Landbouwgebieden moderniseren eveneens in Jiangxi

In China spelen de landbouwgebieden ten volle in op de moderniseringstrend. De velden worden besproeid met drones, slimme technologieën helpen zowel de productie als de distributie, korte netvideo’s worden aangewend ter promotie en ook het toerisme bij de boer is in opgang. Global Times ging kijken in Jiangxi.

Drone gebruik op het veld

De 20-jarige drone operator Wu Di van de Jiuyang Agricultural Machine Cooperative te Heling is een rijzende ster in zijn omgeving. Hij bedient 3 landbouwdrones die pesticiden sproeien over 1300 mu of 86 ha landbouwgrond van de coöperatie. De 3 drones kunnen in 2 dagen deze grond bereiken terwijl voordien 5 werkers enkel 100 mu landbouwgrond per dag konden afwerken. Deze werkers waren ook blootgesteld aan de gevaren van een zonneslag of vergiftiging, aldus voorzitter Li Xiaojun van de coöperatieve. Wu weet dat de drones nu zeer in trek worden in de landelijke gebieden.

Slimme technologie

Naast de drones verandert ook de toepassing van slimme technologieën de manier waarop landbouwproducten worden gecultiveerd in China. In de plantbasis van Gao’ao werden camera’s en draadloze sensoren geïnstalleerd boven en onder elke 5 tot 10 mu landbouwgrond. Deze sensoren verzamelen en controleren gegevens van de gewassen in real time. De gegevens dienen als basis voor analisten van big data die de landbouwefficiency bewaken zoals de precisie bemesting en irrigatie. Voorzitter Xiao Wen van de Jiangxi Bafulo Eco-agricultural Science and Technology Co benadrukt dat de sensoren het voordeel van zeer laag energieverbruik in de hand werken want de batterij gaat 20 jaar mee. In de traditionele landbouw zijn de boeren overgeleverd aan natuurrampen en wisselvallig weer, maar in de moderne landbouw gaat het om het gebruik van technologie zodat een precisiemanagement bereikt kan worden, aldus de 51-jarige Xiao die ook de manager is.

De code van de groente scannen

Als de producten naar de markt gaan, worden de gegevens verder gebruikt om een gezond traceerbaar voedselveiligheidssysteem op te zetten. Deze gegevens kunnen de verbruikers in de supermarkten nagaan wanneer ze de producten kopen. Ze kunnen bijvoorbeeld de QR-code scannen die zich op de verpakking van groenten en fruit bevindt om te leren over het groeiproces dat het meemaakte terwijl de camera’s controleerden. In de ontwikkelde markten kunnen de gebruikers bij het scannen van de code ook de informatie zien over de klimaatomstandigheden en leefomgeving van de producten zoals de gemiddelde blootstelling aan zonneschijn. Dit kan de verkoop stimuleren. Rijstboer Lei Yingguo in Leifang kan zijn rijst verkopen voor 37 yuan per kilogram terwijl het marktgemiddelde 10 yuan per kilo bedraagt.

Promotie

De arme boeren zijn ook creatief bij de marketing van hun producten. Ter promotie van zijn gedroogde bamboescheuten gebruikt Jiang Jinlin uit het arrondissement Hengfeng livestreaming via een mobiele app en brengt zijn boodschap met de nodige humor. Zijn livestreaming telt duizenden fans vanaf de eerste minuten van de  uitzending. De 39 jaar oude boer werd een internet beroemdheid en de promotie van lokale gewassen werd voor hem een dagelijkse routine. Door zijn livestreaming zijn de landbouwproducten van 200 gezinnen uit omliggende dorpen elders verkocht in China. Zijn succes heeft ook andere rurale internet beroemdheden geïnspireerd.

Toerisme

Boer schildert

Tezelfdertijd is in Jiangxi ook het toerisme bij de boer een nieuwe bron van inkomsten geworden. Het arrondissement Wan’an is de thuisbasis van boeren-schilders. In 2013 investeerden de lokale verantwoordelijken 70 miljoen in de kunstopleiding van lokale bewoners. Het geld werd ook besteed aan relevante infrastructuur. Vorig jaar trokken de boerenschilders van Wan’an een half miljoen toeristen die bij de boer logeerden. Volgens Xinhua heeft boer-schilder Xiao Qun door het schilderen van landschappen en het binnenhalen van de oogst 100.000 yuan verdiend met de verkoop van zijn schilderijen. Ook in het dorp Genling trekken de talenten van boeren de toeristen uit de steden door 500 jaar oude traditionele schilderijen die het binnenhalen van de oogst tonen. Rijst wordt er gebruikt als verf ingrediënt en kleurvolle landbouwproducten als pigment. ‘Nu verdienen we 2000 yuan per maand’, aldus lokale inwoner Cao Xiuyun: ‘meer dan ons inkomen uit de landbouw en het is ook niet zo lastig’ aldus Cao.
Global Times

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *