Koeriersector aan vergroening toe

In afwachting dat er een officiële regeling komt over de vergroening van de koerierdiensten worden in distributiecentra al pilots uitgevoerd. We kijken mee met Peoples Daily hoe dergelijke distributiecentra werken

De koeriersector in China behandelt 10 miljard pakjes op 39 dagen en bezorgde er 50 miljoen tijdens de eerste 5 maanden wat dit jaar maandelijks 10 miljard meer betekent. Niettegenstaande het toenemend volume is snelheid niet meer het enige dat telt in de sector die een groene en koolstofarme omvorming nastreeft. De sector is een nieuwe weg aan het verkennen namelijk een ontwikkeling die efficient omgaat met hulpbronnen en recyclagevriendelijk is..

Er werd een hele reeks maatregelen genomen, waaronder het bouwen van groene pakhuizen om het energieverbruik te verminderen, het ontwikkelen van groen vervoer om vervuiling tegen te gaan en het versnellen van recyclage om de circulaire economie en de groene transformatie te bevorderen

Werkers aan automatische sorteerlijn in Fuyang (Anhui) Foto: Peoples Daily Disclaimer

Yunda

In een 150.000 m²groot distributiecentrum van van het Chinese koeriersbedrijf Yunda Express te Liuyang, (Hunan) zijn om middernacht vrachtwagens vol pakketten bezig met 34 losplatforms. In de geautomatiseerde sorteerwerkplaats draaien vier sets supersnelle-sorteerbanden snel, waar pakketten van over de hele wereld worden voorzien van exclusieve labels en in herbruikbare postzakken werden gestuurd voordat ze naar het volgende express bezorgpunt worden vervoerd.  De volledig geautomatiseerde sorteerders kunnen de arbeidskosten met 70 procent verlagen maar het zorgt er ook voor dat het elektriciteitsverbruik van het hele distributiecentrum 35.000 kWh per dag bereikt”, zegt Guan Lin, hoofd van Yunda Express‘ Changsha distributiecentrum die ook wijst op de 50.000 m² zonnepanelen op het dak. Sinds de ingebruikname in oktober 2022 heeft de fotovoltaïsche installatie in mei 2023 bijna 3 miljoen kWh elektriciteit opgewekt.

YTO

Vrachtwagenchauffeur Yan Yongjian bij de Beijingtak van YTO Express maakt dagelijks 5 maal de rit tussen het YTO Express distributiecentrum en een exprespost in de buurt van het China International Exhibition Centre op tientallen kilometer. In oktober 2022 werd Yan een van de eerste chauffeurs bij YTO Express die logistieke vrachtwagens op nieuwe energie gebruikte ‘Een dieseltruck verbruikt 0,7 yuan aan olie per kilometer, terwijl een nieuwe energietruck slechts 0,3 yuan verbruikt’, aldus Yan. Momenteel heeft de koeriersindustrie meer dan 65.000 nieuwe energievoertuigen op de weg

ZTO

Bij een koeriersdienst van het Chinese ZTO Express te Linyi (Shandong) liggen honderden blauwe tassen netjes gerangschikt, elk bedrukt met een nummer. Elke tas heeft een ingebouwde chip die dient als hun ‘identiteitskaart’, De chips kunnen real-time informatie over pakketbezorging verzamelen, waardoor het mogelijk wordt om de pakketten te volgen tijdens het transportproces. Bij aankomst op het logistiek park worden tienduizenden pakketten van de expresbezorgingsvestiging nauwkeurig gesorteerd. Daarna werden ze op vrachtwagens geladen en vervoerd naar expresbezorgpunten in steden en dorpen.

Verpakking

Herbruikbare verpakking bij SFExpress Foto Peoples Daily Disclaimer

In de afgelopen jaren heeft de Chinese koeriersindustrie sterk groene verpakkingen ontwikkeld, waardoor het recyclagepercentage van pakketten sterk is toegenomen. Tegenwoordig worden elektronische vrachtbrieven en herbruikbare postzakken veralgemeend gebruikt in China. Volgens een steekproefonderzoek in mei 2023 is 90 procent van de e-commercepakketten niet langer oververpakt, gebruiken 380 miljoen exprespost en herbruikbare pakketten en zijn 350 miljoen golfkartonnen dozen in goede staat om te worden gerecycleerd en hergebruikt.

Verwacht wordt dat het State Post Bureau dit jaar nog uitpakt met richtlijnen voor de ontwikkeling en implementatie van de groene en koolstofarme omvorming van de koeriersindustrie zullen worden zodat het beheer van plasticvervuiling en oververpakking wordt versterkt. 

Bron Peoples Daily

.