Laagvliegeconomie dient pakjes bezorging

Vorig jaar leverden drones 2,7 miljoen pakketten en verdubbelde de marktomvang. Het gebruik van drones verlegt de grenzen van logistiek op lage hoogte. Het ministerie van Transport werkt aan de ontwikkeling van standaarden voor weg- en luchtsamenwerking in vervoer op lage hoogte.

Een onbemande voedselbezorgingsdrone in Shenzhen Foto Xinhua Disclaimer

De 61 jarige Gao Chunmei die op het eiland Laoshandao woont van het Chaohumeer (Anhui) was aangenaam verrast dat haar pakketjes met een droneop enkele minuten tijd aankwamen vergeleken in vergelijking met de gebruikelijke koeriers per veerboot. Van deze in juni 2024 gelanceerde drone-route zijn al meer dan 1.000 leveringen gedaan en zijn er plannen om de dienst in 2025 uit te breiden naar bergachtige gebieden,

Uit gegevens van het ministerie van Transport blijkt dat in 2024 landelijk ongeveer 2,7 miljoen pakketten door drones zijn bezorgd. Volgens een rapport van Linksum Institute of Digital Industry groeide de marktomvang van de sector van 27  miljard yuan in 2020 naar 58  miljard yuan in 2023. Prognoses suggereren dat deze markt 120 tot 150 miljard yuan zou kunnen bereiken in de loop van 2025.

In dichtbevolkte en verkeersdrukke stedelijke gebieden is de ontwikkeling van bezorgdiensten met drones voelbaar. Van afhaalmaaltijden tot medische noodhulp, het gebruik van drones breidt zich snel uit en verlegt de grenzen van logistiek op lage hoogte. In oktober 2024 werd in Hefei  een nieuwe route voor bloedbezorgingsdrones gelanceerd met een directe vlucht van een bloeddonatiecentrum in het Luyang-district naar het provinciale bloedcentrum van Anhui. In 2024 breidde exploitant Antwork Technology zijn bloedbezorgingsdiensten met drones uit naar 40 steden waarbij meer dan 2.500 spoedbloedbezorgingen werden uitgevoerd en kostbare tijd werd bespaard voor duizenden patiënten.

Meituan dronebezorging op de Grote Muur Foto Sixth Tone Disclaimer

Het technologiecentrum Shenzhen en thuisbasis van dronefabrikant DJI ondersteunt de proefontwikkeling van logistieke modellen waarin bezorging met drones en traditionele methoden worden geïntegreerd. Op Yitian Plaza in Shenzhen werkt operator Luo Xikun die samen met zijn collega’s batterijen inpakt, weegt en verwisselt voor leveringen met drones – en dat alles in minder dan twee minuten. Het dak van het winkelcentrum dient als hub voor het opstijgen en landen van drones voor voedselbestellingen in de buurt.  Alleen al in 2024 lanceerde Shenzhen 94 nieuwe droneladingroutes, wat het totaal op meer dan 200 brengt, met meer dan 600.000 uitgevoerde vluchten.

In het naburige Guangzhou willen de lokale autoriteiten de laagvliegeconomie laten groeien tot 150 miljard yuan in 2027 terwijl ze zich richten op het opzetten van een op drones gebaseerd logistiek netwerk dat zowel de stad als de omliggende gebieden bedient. Op bepaalde locaties zoals afgesloten toeristische attracties waar traditionele bezorgers beperkte toegang hebben, wordt bezorging met drones de optimale keuze. Het Chinese bezorgplatform Meituan verklaarde dat zijn drones in december 2024 53 routes hebben gelanceerd in steden als Beijing, Shenzhen, Shanghai en Guangzhou met meer dan 400.000 afgeronde bestellingen.  

China’s ministerie van Transport (MOT) heeft aangedrongen op inspanningen om de ontwikkeling van standaarden voor weg- en luchtsamenwerking in vervoer op lage hoogte en kunstmatige intelligentie (AI) te versnellen wat belangrijke prioriteiten zijn voor 2025. Een taakverdelingsplan werd goedgekeurd om de standaarden voor de transportindustrie tussen 2024 en 2027 te verbeteren. Er moeten maatregelen worden genomen om intelligent transport te bevorderen als onderdeel van het nationale proefprogramma voor diensten standaardisatie opdat de transportindustrie van het land slimmer en meer gedigitaliseerd wordt, aldus het ministerie.

Bronnen China Daily, Global Times