Vandaag heeft de Chinese president Xi Jinping de langste zeebrug ter wereld geopend. De brug over de monding van de Parelrivier verbindt Hongkong met Zhuhai en Macao. Vanaf morgen gaat de brug open voor het gewone verkeer.
Het complex is 55 kilometer lang en er is negen jaar aan gewerkt. De verbinding bestaat naast een brug uit een onderzeese tunnel van 6,7 kilometer lang. Die is met de brug verbonden via twee kunstmatige eilanden. Het complex eindigt in een eveneens kunstmatig eiland in Hongkong en Zhuhai.
Volgens hoofdontwerper Meng Fanchao, is de brug ontworpen voor 120 jaar en kan ze windstoten tot 360km/h weerstaan.
Integratie Parelrivierdelta
Voortaan zal men van Hongkong naar Zhuhai kunnen rijden in 45 minuten. Vroeger deed men er over land vier uur over en met de draagvleugelboot anderhalf uur.
De brug is een belangrijke schakel in de integratie van de Parelrivierdelta (de Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area), met onder meer belangrijke steden als Hongkong en Macao (beiden Speciale Administratieve Zones met hoge mate van zelfbestuur), Shenzhen en Zhuhai (beiden Speciale Economische Zones ), de provinciehoofdstad Guangzhou (Kanton).
Hobbelig parcours
De brug kwam al ter sprake in de jaren 80. De centrale overheid gaf in 2003 toestemming om het project uit te werken, en de eigenlijke bouwwerken begonnen in 2009. Het einde van de werken was voorzien voor 2016. De twee jaar vertraging hadden te maken met betwistingen tussen Hongkong en het vasteland rond bouw- en veiligheidsnormen.
Alhoewel Hongkong en Macao deel uit maken van de Volksrepubliek genieten ze toch een speciaal administratief statuut. Dat betekent dat tussen Hongkong of Macao en Shenzhen een grensovergang met douane blijft bestaan. Rond het grenscontrolecentrum in Hongkong ontstond politieke controversie over de aanwezigheid van ambtenaren van het vasteland.
Onder meer daardoor zijn aan de zijde van Hongkong de werken niet volledig af. Het verkeer moet nu nog naar de brug via de snelweg naar de internationale luchthaven. Maar in 2020 moet de rechtstreekse weg tussen het centrum van Hongkong en de brug klaar zijn. In afwachting heeft Hongkong om files te vermijden nog een beperking op het aantal privévoertuigen op de brug ingesteld; bussen zullen voorrang krijgen voor toegang.
Rendabel?
De totale kosten van het complex (zonder de aanvoerwegen en grenscontroleposten) bedraagt meer dan 17 miljard dollar. Die kosten zijn verdeeld pro rata het te verwachten economisch voordeel; Hongkong betaalde daarom het leeuwendeel.
Naar schatting zullen in het eerste jaar dagelijks 10 à 20.000 wagens over de brug rijden. Tegen het jaar 2030 zou dat aantal stijgen naar ongeveer 29.100 wagens per dag. Dat is minder dan aanvankelijk in de voorstudie voorzien was.
Er is nog discussie of de brug wel rendabel zal zijn. Er bestaat de vrees dat er te weinig verkeer zal zijn, omwille van de douaneformaliteiten is de gewonnen tijd te weinig. Er is ook geen directe link met de boomstad Shenzhen, de Chinese spoorwegen bieden snelle alternatieven in de delta, en er is stroomopwaarts tegen 2024 nog een brug tussen Shenzhen en Zhongshan gepland.
Auto’s zullen 175 HK dollar (20 euro ) per overtocht betalen, buspassagiers ongeveer 14 euro elk.
Bronnen: South China Morning Post, People’s Daily, China Daily