Koolstofarm transport voorbeeldig in China (opinie)

Transport en klimaat gaan samen. Een aantrekkelijk, deugdelijk en schoon openbaar vervoer levert een van de oplossingen voor de opwarming van het klimaat.

Moeilijk is dat niet. Toch is het in vele landen nodig dat werknemers, reizigers, jongeren eisen blijven stellen opdat de overheid haar verantwoordelijkheid opneemt en zorg draagt voor goed vervoer én voor het klimaat. De overheid van China ziet het logische verband tussen de twee blijkbaar wel in.

Smart Pandabus (foto China Daily)

Transport en klimaatverandering

In ‘China neemt het voortouw bij de aanpak van de klimaatverandering ‘ legt publicist en politiek activist Carlos Martinez uit welke belangrijke rol koolstofarm transport speelt in de gigantische inspanningen die China vandaag voor het milieu levert. Hieronder de paragraaf over het vervoer, in een dossier over China en de klimaatverandering dat we binnenkort compleet en vertaald op ChinaSquare overnemen.

Koolstofarm transport, door Carlos Martinez

‘Vervoer is de oorzaak van ongeveer 30 procent van de uitstoot van broeikasgassen in de wereld. De uitstoot van de industrie levert 20 procent, die van de landbouw 10 procent van de uitstoot. De uitstoot afkomstig van vervoer is bijzonder moeilijk te vermijden omdat de meeste transportmiddelen afhankelijk blijven van een verbrandingsmotor.

De Chinese bussen

China is het enige land dat tot nu toe een aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt bij de terugdringing van het CO²-gehalte in het transport. Shenzhen is de eerste stad ter wereld waar alle bussen en taxi’s zijn overgeschakeld op elektrische aandrijving. Shanghai en Beijing werken eraan om dat voorbeeld te volgen. Ongeveer 99 procent van 400.000 elektrische bussen rijden in China.

Elektrische auto’s

Met investeringsregelingen worden wagens op fossiele brandstoffen geweerd en zullen ze over enkele jaren effectief uit de straten in China verdwenen zijn. In China worden ook meer elektrische auto’s verkocht dan in alle andere landen van de wereld samen. Akshat Rathi schreef in Quartz : “De Chinese regering heeft de afgelopen tien jaar bijna 60 miljard dollar uitgegeven aan het creëren van een industriesector voor de bouw van elektrische auto’s. Terzelfdertijd is het aantal beschikbare nummerplaten voor auto’s die op benzine rijden beperkt, dit om de vraag naar elektrische auto’s op te drijven. En de hoofdstad Beijing heeft een plan om hieraan precies evenveel uit te geven in de komende tien jaar”. Om al die elektrische auto’s te bedienen is er al een netwerk van een miljoen laadstations, wat nogal gunstig afsteekt tegen de 13.000 oplaadpunten in Groot Brittannië.

Waterstof

Behalve elektrische auto’s worden er nogal wat waterstofvoertuigen ontwikkeld. Waterstof geeft geen uitstoot en heeft maar één bijproduct: waterdamp. Beijing is nu bezig de stations voor hydrogenering klaar te maken die ter beschikking zullen staan van de Wereldbeker Alpine skiën in 2020 en voor de Olympische Winterspelen van 2022. Al het transport van de atleten, het personeel en de sportliefhebbers zal door waterstofbrandstof worden aangedreven.

E-fietsen

Volgens de bekende China-expert Martin Jacques “veroveren elektrische fietsen in hoog tempo de straten van de Chinese steden en is China op uiterst korte tijd de wereldeider in deze sector geworden”.

transport
in een Chinese hst (foto Xinhua/Chen Yehua )

De hogesnelheidslijnen

Hogesnelheidslijnen zijn nog een belangrijk middel om het vervoer koolstofvrij of koolstofarm te maken. En opnieuw loopt China hierbij voorop. Het land telt meer hogesnelheidskilometers dan de hele rest van de wereld. De hsl heeft de reistijd tussen Beijing en Xi’an (even lang als die van Londen naar Berlijn) teruggebracht tot 4,5 uur. Een gewone trein doet er 11 uur over. Dank zij de hsl-treinen vermindert de noodzaak van het binnenlands luchtverkeer, iets wat positief is omdat het spoorverkeer veel duurzamer is dan het vliegtuigverkeer. Het eerstgenoemde kan waarschijnlijk ook veel sneller worden vrijgemaakt van de uitstoot van broeikasgassen.’

Socialisme, sleutel tot succes

Martinez antwoordt bevestigend op de vraag ‘is China nog wel socialistisch?’. Hij verklaart het tegenwoordig voorbeeldige milieubeleid niet als ‘gewoon onvermijdbaar’ of als een manier om de communistische partij aan de macht te houden. Voor de auteur van ‘China neemt het voortouw bij de aanpak van de klimaatverandering’ zijn ‘in het socialistische China de privéwinsten ondergeschikt aan de behoeften van de gemeenschap. China kan investeringen en middelen inzetten voor een groene economische groei, in de eerste plaats dank zij het socialistische fundament van zijn economie’.

Transport

Carlos Martinez,
“Hip-hop producer, political writer, history nerd, anti-imperialist.”
website invent-the-future.org


Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *