‘Tegen jaareinde meer dan 500 slimme steden’

Meer dan 500 Chinese steden zijn bezig met hun omvorming naar slimme steden. De autoweg Shanghai-Hangzhou-Ningbo is eveneens als eerste omgevormd tot een slimme autoweg. Daarbij wordt de wegentol betaald via een mobiele toepassing wat tijdwinst oplevert.  We bekijken Yinchuan als slimme stad in westelijk China.

Yinchuan


De Economic Information Daily meldt dat 500 Chinese steden gestart zijn met, of de voorbereidingen treffen voor, het slim maken van hun stad. 290 steden hebben al pilots opgestart en meer dan 300 steden hebben contracten voor slimme steden getekend met telecom- en IT bedrijven evenals met de mobiele betaalsystemen. Eind maart hadden 500 steden al plannen of waren hun plannen uit aan het voeren. 95% van de provinciale hoofdsteden en 83% van de prefectuursteden behoren tot de 500. Naar verluidt zou met de uitbouw van slimme steden een markt van 100 miljard yuan gemoeid zijn.
De Shanghai-Hangzhou-Ningbo autoweg is de eerste Chinese ‘internet’-autoweg waar de wegentol betaald kan worden met mobiel internet. Elke dag rijden 40.000 auto’s dagelijks over de snelweg. Door het mobiel betalen wordt de tijd die aan het betalen van de wegentol besteed wordt, behoorlijk minder.

Yinchuan

Een stad die vooraan blijkt te staan als ‘Slimme stad’ is de hoofdstad van de A.R. Ningxia, Yinchuan.  De voorbije twee jaren werd er telkens een conferentie gehouden over het onderwerp. Vorig jaar trok de conferentie 1000 deelnemers uit 66 verschillende landen.
In Yinchuan doet het gezicht dienst als kredietkaart. Op de lokale bussen heeft gelaatsherkenning het contant betalen vervangen want je gezicht is bij de vervoersmaatschappij verbonden met je bankrekening.

Slimme prullenbak


De openbare vuilnisbakken worden met zonne-energie aangedreven. Dit laat toe het vuil te composteren tot vijf maal minder dan het normale volume. Indien vol zendt de bak een signaal uit zodat de straatophaler hem komt ledigen met zijn e-scooter. Het vuil wordt verzameld, nogmaals gecomposteerd vooraleer het naar een fabriek gebracht wordt waar het afval omgezet wordt in energie.
Winkelen bij de kruidenier wordt ook een zaak uit het verleden. Het is vervangen door het bestellen via een app die zorgt dat de bestelling aan huis geleverd word. Het bestelde kan eveneens bewaard worden in centraal gelegen koelplaatsen met slim QR-slot. Wanneer de burger de lokalen van het stadsbestuur  binnenstapt, hangen diverse  QR-codes aan de muren van de diverse diensten. Werkzoekenden scannen bijvoorbeeld de codes om snel informatie te krijgen over de vacatures, aldus nog CNN in een reportage. Aan de scholen staan lezers die de identiteit van leerlingen en leraars controleren via radiogolven (RFID).
Vele processen waarvoor vroeger ‘face to face’ gesprekken nodig waren, gebeuren nu online. Dit is eveneens het geval met het internetportaal ‘Haodaifu Online’ dat dokters met patiënten verbindt. Zo ontvangen zij de voorschriften na een consultatie op afstand.

Planning


De stadsplanning heeft kantoorcomplexen gemengd met scholen, winkels, moskeeën en buurtwinkels. Deze planning reduceert het pendelen. De brede straten met talrijke e-fietsen en e-scooters tellen ook een aparte rijstrook voor het openbaar vervoer. Toch kan niet ontkend worden dat vele torens nog leeg staan omdat de stad van 2 miljoen inwoners ontworpen is om over 60 tot 100 jaar 15 miljoen personen te huisvesten. De planning voorzag 10 maal meer auto’s en 50 maal fietsen en tweewielers. Of dit zo slim is, blijft de vraag.
Bronnen: People’s Daily Online, CNN,  Dr Sumit Chowdhury, Stichter & CEO of Gaia Smart Cities, LinkedIn.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *