Logistiek niet echt geïntegreerd

In de logistiek zijn vrachttransport, opslagbeheer en het autowagenpark niet echt geïntegreerd. Sedert het stimuleringsplan voelt de sector zich echter meer gerespecteerd, zo blijkt uit een verhaal van de ‘Global Times’ over Ningbo’s transportbedrijf Fubang.
Wang Jinghang startte in 1976 met zeven vrachtwagens. Hij volgde geen hogere opleiding en had evenmin veel ervaring. In minder dan twee decennia werd Wangs bedrijf ‘Fubang Logistics’ een leider in de sector, met 160 voertuigen, 4 schepen, één opslagplaats en 300 personeelsleden. Wang is nu ook het hoofd van Ningbo’s Logistieke Vereniging. Hoewel zijn onderneming een inkomen heeft van 60 miljoen yuan, is Wang toch niet tevreden met de staat van de logisitek in vergelijking met de ontwikkelde landen.
Ningbo is China’s tweede haven en ’s werelds vierde. De vrachthandel overschreed er vorig jaar 380 miljoen ton. Ningbo was ook één van de 21 logistieke hubs die door de regering toelagen beloofd werden met het stimuleringsprogramma. In dit kader biedt logistiek een hoog groeipotentieel, temeer daar de nationale steunplannen opgevolgd werden door meer lokale. Ook de Nationale Ontwikkelings-en Hervormingscommissie bezit een steunfonds voor de herstructurering van de sector. Ningbo’s stadsbestuur biedt eveneens belastingvoordelen en toelagen bij de aanschaf van vrachtwagens. In de praktijk hebben de mooie voornemens een eerder beperkte weerslag, want de plannen van de regering hebben nog geen uitvoeringsmodaliteiten, aldus een analist van Cinda Securities.
Voor Wang is het allemaal een kwestie van communicatie en software. Wanneer een vrachtwagen van Ningbo naar Peking rijdt, komt hij leeg terug, wat hoge kosten oplevert. Wanneer er een uitwisselingssysteem zou bestaan dat voortdurend informatie bijhoudt over de beschikbare vrachtruimte, zou de vrachtwagen gevuld kunnen terugkomen, wat de kosten kan drukken. Wang is op zoek naar een softwareplatform dat dit kan regelen. Momenteel zijn bevrachting, opslag en voertuigenbeheer apart, zodat de ondernemingen met diverse systemen werken, in plaats van met een efficiënter geïntegreerd systeem, aldus nog Wang. trucks
De winstmarge in China’s logistiek bedraagt dan ook maar 5 %, terwijl dit op internationaal vlak 30 % bedraagt. Fubang heeft wel een eigen opslagplaats, maar veel kleinere logistieke firma’s huren hun depots. Vastgoed is zoals bekend duur in China en voor de toekomst zal er meer vraag zijn naar ruimte met de herleving van de binnenlandse vraag en export, aldus CB Richard Ellis. Aan fondsen geraken, is eveneens een probleem. Ongeveer 90 % van de lokale logistieke firma’s is privé en deze geraken moeilijk aan geld bij de banken. Een gebouw van meer dan 20 verdiepingen is opgeleverd voor Fubang en enkele kleinere collega’s en zal volgend jaar operationeel zijn. Volgens Wang heeft het stimuleringsplan toch iets veranderd aan de mentaliteit van klanten als ondernemingen in buitenlandse handel en industriële bedrijven en mijnbouwbedrijven. Vroeger keken ze neer op deze transporteurs, maar nu deze over eigen gebouwen beschikken, worden ze meer ernstig genomen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *