De VS maken graag gebruik van bestaande fricties tussen China en buurlanden om die buurlanden verder tegen China op te zetten. De verschillen van mening betreffende de verdeling van soevereiniteit over de Zuid-Chinese zee tussen China en de Filippijnen is zo’n geval. Echter, de Amerikaanse inspanningen ten spijt werken beide Aziatische landen ook op veel gebieden samen. In dit artikel een lichtend voorbeeld.
De studenten voor de hoofdpoort van hun school; foto Dialogue Earth (disclaimer)
Klimaatcrisis
‘Over drie jaar wil ik ingenieur hernieuwbare energie worden, met behulp van de vaardigheden die ik in China heb gestudeerd om bij te dragen aan de energietransitie in de Filippijnen. Ik wil helpen bij het oplossen van de klimaatcrisis die we doormaken’, aldus Agnila. Agnila, 18 jaar, behoort tot een groep Filippijnse studenten die in China trainen om ingenieur in hernieuwbare energie te worden.
Storm: bedreiging en kans
Het driejarige plan werd door verschillende milieuorganisaties in de Filippijnen geïnitieerd. In het najaar van 2023 kwamen 18 Filippijnse studenten, in de leeftijd van 17 tot 22 jaar, naar China om een cursus ‘nieuwe energietechniek’ te beginnen aan het Jiuquan Vocational and Technical College in de provincie Gansu.
Vier van hen, waaronder prinses Agnila, komen uit Tacloban. Het was een van de eerste steden die in 2013 werd getroffen door de verwoestende tyfoon Haiyan, dus ze kennen uit de eerste hand de ernst van de klimaatcrisis.
De Filippijnen omvatten meer dan 7.000 eilanden, waardoor het land bijzonder kwetsbaar is voor rampen zoals tyfoons en overstromingen. Maar veel van die eilanden zijn rijk aan wind en zonneschijn, waardoor ze geschikt zijn voor de ontwikkeling van wind- en zonne-energie.
Werkgelegenheid
Het land heeft wetten ingevoerd om een dergelijke ontwikkeling aan te moedigen. In 2021 publiceerde het Ministerie van Energie een Nationaal Programma voor Hernieuwbare Energie, met als doel voor hernieuwbare energie om ten minste een aandeel van 35% van de stroomopwekkingsmix te hebben, vastgesteld op 2030, en 50% in 2040. Men hoopt in de Filippijnen dat tegen 2030 meer dan 350.000 banen op hernieuwbare energie kunnen worden gecreëerd.
Strenge selectie
De Jiuquan-studenten werden zorgvuldig geselecteerd op hun potentieel om de klimaatverandering te helpen bestrijden en de sector voor hernieuwbare energie thuis te ontwikkelen. Allen hebben academisch goed gepresteerd in STEM-vakken (wetenschap, technologie, techniek en wiskunde) en hebben interesse getoond in het vakgebied. Er werd ook rekening gehouden met de familieachtergrond; die uit gezinnen met een lager inkomen, die zich geen collegegeld voor hoger onderwijs in het buitenland konden veroorloven, kregen prioriteit.
Bruggen bouwen
Tom Wang is oprichter van People of Asia for Climate Solutions (PACS), een in Manilla gevestigde NGO. Hij vertelt dat hij bruggen wil bouwen tussen China en klimaatkwetsbare landen. Het opleiden van personeel voor hernieuwbare energie is van vitaal belang, net als investeren in wind- en zonne-energieprojecten, om de landen in staat te stellen hun eigen problemen op te lossen.
Taalbarrière
De taal van instructie in Jiuquan is Chinees. Voordat ze naar Gansu reisden, kregen de studenten een paar maanden Chinese lessen in de Filippijnen, maar ze moesten nog het niveau bereiken dat nodig was voor de cursus. Agnila legde uit dat ze aanvankelijk probeerden met de Chinese studenten naar de lessen te gaan, maar het moeilijk vonden om het bij te houden. Ze zijn nu overgestapt op fulltime taallessen op de universiteit en zullen hun geplande studie hervatten, zodra hun Chinees goed genoeg is.
Gobi-woestijn
Jiuquan ligt aan de rand van de Gobi-woestijn, een open en zonnig gebied dat perfect is voor het ontwikkelen van wind- en zonne-energie. Het college ligt op minder dan 200 km van ’s werelds grootste windmolenpark, de Jiuquan Wind Power Base. Er is zelfs een zonne-energiecentrale van 10,1 megawatt op de campus waar studenten kunnen trainen en veel praktische ervaring op kunnen doen.
Voor de Filippijnse studenten was het acclimatiseren hier niet eenvoudig. ‘Het waren niet alleen de culturele verschillen waarmee ik te maken kreeg’, zei Agnila. ‘Het klimaat is ook heel anders, veel droger en met veel grotere temperatuurverschillen. Het was moeilijk om eraan te wennen.’
Ze voegde eraan toe dat de Chinese taallessen een jaar zullen doorgaan en dat ze ook sport-, kunst- en kalligrafielessen volgen. Ze zullen pas na dat jaar een hoofdvak kiezen, maar de meesten zijn van plan om wind- of zonne-energie te bestuderen; Agnila zal voor wind kiezen.
Uitbreiding
PACS is in gesprek met andere Chinese hogescholen en hoopt meer studenten uit de Filippijnen en andere Belt and Road-landen te halen om hernieuwbare energietechnologie in China te studeren. Tom Wang hoopt dat die studenten naar huis zullen terugkeren met vaardigheden en kennis waarmee ze hun landen beter bestand kunnen maken tegen klimaatverandering.
Vraag naar geschoolden
Maria Luisa Inofre is Chief People Officer bij Aboitiz Power, een grote stroomproducent in de Filippijnen. Ze legt uit dat werkgevers het moeilijk hebben om personeel met verschillende vaardigheden te werven om de overgang van traditionele naar hernieuwbare energie te bevorderen. Het is van vitaal belang om een personeelsbestand op te leiden dat energiezekerheid, betaalbaarheid en duurzaamheid kan garanderen. Ze hoopt dat een aantal van de in China opgeleide Filippijnse studenten bij haar bedrijf aan de slag kunnen. In 2022 waren er 13,7 miljoen mensen werkzaam in de sector hernieuwbare energie in de Filippijnen, een stijging van 1 miljoen ten opzichte van 2021.
Bron: Dialogue Earth