China wil van de laagvliegeconomie -de bedrijvigheid tot op 1000 meter hoogte- een strategische sector maken. De Chinese drone industrie is al de eerste in de wereld. In Guangzhou en Hefei wordt de uitbating van ‘vliegende taxi’s’ uitgetest en Shenzhen heeft een heus plan ter stimulering van de sector met niet enkel steun voor producerende bedrijven maar ook met toelagen voor firma’s die een regelmatige lijn uitbaten.
Naarmate drones meer ingang vinden in de landbouw, bij brandbestrijding, in film & toerisme, bij hoge voltage lijnen e.a. wint het concept veld van een laagvlieg economie die de zakelijke bedrijvigheid omvat onder een hoogte van 1000 meter. Op de recente jaarlijkse partijbijeenkomst over de economie noemde Xi Jinping de sector als een van de uit te bouwen strategische sectoren.
In de wereld van de drones of UAVs(Unmanned Area Vehicles) staat DJI wereldwijd al vooraan met 70% van de markt. De Chinese sector van deze industrie is ook eerste wereldwijd met vorig jaar een omzet van 120 miljard yuan. Volgens de International Digital Economy Academy zou de bijdrage van de laagvliegeconomie tegen 2025 rond 4000 miljard yuan schommelen.
De laagvliegeconomie wordt een nieuw spoor voor steeds meer steden. De stad Anyang (Henan) wil zich ontpoppen als de hoofdstad van de luchtvaartsport en heeft daartoe een drone-industriepark opgezet. In het Wuhu (Anhui) Aviation Industrial Park bevindt zich zelfs een industriecluster met 140 projecten in verband met drones, motoren, onderhoud en operaties.
De eerste proefprovincie in het land voor vluchten op geringe hoogte Hunan heeft zojuist de vluchtverificatie voor 97 vliegroutes in de hele provincie afgerond. Dit kan worden beschouwd als een handleiding voor veiligheidsvluchten, op basis waarvan drones kunnen vliegen. In het vliegservicestation te Changsha wordt op een groot scherm realtime informatie weergegeven over het luchtruim in de provincie. Het hele luchtruim op lage hoogte in Hunan is verdeeld in 179 secties en dankzij de realtime monitoring weet de provincie wanneer en hoe elke sectie beschikbaar is. Voor elk goedgekeurd vluchtplan kan een snelle simulatie worden uitgevoerd om de vliegveiligheid te garanderen door de vliegroute te bepalen.
Luchtroutes
Terwijl vroeger het nemen van een ‘vliegende taxi’ een scène leek uit een sciencefictionfilm. wordt het misschien werkelijkheid dat woon-werkverkeer vanuit de lucht een einde kan maken aan verkeersopstoppingen tijdens de spitsuren. Dit jaar breidt het dienstenaanbod van een ‘luchttaxibedrijf’ in Shenzhen zich steeds verder uit. De pendelroute, die een internationaal congres- en expositiecentrum in het district Pingshan verbindt met het centrale zakendistrict van het district Futian, heeft de reistijd teruggebracht van 60 minuten op de grond tot slechts 13 minuten in de lucht.
In Hefei (Anhui) heeft ’s werelds eerste commercieel ingezette onbemande luchtvaartuig regelmatige vluchten gemaakt in het Luogang Central Park dat een totale oppervlakte van 12,7 km² beslaat en door het gemeentebestuur van Hefei is aangewezen als locatie voor eVTOL (electric vertical take-off and landing)-vliegtuigen. Dit gebeurt in samenwerking met Ehang dat de commerciële exploitatie ervan voor sightseeing vanuit de lucht, voor toerisme en logistiek wil opvoeren.
Ehang
Het bedrijf Ehang ’s werelds grootste technologieplatform voor autonome luchtvaartuigen uit Guangzhou kondigde onlangs aan dat haar gecertificeerde EH216-S pilootloze passagiersluchtvaartuigen de eerste commerciële vluchtdemonstraties succesvol hebben afgerond in zowel Guangzhou als in Hefei. Deze stap is een mijlpaal in de richting van het normaliseren van EH216-S vluchten voor sightseeing vanuit de lucht Het eerste EH216-S passagiersluchtvaartuig zonder piloot is geleverd aan een bedrijf voor intelligente luchtvaarttechnologie in Guangzhou en werd eerst ingezet op een locatie in het Jiulong Lake Park. Er worden echter meer locaties en vliegroutes voor sightseeing en logistiek vanuit de lucht ontwikkeld in het Huangpu-district te Guangzhou, aldus EHang. EHang heeft ook het eerste demonstratiecentrum voor UAM (urban air mobility)-operaties van het land gelanceerd in het Bao’an-district van Shenzhen. Het centrum beslaat ongeveer 4.600 m² en biedt onderdak aan een heliport voor EHang’s pilootloze eVTOL-vliegtuig EH216-S, hangars, een commando- en controlecentrum, een wachtruimte voor passagiers, een servicecentrum en andere essentiële voorzieningen.
Op 1 januari 2024 werd een interim verordening over het beheer van UAV’s geïmplementeerd die gericht is op de ontwikkeling van de laagvliegeconomie. Ondervoorzitter He Tianxing van EHang meent dat de verordening de vlucht en aanverwante activiteiten van UAV’s zal standaardiseren en waarborgen zal bieden voor de commerciële exploitatie ervan zodat een solide basis wordt gelegd voor het bevorderen van de commercialisering en het verbeteren van het economische ecosysteem op lage hoogte.
Daarnaast kondigden Guangzhou Development District Communications Investment Group en Guangzhou Industrial Investment Capital aan dat ze gezamenlijk het Guangzhou Development District Low-altitude Industry Venture Capital Fund zouden oprichten met ongeveer 10 miljard yuan.
Shenzhen
Zeven departementen van Shenzhen hebben een alomvattend plan voor de ontwikkeling van de laagvlieg economie. De stad wil vooreerst de ontwikkeling stimuleren van bedrijven bij de ontwikkeling en verkoop van eVTOLs en vliegende auto’s. Shenzhen keert daarvoor jaarlijks 20 miljoen uit per bedrijf. Ook is er steun voor het opzetten van nieuwe vliegroutes. Kleine ondernemingen met minder dan 5000 jaarlijkse vluchten kunnen een eenmalige toelage opstrijken van 200.000 yuan per bijkomende route, bij de ondernemingen met meer dan 20.000 vluchten bedraagt dit bedrag 400.000 yuan. Die met een route tussen Hongkong en Hongkong kunnen éénmalig één miljoen yuan opstrijken. Verwacht wordt dat de sector volgend jaar 4000 miljard yuan zou bijdragen tot de Chinese economie.
Volgens professor Yang Sumei aan de Guangzhou Maritime University heeft de sector een groot marktpotentieel maar moeten meer inspanningen verricht voor toepasselijke regels en normen om de zich snel ontwikkelende sector beter te reguleren en de bouw van infrastructuur op lage hoogte en intelligente beheer- en besturingsplatforms te versnellen. Yu Zhanfu, een partner bij Roland Berger vindt dat eVTOL’s volledig moeten worden geverifieerd op veiligheid en technologische stabiliteit voordat ze echt kunnen toetreden tot het stedelijke luchtmobiliteitssegment.
Bron: China Daily, Peoples Daily