De Chinese staalproducent Jingye wil British Steel opkopen en op termijn redden door 1,2 miljard investeringen. De mogelijke overname lokt kritische bedenkingen uit. Lobbygroep Eurofer vraagt aan de Europese Commissie uit te zoeken of Jingye hiervoor geen gebruik gemaakt heeft van staatssteun,
British Steel is de tweede staalproducent van het land. De vestiging te Scunthorpe in Noord Engeland biedt een mistroostige aanblik. Tata Steel kocht de fabriek van Corus in 2007 maar kon ze niet winstgevend maken. Hoewel Tata een sluiting wilde, kocht Greybull Capital het geheel op drie jaar geleden. In 2017 maakte de vestiging winst, maar ook Greybull mislukte uiteindelijk. De zaak kreunde onder een hoge schuldenlast. De regering weigerde noodhulp maar zocht een overnemer.
Een potentiële Turkse overnemer liet het vorige maand afweten. Vorige week kwam de Chinese overnemer Jingye op de proppen en belooft over tien jaar gespreid 1,2 miljard £ te willen investeren. Dit zou betekenen dat 4000 banen zouden gered worden, nog los van de 20.000 banen in de toelevering. Niet niets vlak voor de verkiezingen. Verwacht kan worden dat de regering bindende garanties zal vragen voor banen en investering.
Jingye
Jingye werd in 1994 door Li Ganpo opgericht in de provincie Hebei. Dit was net voor de start van de Chinese bloei van vastgoed –en infrastructuur. Het bedrijf is in Hebei een van de grootste privé ondernemingen en vervaardigt één vijfde van het Chinese staal. Toch heeft het ook de productie met 2,5 m ton moeten afbouwen en daarvoor een hoogoven gesloten.
Het investeerde wel in meer hoogwaardige en minder vervuilende installaties. Jingye vervaardigt jaarlijks 11 miljoen ton ruw staal. Dit kan vergeleken worden met de 7 miljoen ton die het VK jaarlijks vervaardigt. In 2018 zette het bedrijf 90 miljard yuan om, maakte 7,4 miljard yuan winst en bezat het 39 miljard aan activa.
Ondertussen breidde het bedrijf uit tot hotels, chemie, toerisme en vastgoed. Stichter Li Ganpo is een voormalig volksvertegenwoordiger van de Chinese People’s Political Consultative Conference. Hij bezit 89 % van het bedrijf dat zijn hoofdkwartier heeft te Pingshan, een district van Shijiazhuang. Vermits er te veel aan capaciteit in eigen land is, wordt uitgekeken naar de internationale markt.
Kritiek
Insiders twijfelen er aan dat Jingye zou slagen waar anderen al faalden. Ook over de motieven van de koop en de zakenlogica er achter bestaat onduidelijkheid. De overname zelf zou 50 miljoen £ kosten, maar volgens een presentatie die gezien werd door de Financial Times is het de bedoeling om de jaarlijkse productie van 2.5 miljoen ton op te drijven tot 3 miljoen. ‘Dit gaat in tegen het gezond verstand’. aldus directeur Andrzej Kotas bij Metals Consulting International: ‘het VK heeft geen ijzererts, geen steenkool en een hoge energiekosten: dat we vloeibaar staal concurrentieel kunnen aanbieden is complete nonsens’ betoogt hij. Wat de zaak niet vergemakkelijkt, is de indruk dat Chinese dumping verantwoordelijk zou zijn voor de achteruitgang van British Steel.
Van vakbondszijde wordt gevreesd dat Jingye het bedrijf zou achter laten nadat het de technologie zou nebben verworven. Deze vrees bestempelt directeur Li Xinchuang van het China Metallurgical Industry Planning and Research Institute als ongegrond omdat China al verschillende fabrieken telt van gelijkaardig niveau. De zakenlogica die achter de koop schuilt, vindt hij niet moeilijk te achterhalen. Jingye wil staal dat gebruikt wordt voor spoorwegen (zoals te Scunthorpe) toevoegen aan zijn productengamma, de productie lokaal houden en zo zijn internationaal profiel versterken, aldus nog Li. Omdat het Frans filiaal van Britsh Steel te Hayange de spoordwarsliggers vervaardigt, zijn ook de Franse bonden en regering op hun hoede.
Staatssteun?
Minister Andrea Leadsom, die vorige week Scunthorpe bezocht zei ‘zeer optimistisch’ te zijn over de overnameperspectieven. Verwacht wordt dat Jingye zal beloven het productieproces milieuvriendelijk te maken en ook het personeel beter op te leiden. Ook directeur Gareth Stace van lobbygroep UK steel merkt op dat de uitdaging groot blijft omdat de straalprijs het laagste staat
sinds twee jaar terwijl de prijs van ijzererts en cokes zich op het hoogtepunt bevindt van 5 jaar. Toch gelooft hij dat de deal goed is voor de sector, maar dat de regering mee proactief zou moeten handelen.
De Europese staal lobbygroep Eurofer heeft daar duidelijk een andere mening over. Vooreerst is Eurofer bang dat de Britse regering steun zou verlenen aan Jingyes inspanningen om de fabriek milieuvriendelijker te maken. Eurofer meent dat China verantwoordelijk is voor twee derden van ’s werelds overcapaciteit aan staal. Tenslotte wil Eurofer weten of Jingye Chinese staatssteun gebruikt heeft om tot de financiering van de overname over te gaan.
Financial Times