De omzet van livestreaming zal dit jaar naar verwachting verdubbelen tot 961 miljard yuan. De lockdown heeft livestreaming een flinke duw in de rug gegeven zodat het nu een nieuw normaal geworden is voor winkels en merken om aan te slaan bij de klanten. Ook buiten de kleinhandel is de praktijk in opmars
Tijdens de lockdown bleven de bewoners thuis en was livestreaming een middel van de fysieke winkels om toch het contact te behouden met de klanten. In deze overstap naar meer kopen online zagen de platformen voor korte video Douyin en Kuaishou een opportuniteit om hun livestreaming e-commerce segment uit te breiden. Tijdens het Chinees nieuwjaar namen de dagelijkse actieve Kuaishou gebruikers met 40% toe en volgens QuestMobile stegen ook de dagelijks actieve Douyin gebruikers met 26%. Kuaishou investeert nu 4 miljard yuan om zijn livestreaming hoofdkwartier op te zetten in de Chengdu Hi-Tech Industrial Development Zone. Het wordt een geheel ecosysteem met ’s lands eerste 5G nijverheidszone voor korte video, een starterscentrum, een publiek diensten platform voor de technologie plus nog een opleidingsinstituut. De provincie Sichuan wil een regionaal centrum worden voor live uitzendingen voor e-commerce zodat tegen eind 2022 hierdoor een jaaromzet van 10 miljard yuan wordt gehaald.
De aankondiging komt er een maand nadat Kuaishou met e-commerce gigant JD.com een strategisch partnerschap tekende met een nadruk op de toeleveringsketens. Eigenlijk begon Kuaishou in 2018 met het lanceren van haar Kuaishou Shop waar verkocht werd. Nu zijn er dagelijks 100 miljoen dagelijkse gebruikers van deze vorm van e-commerce. Volgens eigen cijfers telde het livestreaming platform tijdens het eerste semester 170 miljoen actieve gebruikers dagelijks of 70 miljoen meer sinds het einde van 2019.
Het was voorzitter Dong Mingzhu van Gree huishoudtoestellen die op 10 mei de spits afbeet door binnen drie uur via een livestreaming op Kuaishou voor 310 miljoen te verkopen. Een maand later was het stichter ven CEO van Netease Ding Lei die tijdens zijn livestreaming debuut op Kuaishou voor 72 miljoen yuan verkocht. Vijf dagen later realiseerde actrice Zhang Yuqi een recordverkoop van 223 miljoen tijdens haar livestreaming debuut op het platform. Hoewel het werken met vedetten meestal maar een kortstondige impact ressorteert, toch werd het kanaal langzaam van een vervangmiddel voor fysisch contact tot een nieuw marketing middel.
Half miljard gebruikers
Volgens het China Internet Network Information Center had China in maart 560 miljoen gebruikers van livestreaming diensten en dit is 62% van het totaal aantal internetgebruikers. De omzet die vorig jaar 433 miljard bedroeg, zal naar verwachting dit jaar verdubbelen tot 961 miljard, aldus een rapport van Media Research. Geen wonder dus dat ook Douyin recentelijk een e-commerceafdeling heeft opgericht om de gebruikers meer mogelijkheden te bieden.
Daarnaast sloot kleinhandelsketen Suning op 10 juli een akkoord met Douyin voor samenwerking op verschillende vlakken. Het akkoord voorziet de mogelijkheid dat Douyin gebruikers zonder het video platform te verlaten rechtstreeks producten kunnen kopen. Suning staat in voor de distributie en de na verkoop. De Chinese ondernemer Luo Yonghao rijfde in april tijdens zijn livestreaming debuut op Douyin 70 miljoen binnen, had 48 miljoen kijkers en verkocht 910.000 sets producten.
Tussen 1 en 14 juni heeft Taobao Live van Alibaba 13.000 sessies van boeren livestreams gehost wat de verkoop van voor 15 miljard landbouwproducten opleverde. Taobao Live wil in 100 arme arrondissementen 1000 livestream hosts helpen zodat ze maandelijks 10.000 yuan verdienen. Pinduoduo heeft de livestreaming tool Duoduo Livestreaming gelanceerd. Bilibili is sowieso een livestreaming site: sommige bedrijven als McDonalds en Kentucky Fried Chicken faalden in hun poging om van Bilibili een marketing kanaal te maken. Xiaomi lukte er wel in aansluiting te krijgen met dit specifiek publiek.
Verzadigd
Volgens analist Ma Shicong bij Analysys hebben de 5G en UHD-technologieën ook de livestreaming geholpen. Ze stelt vast dat de online kleinhandelaars de toeleveringsketen hebben aangeboord en een geheel ecosysteem aan het uitbouwen zijn. Ma vindt wel dat er nog meer inspanningen nodig zijn om het gedrag van de livestreamers te standaardiseren want er zijn klachten over misleidende informatie, sub standaard producten en een gebrek aan na verkoop diensten.
Onderzoeker Sun Jiashan bij de Chinese National Academy of Arts vindt dat zich heel wat potentieel bevindt in de e-commerce ambities van de korte video platformen. Vorig jaar stond livestreaming e-commerce immers maar in voor 1,1% van de totale e-commerce verkoop. Voorts zal de introductie van professionele MCN-operatoren en betalende kennisdiensten winst opleveren, zo merkt hij op. MCN staat voor ‘Multi-Channel Networks’ en dat zijn zowat de productiehuizen die de band leggen tussen enerzijds de bekende Chinezen die producten live aanprijzen en anderzijds de winkels. Eigenlijk is de MCN markt al verzadigd want China telde er vorig jaar al 14500 en tegen eind dit jaar zouden er 20.000 zijn en misschien zelfs 28.000.
Naast de kleinhandel schitterde livestreaming tijdens de lockdown ook in onderwijs, ontspanning en zelfs toerisme. Tijdens de lockdown konden Douyin gebruikers zoeken naar een ‘thuisklas’ voor gratis livestreaming lessen. Naast cursussen voor onderwijsinstellingen werkt Douyin voor live cursussen samen met gekende modelleraren. Omdat de filmindustrie tijdens de virusuitbraak 5 miljard $ aan verliezen leed, zijn vele films eveneens online gegaan. Ook musea hebben hun livestreaming aanbod uitgebreid. In maart verzorgde het Potala Paleis een livestreaming tour waarbij experts uitleg gaven die normaal niet tijdens de dagelijkse bezoeken wordt verstrekt. Kortom live streaming heeft een doorbraak gemaakt waarvan de invloed enkel zal toenemen. Iedereen wil wel zijn passies of bezigheden in een ruimere kring verspreiden, vooral als er mee verdiend kan worden.
Bronnen: China Daily, Technode, Alizila glossy.co,