Enkel een kleine groep Christenen viert het religieuze kerstfeest in China: naar schatting tien tot vijftien miljoen katholieken, twintig miljoen protestanten en een onbekend aantal aanhangers van christelijke sekten gewoonlijk omschreven als ‘huiskerken’. Kerstmis is voor de grote meerderheid van de Chinezen een gewone werkdag.
De Chinezen vieren overigens ook ons Nieuwjaar niet. Er is geen Chinese feestdag voor de winterzonnewende. Chinezen houden het voor hun Nieuwjaar bij het Lentefeest, hun begin van de lente dat volgens onze kalender midden in de winter valt (dit jaar op 31januari) . Sinds de opening naar het buitenland en de toenemende welvaart is het commerciële aspect van Kerstmis of liever nog Santa Claus wel China binnen gedrongen. Vooral shopping centers en horecabedrijven houden van kerstversiering en promoten het geven van kerstgeschenken. En China produceert uiteraard veel kerstmateriaal voor uitvoer.
Mao 120 jaar
Kerstmis valt bijna samen met de verjaardag van Mao Zedong, op 26 december. Dit jaar wordt dat uitbundiger dan anders gevierd, want het is de 120ste verjaardag. Vooral in de provincie Hunan, waar Mao vandaan kwam, zijn er vieringen en tentoonstellingen gepland. De officiële partijkrant Volksdagblad heeft het over de grote bijdragen van Mao aan de ‘verjonging van de Chinese natie’. Mao, de leider van de revolutie van 1949, en Sun Yat-sen, de leider van de revolutie van 1911 zijn immers de stichters van het moderne China. De fouten van Mao tijdens de opbouw van het socialisme vallen onder wat Deng Xiaoping omschreef als de 30% slechte kant van Mao, die niet opwegen tegen de 70% goede kant. Overigens blijft de periode van Mao’s bestuur bij grote delen van de bevolking populair omwille van de solidariteit, de inzet en de eerlijkheid van de bevolking, een contrast met wat ze ervaren als de huidige corruptie en zelfzucht.
Eindejaarspolitiek
De politieke activiteit gaat tijdens de kerst- en eindejaarsperiode gewoon verder. Er staan belangrijke punten op het programma. De vaste commissie van het parlement is bijeen voor haar tweemaandelijkse zitting en daar moeten besluiten genomen worden over het afschaffen van de laojiao ( het systeem van opvoeding door arbeid= administratieve opsluiting tot maximum vier jaar, voor kleine vergrijpen), de versoepeling van de eenkindpolitiek en administratieve maatregelen om de overheid meer transparant en verantwoordelijk te maken. In dezelfde periode komt ook een belangrijke partijvergadering samen die de planning voor het landbouwwerk volgend jaar moet uitstippelen. Die landbouwcommissie komt bijeen nadat eerder deze maand al de commissie economie de krijtlijnen voor 2014 uitzette.
Katholieken
Onder katholieken is er intussen enige beroering. Zij zijn in twee vijandige kampen verdeeld: de regeringsgetrouwen en de pausgetrouwen. Beiden beschouwen zichzelf als de enige echte katholieken. Het knelpunt is wie de bisschoppen mag benoemen: de paus of de Chinese kerk zelf. Dit is het belangrijkste discussiepunt dat diplomatieke betrekkingen tussen het Vaticaan en China verhindert. Hoewel er incidenten zijn over bisschoppen die door één van de partijen benoemd worden, zijn in de praktijk sinds de jaren ’90 veel bisschoppen benoemd met akkoord van én Rome én Beijing. Eén daarvan is Thaddeus Ma Daqin, die in juli 2012 tot bisschop van Sjanghai gewijd werd. Grote consternatie toen Thaddeus tijdens zijn wijdingstoespraak liet weten dat hij ontslag nam bij de regeringsgetrouwe kerk. Hij wou zich naar eigen zeggen volledig toeleggen op zijn rol als bisschop en niet langer ambtenaar zijn. Vijf maanden na zijn toespraak verloor hij zijn titel van bisschop. Hij is niet meer in het publiek opgetreden sinds hij geen officiële bisschop meer is maar is wel actief via het internet. Er gaan nu geruchten dat de bisschop groot-Sjanghai niet meer mag verlaten, en dat hij verplicht wordt in het seminarie van Sheshan drie keer per week lessen in politieke vorming te volgen.
Bronnen: BBC, China Daily, Volksdagblad