Kleinere restaurants willen hun maaltijden niet meer door Meituan thuis laten bezorgen omdat het 20% commissie vraagt. Zelfs grote ketens als McDonalds en Starbucks bezorgen nu rechtstreeks aan klanten die bestellen via een WeChat miniapp. Voor beginnende restaurants is Meituan echter ook een nuttig marketing hulpmiddel.
Meituan heeft in China 65% van de aan huis leveringsmarkt terwijl het door Alibaba gesteunde Ele.me 32,8% van de thuismarkt heeft. Terwijl Meituan groter werd en winst maakte, is dit minder het geval voor de kleine restauranthouders die met Meituan werken. De commissie die gevraagd wordt, bedraagt doorgaans 20%, zo blijkt bij een navraag van Technode in Xian. Voor een maaltijd in het restaurant waarvoor je 38 yuan betaalt, krijgt het eethuis nog 28 yuan na aftrek van diverse kosten. Geen wonder dus dat kleinere restaurants klanten van Meituan liever richten naar zelf geleverde maaltijden. Ook McDonald’s, Starbucks en de bubbel theemerken Heytea en Yidiandian passen deze strategie al toe in Xian, zo meldt Technode.
Klanten gebruiken de mini programma’s zoals van WeChat om bestellingen bij de restaurants te doen. Toch wordt Meituan niet gedumpt, zo blijkt bij navraag want het blijft een kanaal om nieuwe klanten te bereiken. De auteur bij Technode ervaarde dat de restauranthoudster van zijn favoriet eethuis zelf de bestelling bij hem thuis kwam opnemen om kosten te besparen.
Zoe Liu die in september 2020 startte met een bakkerij weigert Meituan zowel voor levering en als marketingkanaal. Ze gebruikt WeChat om de klanten te bereiken met berichten, posts, nieuws via ‘Moments’ en foto’s van haar producten. Ze ontvangt de bestellingen via chat. Liu mikt vooral op kwaliteit die van mond tot mond grotere bekendheid geeft want een starter moet met elke yuan spaarzaam omgaan vindt ze. Zij bezorgt zelf binnen een straal van 6 km waar haar meeste klanten wonen. Voor de klanten die daar buiten wonen doet ze een beroep op koerierdienst UU Paotui waarvan de 10 yuan leveringskosten door de klanten gedragen worden. De pandemie heeft er echter voor gezorgd dat ook meer klanten van middelbare leeftijd evenals senioren hun maaltijd thuis laten bezorgen. Bij een restaurant gaan eten gebeurt minder frequent en dat is een tendens waarvoor vele restauranthouders bezorgd zijn.
Bron: Technode