De modemerken die Peng Liyan op haar eerste reis droeg, veroorzaakten op Internet een echte furore. Nu duiken ook foto’s op van Peng in komische sketches, zelfs van een optreden voor de troepen in ’89 tot en met een valse internetaccount die al 3000 vrienden telt.
De Chinese internauten die tijdens haar eerste buitenlandse reis zochten naar het model van handtas en kledij die China’s first lady droeg, kwamen uit bij de namen Exception en Wuyong. Exception is de het eerste merk dat Mao Jihong en zijn ex-vrouw in 1996 lanceerden. Deze vrouw Ma Ke lanceerde nog een tweede populair modemerk Wuyong (letterlijk ‘nutteloos’) in 2006. De website van Exception crashte vorige week door de plotse sterke vraag en volgens Shanghai’s First Financial Daily is Mao Jihong van plan een tijdje onder te duiken omdat hij momenteel te veel gevraagd wordt. Eigenlijk is de persoon achter de kledij en handtas van Lady Peng de 42 jaar oude Ma Ke die in 1992 afstudeerde aan het Suzhou Institute of Silk Textile Technology en later aan Central Saint Martins in Londen. Haar Wuyong-lijn gebruikt traditionele Chinese stoffen en de ontwerpster wil dat luxe weg geherdefinieerd wordt van het westers materialisme. Zij heeft al diverse prestigieuze internationale modeprijzen gewonnen, waarvan zelfs een in Nederland uit 2008. In China zelf zijn er 3 binnenlandse modenamen die in grote steden met de buitenlandse merken strijden: Wuyong, Zuczug en Exception dat 94 franchisewinkels heeft in China en 60 in de VS.
Optredens
25 jaar lang was Peng de meest bekende van het koppel. Tijdens de Nieuwjaarsgala’s bleek ze bijna een vaste waarde. Nu duikt dan ook een komische sketch op uit 1996 toen Peng werker nummer 38 in een restaurant speelt die de restaurantbezoekers bedient gekleed in het pak van de laatste keizeres Cixi. Recentelijk dook zelfs een foto op van Peng in haar jonge jaren in groen uniform en met paardenstaart op toen ze zong voor de troepen in 1989, het jaar van de studentenonrust. Sinds november bestaat zelfs een Facebook-account van Peng die vrijwel zeker vals is en 3000 vrienden heeft. Op Weibo tellen goednieuwe fangroepen van Peng al duizenden leden. De Weibo-fangroep door Zhang Hongming “Leren van Xi Jinping” telt al 1,3 miljoen leden. Feit is dat de nieuwe presidentsvrouw zal dienen om China’s soft power uit te dragen. Of ze er in zal slagen de aandacht van China’s stedelingen meer op binnenlandse mode en luxe te brengen, blijft de vraag.
Bron: wantchinatimes