Chinese pakjesdiensten hebben haast om zich op de beurs te laten noteren. Met het opgehaalde geld willen ze hun werking uitbouwen en consolideren nog vooraleer het verdeelnetwerk van Alibaba klaar is. De kleintjes dreigen het slachtoffer te worden.
Vorige week keurde beursregulator China Securities Regulatory Commission het plan van koerierdienst SF Express uit Guangdong goed om zich op de beurs te laten noteren via een slapende vennootschap die tot nieuw leven wordt gewekt. Daarmee voegt de firma zich bij een reeks andere koerierdiensten die zich ook zo snel op de beurs willen laten noteren. Op 14 september kreeg het in Shanghai gebaseerde YT Express dezelfde toestemming om te werken via een gereanimeerde slapende beursvennootschap. Een andere koerierdienst uit Shanghai STO Express deed al hetzelfde in december 2015.
De koerierdiensten zoeken of een beursgang in China of in het buitenland. Dit gebeurt zowel als strategie om hun concurrentiepositie te verbeteren als om hun concurrentie positie tegenover de logistieke operaties van de e-commerce te vergroten. Hoofdadviseur Xu Yong van logistiek portaal cecss.com vertelde aan de Global Times dat hoewel het niet het geschikte moment is om zich op de beurs te laten noteren, de meeste binnenlandse logistieke firma’s de kudde volgen om niet achter te blijven. Dat de meesten een “backdoor beursgang” (via slapende entiteit) verkiezen, bewijst hun gretigheid want deze beursgangen zijn een stuk sneller dan normale, aldus nog Xu. Het in Shanghai gebaseerde ZTO Express koos de NASDAQ als platform aldus hun website op 30 september. ZTO wil meer handel verrichten wereldwijd en daarom verkozen ze het buitenland, aldus Xu.
Hij verwacht dat de beursgang de koerierdiensten zal helpen meer gestandaardiseerd te worden want de meeste zijn nog familiebedrijven. Ook is het nieuwe initiatief bedoeld om de concurrentie aan te gaan met de logistieke diensten van de e-commerce giganten JD.com en van Alibaba, zij het dat dit laatste netwerk Cainiao nog in uitbouw is. De pakjesdiensten geven al grote sommen uit voor het bouwen van opslagplaatsen en het aanschaffen van voertuigen. Een beursgang betekent een bijkomende financiële ondersteuning. Toch zullen de kleintjes in de sector de
gevolgen ondergaan. Verwacht wordt dat op lange termijn de sector sterk geconcentreerd wordt waarbij nog enkele bedrijven de markt onderling gaan verdelen. Als de kleinere bedrijven niet professioneler gaan werken, riskeren ze vsan de markt te worden verdrongen.
Bron: Global Times