Eigenaar Yum China van Kentucky Fried Chicken (KFC) dat 10.000 verkooppunten heeft in China vreest de weerslag te zullen ondervinden van de handelsoorlog tussen de VS en China. De tweede beursgang te Hongkong was evenmin een succes naast de mindere cijfers wegens de corona crisis. Als de betrekkingen tussen VS en China nog verslechteren, wordt gevreesd voor een reactie van de Chinese verbruikers tegen dit VS-symbool.
De Yum groep die in China hoofdzakelijk de merken KFC en Pizza Hut uitbaat, is er niet gerust op. KFC werd als symbool van Amerikaanse cultuur al in mei 1999 het voorwerp van anti-Amerikaans protest na het bombarderen van de Chinese ambassade in Belgrado. Nationalisten protesteerden eveneens in 2016 toen een internationale rechtbank de Chinese territoriale aanspraken op de Zuid Chinese zee verwierp. Het YUM management vreest nu de weerslag te ondervinden van de handelsoorlog op drie vlakken.
Vooreerst kan het handelsconflict of de uitbreiding van de handelsbeperkingen een negatieve invloed hebben op de bedrijfskosten en die van de leveranciers wat de zakelijke en financiële toestand kan belemmeren. Voorts zouden de Trump beperkingen op het gebruik van WeChat de business onzeker maken omdat zowel de bestellingen, het digitaal betalen en het loyaliteitsprogramma loopt via WeChat. Ten derde is Yum China bezorgd dat de confrontatie tussen China en de VS een negatief klantensentiment tegenover Amerikaanse merken in China veroorzaakt. Uit een onderzoek vorig jaar door VS-consultancy AlixPartners bij 2000 volwassen Chinese verbruikers bleek dat 78% liever VS-merken zou mijden en overstappen naar lokale merken uit patriottisme.
Yum groep
Op 29 juli opende de Yum groep zijn 10.000ste restaurant te Hainan één jaar vroeger dan gepland. Vorig jaar was een jaar van sterke uitbreiding want elke dag werden drie nieuwe verkooppunten geopend. In april kwam er nog de koop bij van Huang Ji Huang een ‘sudderpot’ keten met 640 verkooppunten. De groep is nu aanwezig in 1400 Chinese steden met 8 merken voornamelijk KPC maar ook metPizza Hut, Taco Bell, East Dawning, Little Sheep, COFFii & JOY en Lavazza.
De Chinese expansie ging echter gepaard met een tragere graad van financiële groei. Toch bleek de groep in het eerste semester winstgevend hoewel de corona crisis op zijn piek verplichtte tot het sluiten van één derde van de winkels. De omzet werd voornamelijk beïnvloed door minder verkeer en kortere schoolvakanties. Gevolg was dat de zaken meer afhankelijk werden van afhalen en thuisbestelling wat tijdens het tweede kwartaal al de helft van de omzet uitmaakte. Dit betekent weer meer concurrentie en een nauwere winstmarge gezien de grote rivaliteit van de ontelbare andere afhaalmaaltijden op bezorgplatforms zoals Meituan en Ele.me.
Financieel
Tijdens het eerste semester daalde de omzet door corona met 17% en de netto winst met 52%. De waarde van de beursnotering in de VS verminderde met 11% afgelopen maand en de tweede beursgang wordt door Bloomberg als ‘het slechtste debuut van miljardennoteringen bestempeld sinds een jaar’. Een schril contrast met de succesvolle tweede noteringen in Hongkong bij Alibaba, JD.com en Netease. Insiders wijten de lauwe reactie deels aan een slechte timing omdat iets daarvoor het Nongfu Springs bronwater in Hongkong genoteerd werd en vele doorsnee Chinezen kochten dit aandeel dat even sterk aanspreekt als Spawater in België;
Het eerste restaurant werd te Beijing in 1987 geopend en nu heeft Yum dus 10.000 verkooppunten. KFC is momenteel de grootste keten van fastfood restaurants in China met 4,9% markt aandeel. Pizza Hut heeft 2,7% marktaandeel. Ondertussen biedt het ook rijstpap en hotpot aan in een poging om zich aan te passen aan de Chinese smaak. Andere merken hebben het moeilijk en dat wordt best geïllustreerd met het eigen Chinees merk en hotpot keten Little Sheep dat Yum verwierf in 2009. Op zijn piek telde deze keten 700 eetcafé’s en dit aantal daalde tot 260. Van de in 2004 gekochte Chinese keten East Dawning schieten er maar 11 meer over. Het is blijkbaar niet eenvoudig de succesmethodes toe te passen op de Chinese keuken met zijn hoge variaties noteert China Business Network.
Bijgevolg blijven KFC en Pizza Hut de succesnummers van de groep met 92% van de omzet. De groep focust ook op deze twee merken om door te dringen in de kleinere steden. Bij de moderne verbruiker blijven die dan weer geassocieerd met vet gebakken voedsel en is pizza ook rijk aan koolhydraten. Daartegen probeert Yum meer gesofistikeerd en gezond voedsel te bieden en zet in op de koffiecultuur. Het bouwt zijn keten van artisanale koffie COFFii & JOY uit en heeft een partnerschap met Lavazza in Italië. Toch zal de diversificatie niet snel afwijken van stichter Sanders kippenboutjes en hete vleugels. De groep houdt wel de adem in voor wat nog tijdens de VS-kiescampagne voorvalt en vooral wat na de verkiezingen zal gebeuren.
Bron: Week in China