 14.000 km autosnelwegen bevindt zich om de 50 km een oplaadpunt. Volgens de cijfers van het Energiebestuur verbruikten de elektrische voertuigen meer dan 1,2 miljard kWh aan elektriciteit waardoor 400.000 ton brandstof bespaard werd. In steden als Beijing en Shanghai vind je om de 5 km een oplaadpunt. Ook andere grote steden als Guangzhou en Shenzhen werken naar dit doel toe. Voor dit jaar streeft het Energiebestuur naar de oplossing voor de betalingen- en ermee verbonden informatieproblemen en werkt een eenvormige standaard uit voor de oplaadpunten. Het dertiende vijfjarenplan verwacht dat tegen 2020 in China 5 miljoen elektrische voertuigen rijden.
Methaanprojecten
Dat het rode China steeds meer rood-groen kleurt, wordt inzichtelijk door het uitgeven van 50 miljard aan het bouwen van rurale methaanprojecten. Het dertiende vijfjarenplan voorziet hiervoor in de bouw van 172 biogasprojecten en 3.150 grootschalige methaanprojecten. Daarmee wil het de productiecapaciteit van methaan opdrijven met 4,9 miljard m3 om zo het equivalent van 3,49 miljard ton steenkool te vervangen door schonere energie. Dit moet de uitstoot van 17 miljoen ton CO2 voorkomen. De geplande methaanprojecten zullen ten goede komen aan 230 miljoen bewoners. China produceert elk jaar 1,4 miljard ton landbouwafval die voor methaan gebruikt zouden kunnen worden.
Bronnen: en.ce.cn, Peoples Daily