Al vijf jaar brengt Apple ter gelegenheid van het Chinese Nieuwjaar korte films. Deze video’s zijn met de iPhone gemaakt door bekende Chinese regisseurs.
Het publiek vindt deze filmpjes voor de vakantieperiode erg leuk. Ze zijn waarheidsgetrouw, herkenbaar en geven een beeld van de Chinese maatschappij, cultuur of actualiteit van nu.
The Comeback (2022)
Dit jaar is er ‘The Comeback’ (2022) https://youtu.be/vy2Y79yu7_s Op 27 januari werd de 23 minuten durende korte film ‘The Comeback’, de ‘nieuwjaarsfilm’ van dit jaar uitgebracht. Hij is geregisseerd door regisseur Zhang Meng en opgenomen met de iPhone 13 Pro. Een hartverwarmende film met veel nostalgische feelgood en vertrouwde vibes waarin meerdere genres samenkomen. Het is het verhaal van een vader, een zoon en een vergeten dorp die een buitenaardse droom laten uitkomen. In het persbericht stond dat de film van dit jaar ‘iedereen zal inspireren en aanmoedigen om nooit te stoppen met geloven in hun dromen – zelfs als die droom zo ver weg is als Mars.’
Nian (2021)
Vorig jaar was er ‘Nian’ (12 min.) https://youtu.be/v6b-fD5X3Jg Een eigentijdse herwerking van de traditionele Chinese nieuwjaarslegende over het ‘Nian’ monster (年兽). Mensen denken dat dit beest midden in de winter naar dorpen komt op zoek naar voedsel en dat ze het kunnen wegjagen door rode kleuren en hard geluid. Vandaar de rode lantaarns en gedichten op huizen en luid vuurwerk in de straten. Een klein meisje raakt bevriend met Nian. De positieve boodschap is dat je angst kunt overwinnen door nieuwsgierigheid en dapperheid. Misschien leerzaam in deze tijd.
Dochter (2020)
De korte film van 2020 was ‘Dochter’ (8 min.), https://youtu.be/JsvdcbxDyWM een incident uit het leven gegrepen. In Chongqing willen drie vrouwen van verschillende generaties naar elkaar toekomen om Chinese Nieuwjaar, maar het leven is niet altijd gemakkelijk en de generatiekloof gaapt soms wijd.
Waarom zou je kijken?
Het beeld dat we in de westerse media krijgen van China wordt steeds eenzijdiger en somberder. De samenleving zoals ze echt is, divers en dynamisch, met een veelkleurige cultuur, het dagelijks leven en de vooruitzichten en de kijk van de mensen komen te weinig aan bod. Hoewel de korte films van Apple begrijpelijkerwijs bedoeld zijn voor de Chinese markt, kunnen ze buitenlanders een inzicht geven in de Chinese samenleving. Bovendien zijn deze korte filmpjes een mooi voorbeeld van China consumentenmarketing door Apple…
Neem een kopje koffie of thee en geniet even mee
https://youtu.be/vy2Y79yu7_s
https://youtu.be/v6b-fD5X3Jg
https://youtu.be/JsvdcbxDyWM
Met dank aan 5iZChina