Jingdezhen staat traditioneel wegens haar meer dan 1000 jarige traditie bekend als de Chinese hoofdstad van het porcelein. Vele ook buitenlandse kunstenaars komen er wonen en werken en worden hierin door de overheid gesteund. Deze kunstenaars zorgen voor innovatie door de botsing van traditionele keramische technieken en moderne ontwerpconcepten.
Met een keramiekgeschiedenis die meer dan 2000 jaar beslaat, waaronder meer dan 1000 jaar officiële ovengeschiedenis en meer dan 600 jaar keizerlijke oventraditie, heeft Jingdezhen (Oost- Jiangxi) een typische charme en artistieke ambiance dankzij de rijke traditionele keramiekcultuur. De afgelopen jaren zijn meer dan 60.000 mensen van buiten China naar Jingdezhen verhuisd. waarvan 5.000 buitenlanders Volgens de lokale overheid hebben ze er ateliers opgericht en pottenbakkersactiviteiten georganiseerd.
Met een achtergrond in keramiekonderwijs in Frankrijk, Groot-Brittannië, Zwitserland en Nederland trok de Franse Camille Kami naar jingdezhen en koos er uiteindelijk voor om te blijven. “In het verleden kwamen buitenlanders sporadisch naar Jingdezhen, maar de afgelopen tien jaar is het een trend geworden,’ zegt adjunct-directeur Chen You van het servicecentrum voor keramisch talent in Jingdezhen. ‘Om ervoor te zorgen dat niet-lokale inwoners met een gerust hart kunnen innoveren en een bedrijf kunnen starten, bieden we uitgebreide diensten aan op het gebied van huisvesting, gezondheidszorg, onderwijs voor kinderen en leningen. In 2019 werd Jingdezhen goedgekeurd als nationale proefzone voor ervaring en innovatie op het gebied van keramiekcultuur wat nieuwe deuren heeft geopend, aldus burgemeester Hu Xuemei
Het Taoxichuan International Art Center in Jingdezhen organiseert elk jaar een verblijfprogramma van drie maanden waarbij buitenlandse kunstenaars uitgenodigd worden om in de stad te verblijven en hun creativiteit te ontdekken, waarbij alle onkosten vergoed worden. In ruil daarvoor wordt de deelnemers gevraagd een derde van hun kunstwerken achter te laten. ‘Door tentoonstellingen of de verkoop van kunstwerken kunnen we het grootste deel van de kosten dekken. Het belangrijkste is om sterkere banden te creëren tussen buitenlanders en China,’ zegt directeur Wu Hao van het kunstcentrum. ‘Dit jaar hebben we al een recordaantal van meer dan 1000 aanvragen ontvangen van buitenlandse kunstenaars die hier ter plaatse willen werken’.’
Momenteel is de botsing tussen traditionele keramische technieken en moderne ontwerpconcepten in Jingdezhen een constante katalysator voor innovatie in keramische producten. Een groot aantal inventieve creaties heeft de interesse van jonge consumenten gewekt en geeft deze duizend jaar oude porseleinhoofdstad een nieuwe impuls. De openheid en inclusiviteit van Jingdezhen hebben de stad een sterke culturele levendigheid gegeven. Zelfs jonge mensen met weinig geld kunnen komen, klei kopen en openbare ovens gebruiken om hun werk te maken en zo tegen lage kosten hun dromen verwezenlijken. De ondernemersinvesteringen in Jingdezhen zijn laag.
Ik kan een gratis kraam op de avondmarkt opzetten en in een jeugdherberg wonen voor 500 yuan per maand, zegt de 36 jarige Ai Fuling die 9 jaar geleden haar baan bij een reclamebureau in Peking opzegde en naar Jingdezhen verhuisde om haar eigen bedrijf te beginnen. Ai heeft nu haar eigen winkel, met een maandelijkse omzet van bijna 150.000 yuan. Taoxichuan heeft meer dan 20.000 ondernemers zoals haar opgeleid, wat resulteerde in 2.902 bedrijfsentiteiten. Momenteel houden ongeveer 150.000 mensen in Jingdezhen zich bezig met keramiek en aanverwante industrieën, bijna een kwart van de bevolking van de stad.
Bron: Beijing Review, China Daily, Global Times